HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
واریاسیون روی ii-V-I ، قسمت دوم
در ادامه مطلب تئوری قبل راجع به واریاسیون های مختلف روی توالی آکورد ii-V-I در اینجا به چند مورد رایج دیگر اشاره می کنیم.

ii-V-I های موازی
از سایر مواردی که اغلب توسط نوازنده های موسیقی Jazz استفاده می شود می توان به حالتی اشاره کرد که بصورت موازی کل توالی آکورد (Progression) بالا یا پایین منتقل می شود. در اینحالت نوازنده (یا آهنگ ساز) پس از اجرای یک ii-V-I آکورد ii را بالا یا پایین منتقل می کند. بعنوان مثال :

پرش به اندازه نیم پرده بالا : Dm7-G7-C7--Ebm7-Ab7-Db7 و یا پرش به اندازه چهارم بالا : Dm7-G7-C7--Gm7-C7-F7

شما می توانید با استفاده از این روش در زمانهایی که progression اصلی به مدت طولانی روی یک آکورد هست درهارمونی موسیقی فضایی زیبا بسازید. به این مثال توجه کنید که قسمتی از قطعه Cherry Key را نمایش می دهد، ملاحظه کنید که چگونه از ii-V-I های موازی در این قطعه استفاده شده است.

|C#m|F#7|B6|% | (ii-V-I in B)
|Bm|E7|A6| % | (ii-V-I in A)
|Am|D7|G6| % | (ii-V-I in G)
|Gm|C7|Cm |F7| (ii-V in F & ii-V in Bb)

زنجیری از ii-V
می توانید از توالی چند ii-V استفاده کنید و سپس روی آکورد درجه I در آخرین توالی فرود بیایید. این روش بسیار کار برد دارد. به این توالی آکورد دقت کنید که ابتدا در گام دو ماژور سپس در گام ر بمل و در نهایت در گام می ماژور ii-V استفاده می شود و به I فرود می آید. Dm7-G7--Ebm7-Ab7--F#m7-B7-E7

در این مثال ابتدا یک توالی آکورد ii-V-I روی دو ماژور داریم و بعد از آن یک V-I روی F# ماژور و یک V-I دیگر روی Bb.

زنجیری از V-I
دقیقا" می توانید همانند حالت زنجیره ای از ii-V ها، زنجیره ای داشته باشید از V-I ها داشته باشید، هرچند معمولا" اولین آنها با ii شروع می شود. به این مثال توجه کنید : Dm7-G7-C7--C#7-F#7--F7-Bb7

در این مثال ابتدا یک توالی آکورد ii-V-I روی دو ماژور داریم و بعد از آن یک V-I روی F# ماژور و یک V-I دیگر روی Bb.

جمع بندی
پس از آشنایی و بکار بردن توالی آکورد ii-V-I شما می توانید بسادگی با روشهای مختلف که تعدادی از آنها در این دو مطلب ارائه شد به بسط progression قطعه موسیقی بپردازید. شما می توانید آکورد V را روی یک I جدید حل کنید، کافی است نیم پرده بالا یا پایین حرکت کنید و یا حتی یک چهارم افزوده. شما می توانید از زنجیره ای از توالی آکورد ii-V و یا V-I استفاده کنید و ...

تنها نکته ای که حائز اهمیت است و باید به آن بپردازید اینکه بدانید چه کار می خواهید بکنید و برای آن حداقل در ذهن خودتان برنامه ریزی داشته باشید. مشکلی که اغلب بداهه نوازان Jazz آنرا فراموش می کنند و بدون فکر اقدام به تغییر دادن آکوردها می کنند.

مطلب مرتبط : واریاسون روی ii-V-I ، قسمت اول

January 19, 2005

نظرات شما
- analize AND I LOVE HER
siamak pishdadian , January 21, 2005
- ba arze salam va khaste nabashid khedmate shoma doste aziz baz ham az zahamate shoma baraye rah andaziye in site kheili mamnon hastam faghat khastam matlabio dar morede ahang(AND I Love Her) yadavar sham chon didam shoma ham ono analiz kard bodin dar ebteda mikhastam be arzeton beresonam ke in vaslhaee ke shoma dar in ahang mibinid dar music pop kamelan motedavel va marsome yani ahange minor az darajeye (IV)shoro mishe hamon jori ke molaheze mikonid ahang dar 5 mizane aval aslan az didgahe harmony classic ghabele barasi nist chon shoro az darajeye (IV) va hale an roye majore nesbi(darajeye III)kamelan dar tanaghoz ba ghavanine classic vali khob dar music pop in yek ravesh ziba baraye tanavo va rang amiziye kasanike musike classic donbale mikonan dar ebteda tashkhise tonalite barashon sakhte vali bayekami deghat roye note (DO)ke dar mizanhaye (2-3),(4-5)be sorate pedale tonic dar game Cm teorik gerefte shode khabar az game Cm ro mide chon ma bar asase ghavanine classic agar dar game Eb bashim note(DO)besorate pedal hich tojihi nadare chon pedal faghat ya roye note tonic ya roye darajeye (V) gerefte mishe dar mizane 6 acorde Fm az lahaze sedaee kamelan darjeye(IV)game minor ro baraye ma roshan mikone dar mizanhaye badi ba vasle IV-I music pish mire ta mizane 12 ke ba vasle VI-V9 besorate naghes(az did gahe classic) yani Gm9 ke payeye on hazf shode kamelan tonaliteye Cm tasbit mikonim faghat mozo ine ke aocrde I(Cm)be sorate makose aval omade yani Eb dar bass va dar zarbe dovom baz varede acorde III shode dar edame ba bargasht be mizane 6 va ejraye volte 2 in ghesmat ham bepayan mirese dar ghesmate badi baz dar tonaliteye Cm(A love like ours) 2mizane aval vasle I-VII yani Cm-Bb va dar 2mizane badi Cm-Gm ke in ham yeki az raveshha dar music pop be in sorat ke agar deghat konid dar mizanhaee ke Bb,Gm estefade shode daste rast sabet faghat daste chap ba taghire harmony range taze ee be music mide va baz in ghesmat ham be in bar migarde ke dar music pop az major va minor nesbi kheili este fade mikonan ke inja ham mibinim dar morede Gm-Bb ham sadeghe dar ghesmate payani ham ke bargasht az alamate e (segno) va ejraye coda ghabl az ejraye coda baz ham vasle VI-V9va daraje I besorate makose aval va zarbe dovom Eb major va dar akhare ham ke achorde C major yani hamon sevom pikardi dar ghesmate coda
, January 21, 2005
- با شرمندگی باید بگوییم که نه. ما معمولا" هر روز نامه های دریافتی را می خوانیم و حداکثر ظرف دو سه روز پاسخ می دهیم. در صورت امکان دوباره ارسال کنید.
گفتگوی هارمونیک , January 21, 2005
- ba arze salam va khaste nabashid kheili mamnon az zahamateton faghat mikhastam begam man ahange (And I Love Her) ro analiz kardebodam va taghriban hafteye pish baraton ferestadam mikhastam bebinam be dasteton resid ya na??? chon on chizi ke shoma anliz karde bodin ye meghdadr ba aske jaryan fargh dasht kheili mamnon
siamak pishdadian , January 21, 2005
- يک کمي پيچيده بود اما مرسي، لابد مشکل از خود من هست.
ندا , January 19, 2005