HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
تصمیم بزرگ برای شوپن
شاید شوپن جزو معدود آهنگسازانی است که می توان بدون احساس کوچکترین یکنواختی و خستگی ساعت ها از موسیقی او لذت برد. بدون شک یکی از مهمترین دلایل آن زیبایی ناشی از لطفات موسیقی و صدای دلنشین تنهای پیانو می باشد. راجع به او بارها و بارها صحبت کردیم اما امروز می خواهیم داستان دیگری از زندگی شاعر بزرگ پیانو برای شما نقل کنیم.

شوپن حدود 40 سال عمر کرد و در این مدت، زندگی او افت و خیزهای بسیار داشت. 25 ساله بود که به دلایل بسیاری افسردگی بر او غالب شده بود و بتدریج در حال از دست دادن سلامت خود بود، یکی از این دلایل مقایسه خود با لیست بود. شوپن نوازندگی لطیف و ملایم خود که غالبا" در سالن های کوچک انجام می شد را با نحوه نواختن پیانو توسط فرانتس لیست که محکم و به قولی رعد آسا و آنهم در سالن های بزرگ بود مقایسه می کرد. او همواره احساسات می کرد کار او در مقابل لیست بسیار ناچیز و پیش پا افتاده می باشد. به قسمت اول یکی کارهای او گوش کنید : audio fileNocturne in G Minor , #1

بخصوص که در همان زمان کنسرت خیریه ای با شرکت شوپن و لیست برگزار شد و با کمال تاسف مشاهده کرد که تشویق حاضرین برای کارهای اجرا شده توسط لیست به مراتب بیشتر بود تا او. پس از این کنسرت شوپن خطاب به لیست گفت که :

"خوب می دانم که استعداد نوازندگی، بخصوص کنسرت دادن ندارم. من با مشاهد جمعیت وحشت می کنم و گویی توسط سکوت حاصل از نفس های در سینه حبس شده مردم در حال خفه شدن هستم. هنگامی که به چشمان مردم نگاه می کنم، حالت کنجکاوانه آنها عضلات مرا شل و غیر قابل کنترل می کند و متاسفانه خود را می بازم. اما شما انگار برای اینکار خلق شده اید، توانایی غلبه بر این احساسات را دارید و بدون ترس و لرز بسادگی مقابل صدها نفر نوازندگی می کنید".

بدون شک شوپن این سخنان را با ناراحتی و توام با کینه بیان کرده است چرا که او معتقد بود لیست غالبا" از زیبایی چهره و قامت خود سوء استفاده کرده و موسیقی یا نوازندگی خود را بر مردم تحمیل می کند. در هر صورت آنچه مسلم است آن که شوپن از این تاریخ به بعد کمتر در حضور جمع به نواختن پیانو پرداخت و جز در میان دوستان، آشنایان و البته اشراف بعنوان یک نوازنده و ساحر پیانو شناخته نمی شد. خوب یا بد این تصمیم شوپن که نتیجه آن منحصر می شد به تعریف و تمجید دوستان و اشراف از او، توانست تا حد زیادی زخم حاصل از ناتوانی او در اجرای کنسرت های بزرگ را التیام بخشد. گوش کنید : audio fileNocturne in G Minor , #2

به قولی بزرگترین تفاوت شوپن و لیست در آن بود که لیست احساسات خود را بصورت کاملا" مردانه در موسیقی و نوازندگی بروز می داد حال آنکه شوپن چه در نوازندگی و چه در ساخت موسیقی احساسات خود را کاملا" لطیف و ظریف - به نوعی زنانه - ابراز می داشت.

January 10, 2005

نظرات شما
- با سلام خدمت شما من دفعه اولم بود که به این سایت اومدم خیلی توپه و موفق باشید
هومن , January 22, 2005
- تا حدی با حرفهای بابک موافق هستم. به عبارتی یک نوازنده پس از مرگش چیز خاصی بر جای نمیگذاره و بتدریج رکوردهای او هم فراموش میشه، چون نوازنده های دیگه وارد میدان ممیشوند اما آثار یک آهنگساز همواره جاودان می مانند. اما خوب دنیای موسیقی به هردو قشر احتیاج داره.
کامران , January 13, 2005
- Being a good player does not have anything to do with being a good musician...If you are a genius player you are still a machine...that is ONLY a skill, if you go to circus you probably find the things they do inasmuch as ten times harder that what Lizst or any other genius player might do...people think of playing as everything about music and thats whay Chopin stopped performing live. but in my opinion you can not compare chopin's music to Lizst's. Chopin is one of the world's most greatest musicians ever. surely between the top 5. Lizst even in his music it seems like his gole had been to impress people(like in all his features). if your music is just colorful could be intresting at the first glance, but nooooo way, he never ever gets to chopin's level. well that was my poinion...Poor Chopin, I maintain...hahaha.
Babak , January 12, 2005
- بنظر من زیبای کارهای شوپن در این هست که او به پیانو تاکید کرد و هرگز سعی نکرد با پرداختن به ارکستر وقت خودش رو تلف کنه. منظورم این نیست که اون ارکستر بلد نبود بلکه با پایداری در پیانو توانست کارهای زیبایی رو خلق کنه.
عسل , January 10, 2005
- سلام، مثل همیشه زیبا بود.
ندا , January 10, 2005