HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
موسیقی الکترنیک
ترکیب ذوق و خلاقیت انسان و امکانات تکنولوژی باعث به وجود آمدن موسیقی الکترنیک می گردد. این تلفیق اجازه تولید صداهایی را به ما خواهد داد که در موسیقی غیر الکترنیک یعنی اکوستیک نمی توان به آنها دست پیدا کرد. در واقع در موسیقی الکترونیک واقعی (original) هرگز از صداهای اکوستیک واقعی استفاده نمی شود. صدا یا از پایه توسط مدارهای الکترونیکی تولید می شود، (مثل انواع Digital Synthesizer یا Analoge Synthesizer) و یا صدای ساز طبیعی ضبط شده، بنا به علاقه آهنگساز تغییر و تحول در آن بوجود می آید. در روشی دیگر با برداشتن صدا از روی یک ساز آکوستیک و سپس به صدا در آوردن آن توسط یک ساز الکترونیک در محدوده ای خارج از محدوده طبیعی آن ساز یا صدای انسان، به نمونه ای از صدا می رسند که هرگز در حالت آکوستیک نمی توان به آن دست یافت.

مثلا" Klaus Schulz آهنگساز آلمانی که در کارهایش از صداهایی خارج از وسعت صدای خواننده و گیتار الکتریک برای قطعاتش استفاده می کند. یا در یکی از قطعات آهنگساز آمریکایی، خانم Wendy Carlos ملودی توسط یک صدای طراحی شده اجرا می شود که در ابتدا به صدای ابوا و بعد به صدای ویلنسل تبدیل می گردد. کاملا" مشخص است که انجام چنین کاری با استفاده از سازهای اکوستیک امکان پذیر نیست و به عبارتی می توان گفت موسیقی الکترونیک ادامه جنبش آوانگارد در موسیقی می باشد. به همین دلیل آهنگسازان در قید و بند شناخته شده و ثابتی از نظر سبک و فرم و اکوستیک بودن موسیقی نیستند.

در موسیقی الکترونیک بیشتر از آنکه به معیارهای رایج موسیقی توجه شود، در حول محور هنر صدا و به خصوص صدای غیر موسیقایی توجه می شده که به آن the art of noise گویند. می توان در این دسته از کارها art of noise به آثار پیر شافر (Piere Schaffer) و کارل اشتوکهازن (Charle Stockhausen) اشاره کرد. یکی از ایده های آنها این بود که صدای ضبط شده روی نوار (Reel) را که صدای پیانو یا صدای طبیعت بود، به صورت برعکس پخش می کردند ...

Moog
Andromeda از شرکت Alesis
منابع صوتی در موسیقی الکترونیک بسیار زیاد و متنوع هستند و همچنین محتوای هارمونیک صداها قابل تنظیم و برنامه ریزی هستند از یک موج سینوسی یا فرکانسی ساده که خصوصیات هارمونیک ندارد تا بهترین و عالی ترین صدای ممکنه را می توان به وسیله سازهای الکترونیک تولید کرد.

ساخت و طراحی صدا (صداسازی) بخشی مهمی از تولید موسیقی الکترونیک را شامل می شود و آهنگساز صدای مورد دلخواه خود را علاوه بر آهنگسازی باید تولید کند. مطلب دیگر آنکه در اکثر موارد، موسیقی الکترونیک را نمی توان کاملا" بصورت نت نویسی شده به روی کاغذ منتقل کرد، آن هم به این دلیل می باشد که برای اصوات تولید شده مانند صدای باد، برگ درخت و ... نمی توان نت یا علامتی در نظر گرفت که همین نشان می دهد که موسیقی الکترونیک بیشتر موسیقی اجرائی یا به عبارتی بداهه است تا نوشتنی!

و در آخر اینکه موسیقی الکترونیک محدودیتها و سختیهای اجرا به وسیله انسان را ندارد، چرا که سازهای الکتریک مانند انسان نه خسته می شوند و نه نفس می کشند و ... تنها محدودیت آنها، فضای تخیلات و تصورات آهنگساز می باشد.

از جمله آهنگسازان موسیقی الکترونیک می توان به افرادی چون Thaddeus Cahill ، Ferruccio Busoni ، Wendy Carlos ، Klaus Schulze اشاره کرد. (ادامه دارد ...)


از حامد مفاخری

February 15, 2005

نظرات شما
- سلام.این یه بحث مفصل هستش به هر حال اگه خیلی علاقه دارین میتونید کتاب "آشنایی با ویلن"رابین استول بخونید.اونجا زیاد وارد مباحث فیزیکی تخصصی نشده و از طرفی اصول گفته.موفق باشید.
شیدا , February 24, 2005
- Sheyda! khob dar in surat man manzureto be khubi motevajeh nashodam...khoshhal misham bishtar tozih bedi dar morede manzure sohbatet... va matlabe dige inhast ke nemidunam chand sal dari!?vali tabrik behet migam baraye in malumate bala, besiar daghigh va rizbinet. merci
hamed , February 21, 2005
- jenab mafakheri!zemn tashakor az javabetun ,ino to ketab "dark va daryaft moosighi neveshte rajer kimi yen koonde boodam .
sheyda , February 21, 2005
- sheyda! man fekr nemikonam ke harmonice sedae oboie ba baghieye saza fargh bokone,vali age manzuret az ine ke baghie sazae orcestre khodeshuno ba oboie kuk mikonan be in dalile ke oboie be sakhti kuk mishe va baraye hamin baghie saza khodeshuno ba un kuk mikonan...ba note La (A)
hamed , February 18, 2005
- آقا بابک تا اونجایی که من میدونم "ابوا"هارمونیک ترین سازه،ولی نمیدونم چرا،اگر کسی میدونه ممنون میشم بگن.فکر نکنم رابطه خاصی بین هارمونیک بودن و مرغوبیتش باشه چون هارمونیک بودن سازهای اکوستیک توی ذات همشون یا هر سیم ولوله هست یعنی میخوام بگم بیشتر این برمیگرده به نوع چوب، طرز برشش،طراحیش و... که بتونن بهتر اکو بدن بعد امواج مختلفی که ایجاد شده با هم ترکیب کنن ؛اینجا یه نکته ای که فکر کنم اصله اینه که یه تار مرتعش با هارمونیک هاش همه یه نت به ما معرفی میکنن ولی اون ساز خوب مجموعه ای از نت ها که روی هم سوار کرده،درسته؟
شیدا , February 18, 2005
- salam aqae Amir,tu in matlab ham naumade ke qarare ke seda E az sedae saze acoustic taghlid beshe,va in ro ham faramush nakonin ke hich chiz dar donya gharar dadi nist! mosalaman fazaye in 2Genre az music motefavet hast va har kodum zibaie khodesh ro darast,dar zemn agar garar bashe Zeshti ro ba music neshun bedin be che surat bayad neshun dad....?! honar faghat dar khalaghiat zibai nist....va inke faramush nakonid ke agar in technology nabud shoma majbur budin navazande estekhdam konid ke baraye shoma benavazad! merci
hamed , February 17, 2005
- pas farghe saz haye marghoob va na marghoob ham dar hamin hast...na? hala beyne saz haye classic, kodoom saz az hame sedaye behtari (az nazare harmonic boodan) dare? violin i guess, right?... or saxophone?....or what?
Babak , February 17, 2005
- بابک عزیز، دقیقا" درست هست، سازهای آکوستیک توانایی تولید امواج صوتی خالص (بدون هارمونیک) رو ندارند چرا که ذاتا" یک تار مرتعش یا لوله صوتی این توانایی رو نداره و همواره هارمونیک هایی رو هم تولید می کنه. درواقع می خوام بگم از لحاظ فیزیکی یک لوله صوتی یا تار مرتعش ایده آل هارمونیک داره حالا چه برسه به حالتهای واقعی این وسایل. که البته زیبایی و رنگ صدا هم به همین هارمونیک ها هست. اما صدای یک موج بدون هارمونیک رو اگر شنیده باشید بسیار خشک و بی روح هست. بعنوان مثال بسیاری از کیبرد های الکترونیک که در بازار هست صدایی مانند موج مربعی (Squar Wave) هم دارند. با وجود آنکه حتی این صدا در ارگها یا سینتی سایزها بصورت خالص و تک فرکانس نیست با این حال صدای جالبی نیست.
کامران , February 16, 2005
- ba aghaye amir movafegham
Babak , February 16, 2005
- من فکر می کنم در تولید موسیقی الکترونیک هم بهتره از خود ابزارهای موسیقی استفاده کرد تا از سینتی سایزرها و ... برای شنیدن موسیقی که توسط گیتار الکترونیک نواخته می شه جذاب تر از صدای گیتار الکترونیکی که توسط کیبرد های الکترونیکی و سینتی سایزر ها تولید می شه. نوعی تصنعی بودن در اجرای موسیقی شولز وجود داره، شاید بدلیل استفاده از ابزارهای الکترونیکی باشه، نمی دونم اصلا نمی شه بطور مکرر به موسیقیش گوش داد، مثل شنیدن موسیقی یک بازی کامپیوتری است که با وجود جذابیت اولیه، تکرار پذیر نیست
امیر , February 16, 2005
- Mr harmonytalk, could you explain more about this? i didn't know that wave frequences could be simple or harmonic, i thought all of them were harmonic, so this implies that this level is likely to be different in different instruments. is that right? for example if you play one note with two different instruments it's harmonics are not identic in two different instruments? could you write something about this? یک موج سینوسی یا فرکانسی ساده که خصوصیات هارمونیک ندارد تا بهترین و عالی ترین صدای ممکنه
Babak , February 16, 2005
- بنظر من اصلا" قرار نيست يک ساز الکترونيک صداي ساز اکوستيک رو تقليد کنه. فضايي که ساز الکتروميک ميسازه با اکوستيک فرق داره و همه زيباييش هم به همين هست. ساز الکترونيک جلوه اي از تکنولوژي هست در حالي که ساز آکوستيک جلوه اي از طبيعت.
امير , February 15, 2005
- نمونه صداهاش رو در ادامه بگذاريد
neda , February 15, 2005
- سلام ! سازهای الکترونیک هر چقدر هم که پیشرفته باشند بازم نمیتونن حسی که سازهای اکوستیک دارن ارایه بدن حداقل تا الان که اینجوری بوده! ........ تازه صدای پیانوی طبیعی و پیانوی بهترین کیبورد رو با اسیلوسکپ تست کنید تا متوجه اختلاف فاحش فرکانسی بشید. موفق باشید
مجید , February 15, 2005