HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
Double Time & Double Time Feel
اگر با گروه های موسیقی بخصوص Jazz کار کرده باشید حتما" برای شما رخ داده که بنا به دلایلی تصمیم می گیرد که قطعه را Double Time Feel اجرا کنید. رهبر گروه به نوازنده ها می گوید که خب لطفا" قطعه را Double Time Feel یعنی با حس اینکه میزان ها به هم فشرده شده اند اجرا کنید. تنها کاری که در این حالت شما باید انجام دهید آن است که تمپوی (سرعت) اجرای قطعه را دو برابر کنید. طبیعی است که هیچ گونه تغییری در ملودی ها یا توالی آکورد ها برای هر میزان صورت نمی گیرد.

اما در بسیاری موارد دیگر نیاز بر این است که قطعه بصورت Double Time اجرا شود. در این صورت لازم است که نت قطعه بصورت کامل عوض شود چرا که هر دو میزان تبدیل به یک میزان خواهد شد. بعنوان یک مثال ساده به شکل نگاه کنید. خط اول چهار میزان موسیقی را نمایش می دهد چنانچه شما بخواید آنرا به صورت Double Time اجرا کنید از آنجایی که کشش نتها عوض می شود و اصلا" نتهای روی ضربه های قوی و ضعیف تغییر پیدا می کنند چه بسا که موسیقی تغییر فاحشی کند و حس دیگری به شنونده القا کند . در بسیاری موارد اینکار معمولا" توسط خود آهنگساز یا تنظیم کننده صورت می گیرد و قبل از آنکه قطعه به دست نوازنده برای اجرا برسد ممکن است Double Time یا برعکس Half Time شود.

اما در بسیاری از گروه های نوازندگان Jazz بخصوص هنگامی که یک قطعه را زنده اجرا می کنند با توجه به حسی که در لحظه، از موسیقی و صد البته از مخاطبین خود می گیرند، ممکن است تصمیم بگیرند که در یک لحظه موسیقی را Double Time Feel اجرا کنند. در اینگونه موارد لازم است که نوازندگان یک سری مسائل را رعایت کنند تا اجرای آنها قابل قبول باشد و مشکلی برای مخاطب در هضم موسیقی ایجاد نکنند. (فرض می کنیم قطعه در میزانهای با کسر نت سیاه تهیه شده است)

1 - قبل از رفتن به Double Time Feel و هنگامی که در تمپوی اول هستید باید کاملآ" آگاه باشید که حس ضرب نت های سیاه (یک چهارم) را درک کرده اید.

2 - پس از اطمینان از درک صحیح از نت های سیاه، در ذهن خود نت های (یک هشتم) چنگ را بشمارید. اینکار در ابتدا مشکل بنظر می آید اما پس از کمی تجربه خواهید دید که به چه سادگی می توانید نتهای سیاه را بشمارید.

3 - تا مطمئن نشدید که نت های چنگ (یک هشتم) را درک کرده اید اقدام به Double Time Feel کردن قطعه نکنید. چرا که ارزش زمانی این نتهای چنگ پس از Double Time Feel به نتهای سیاه تبدیل می شوند.

4 - پس از آنکه با یک کادانس، پاساژ یا سکوت یا اجرای سلوی یک ساز و یا هر روش دیگری، موسیقی را به تمپوی دوبرابر منتقل کردید در این حالت نت های سیاه شما معادل چنگ در تمپوی قبل خواهند بود. باید سعی کنید که در این حالت از ریتمی استفاده کنید که نتهای چنگ نیز داشته باشد. این نتها که معادل نتهای دولاچنگ (یک شانزدهم) قبل از انتقال تمپو می باشند به شما و شنونده کمک می کنند که راحت تر متوجه تغییر تمپو شوند و استفاده از آنها بسیار ضروری می باشد.

December 31, 2004

نظرات شما
- واقعیت این هست که برای یک پیانیست اصلا" تفاوتی بین کلید ها نمی کنه. نوازنده های پیانو خیلی راحت قدرت انتقال نت ها روی کلید های سل و فا رو دارند و اصلا" فرق نمی کنه فقط باید خوانا باشه. به این معنی که اگر ملودی در محدود کلید سل هست روی فا نوشته نشه چرا که اون موقع خوندنش سخت میشه. خیلی متوجه بالا یا پایین بودن ملودی نشدم، فکر کنم منظور شما یک ربطی به دست چپ و راست در پیانو داره. باز بستگی به نوازنده داره معمولا" ملودی هایی که برای قسمت بم پیانو می نویسند باید سنگین باشه و نوازنده خیلی براش فرق نمی کنه که این ملودی بم رو با دست چپ بزنه یا راست (Cross Hands) بستگی به سلیقه، توانایی و البته خود قطعه داره.
گفتگوی هامونیک , January 03, 2005
- سلام! خوبه.مرسی. یه سوال:اگه دو تا ملودی داشتیم(مثلا" برای دو تا ویلن) که یکی کشش نتهاش کم(نسبتا" یواش رنگ صدا تغییر میکرد) بود و درناحیه زیر(سیم اول) و ملودی دومی کشش نتهاش کمتر از اولی بود(سریع باید زده میشد) و در ناحیه بم ساز.حالااگه بخوایم اونو برای یک پیانو بنویسیم، برای نوازنده وآهنگساز بهتر اینه که کدوم با کلید فاپیانو باشه؟
شیدا , January 03, 2005
- سلام، خواستم سال نو میلادی رو به هموطنان مسیحی تبریک بگم و برای همه شون آروزی موفقیت کن.
امیر , January 01, 2005
- Thank You.
Babak , January 01, 2005
- سلام كاشگي يك مثال صوتي ميگذاشتيد خيلي متشكر و موفق باشيد
سامان , December 31, 2004
- مرسی، آموزنده بود.
amir , December 31, 2004