HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
آکورد های قرض گرفته شده
اگر اهل بررسی هارمونی قطعات موسیقی باشید حتما" دیده اید که در بسیاری از موارد از آکوردهایی در قطعه استفاده می شود که به هیچکدام از درجات گام تعلق ندارند و همواره این سئوال برای ما پیش می آید که این آکورد چگونه در این موسیقی بکار برده شده است. در این مطلب سعی خواهیم کرد یکی از پر استفاده ترین روشهای استفاده از آکورد های بیگانه در گام را برای شما شرح دهیم.

Borrowed Chords آکوردهایی هستند که از گام های موازی ماژور یا مینور در گام مینور یا ماژوری که هم اکنون موسیقی در آن جریان دارد موقتا" قرض گرفته می شوند و در گام جاری مورد استفاده قرار میگیرند. بعنوان مثال فرض کنید که در گام سی مینور در حال ساخت یک قطعه می باشید شما می توانید یک آکورد از گام سی ماژور قرض بگیرید و از آن در قطعه خود استفاده کنید، مثلا" می توانید از آکورد می ماژور(نه می مینور) بعنوان درجه چهارم گام سی ماژور در گام سی مینور نیز استفاده کنید.

Borrowed Chords
مثال استفاده از آکورد قرض گرفته شده
این گونه از آکوردها که به آکوردهای مخلوط کننده مد (Mode Mixture) نیز معروف هستند و از قرن نوزدهم توسط اغلب مورد توجه آهنگسازان قرار گرفته است. چرا که به این وسیله آهنگساز می توانند رنگ آمیزی هارمونیک قطعه را تنوع بیشتری بدهد. همچنین به علت توانایی این آکوردها در انجام مدولاسیون موازی روی پایه گام به آنها Mode Mixture نیز گفته می شود.

آکوردهای قرض گرفته شده اغلب با آوردن یک حرف b (مخفف Borrowed) قبل از علامت آکورد بخصوص در حالت استفاده از نماد های رومی استفاده میشود و باید دقت کرد که این علامت نباید با بمل اشتباه شود. بعنوان مثال در یک گام مینور آکورد bVI نشان دهنده آکوردی است که از گام ماژور همان پایه در فاصله ششم ساخته شده است. بعنوان مثال شما در گام ر مینور آکورد قرض گرفته شده از گام ر ماژور در فاصله ششم می تواند آکورد سی مینور (Bm) باشد.

بعنوان یک مثال عملی به شکل دقت کنید و ببینید که چگونه در گام دو ماژور از گام مینور موازی آن آکورد فا مینور را قرض گرفته و در موسیقی خود استفاده کرده ایم. دقت کنید یکی از اثرات زیبایی که قرض آکورد در گام ماژور از گام مینور موازی دارد ایجاد حس تیرگی و ناراحتی در موسیقی می باشد از این تکنیک آهنگسازان ترانه بسیار استفاده می کنند که به آن رنگ آمیزی متن یا Text Painting هم گفته می شود. به این فایل midi مربوط به شکل گوش کنید و دقت کنید هنگامی که آکورد قرض گرفته شده نواخته می شود چگونه شادابی قطعه به تیرگی می گراید. audio fileborrowed chord example

December 19, 2004

نظرات شما
- از همه دوستانی که در بحث شرکت می کنند بسیار سپاسگذاریم، اما آوردن سوم بخاطر این هست که سوم یک آکورد مینور بالاکشیده شده بعبارتی سوم آن Rised هست.
گفتگوی هارمونیک , December 21, 2004
- آقا امیر ببینید اینجاکمکی بهتون میکنه.تاریخ 7 اردیبهشت. هر چند استاد خودش کامل توضیح. http://faham.persianblog.com/ میده.
شیدا , December 21, 2004
- خوب بود ممنون . با پاراگراف آخرموافق نیستم ،اگه شما در "ر ماژور" باشید و از آکورد" ر مینور" استفاده کنید تایید میکنید که این برای همه صدق نمیکنه هر چند قبول دارم که مینور کلا" غمگین تر از ماژورهست.
شیدا , December 21, 2004
- پس چرا میگن پیکاردی سوم
امیر , December 20, 2004
- قرض گرفتن آکورد ارتباط خاصی به دایره پنجم ها ندارد، این دایره ابتدایی ترین روش برای وصل خوش صدای آکورد ها می باشد اما راجع به picardy بطور خلاصه اگر بخواهیم توضیح دهیم همانطور که قبلا" هم هم در یکی از مطالب تلویحا" صحبتی راجع به این اصطلاح کردیم آن است که موسیقیدانان از دوران باروک به بعد در کادانسهای پایانی در انتهای قطعاتی که در گام مینور بودند، بجای استفاده از آکودر مینور تونیک از یک آکورد ماژور قرض گرفته شده از گام ماژور موازی استفاده می کردند که به آن پیکاردی سوم (به معنی سوم بالا برده شده) گفته می شود و بسیاری آنرا اصلا" جزو آکوردهای قرض گرفته شده محسوب نمی کنند. (پیکاردی لغتی است فرانسوی و نام یکی از قسمتهای این کشور می باشد). سعی می کنیم در بحث های بعدی هارمونی بیشتر راجع به این مطلب صحبت داشته باشیم.
گفتگوی هارمونیک , December 20, 2004
- پیکاردی چی هست ؟؟؟
امیر , December 20, 2004
- salam! aqa age mishe dar morede pikardi ham benevis! mer30
majid , December 19, 2004
- مرسی خوب بود، حالا ارتباط این مسئله با دایره پنجم چی هست؟ آیا اصلا" باید ارتباطی داشته باشند یا خیر؟ مرسی.
سعید , December 19, 2004