HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
نگاهی به موسیقی رمانتیک I
لغت رمانتیک در اواخر قرن هجدهم، ابتدا برای بیان ایده های جدیدی که در هنر نقاشی و ادبیات بکار برده می شد مورد استفاده قرار گرفت. بعد ها پس از آغاز قرن نوزدهم موسیقیدان ها نیز از این لغت برای بیان شیوه های نوین آهنگسازی و اجرا استفاده کرند. برخلاف موسیقیدان های کلاسیک، هدف رمانیتک ها بیان بسیار پر قدرت احساسات توسط موسیقی بود که معمولا" بیان کننده احساس درونی آهنگساز بود.

نباید اشتباه کرد و موسیقی رماتنیک را تنها بیان احساسات عاشقانه انسانی دانست، بلکه موسیقی رمانتیک علاوه بر آن می تواند طیف وسیعی از احساسات را شامل شود از حس میهن پرستانه تا حس ناگوار یا حتی گوارای مرگ.

اغلب موسیقیدان های رمانتیک از موضوعات زیر برای ساخت موسیقی استفاده می کردند : دوری از محل سکونت یا کشور ، خاطرات گذشته ، رویاها ، مهتاب و شب ، رودخانه و دریاچه ، جنگل ، طبیعت ، فصول سال ، زیبایی ها و دردهای ناشی از عشق ، داستانهای افسانه ای ، موضوعات ماورای الطبیعه و ...

جدول زیر تعدادی از شاخص ترین موسیقیدان های این دوره را نمایش می دهد :

Composer Lived Composer Lived
Beethoven 1770-1827 Smetana 1824-1884
Schubert 1797-1828 Brahms 1833-1897
Berlioz 1803-1869 Tchaikovsky 1840-1893
Mendelsshon 1809-1847 Dvorak 1841-1904
Chopin 1810-1849 Grieg 1843-1907
Schumann 1810-1856 Rimsky-Korsakov 1844-1908
Liszt 1811-1886 Elgar 1857-1934
Wagner 1813-1883 Mahler 1860-1911
Verdi 1813-1901 Richard Strauss 1864-1949

استفاده بهتر از المانهای موسیقی
هنگامی که شما موسیقی رمانتیک را با موسیقی های قدیمی تر از این سبک مقایسه می کنید در آن بوضوع استفاده بیشتر از المانهای موسیقی را مشاهده خواهید کرد. هارمونی غنی، ملودی های احساسی، استفاده بسیار مناسب و بهتر از حرکت های کروماتیک و ....

همچنین استفاده بهتر و بیشتر از سازها در ارکسترهای رمانتیک بوضوح قابل مشاهده است. بعنوان مثال توبا در این دوره به گروه سازهای برنجی افزوده شد. و یا در حرکتی دیگر آهنگسازان از سازهای بادی چوبی در ارکستر استفاده کردند. پیکولو، کلارینت باس، و دوبل باسون از جمله دیگر سازها بودند که در این دوره به ارکستر اضافه شدند.

آواز و پیانو
می توان گفت موسیقی برای آواز و پیانو در دوران رمانتیک شکل واقعی خود را بدست آورد. که به دو صورت می توان آنرا تقسیم کرد :

1- Strophic : که عبارت است از یک نوع موسیقی ثابت برای هر شعر.
2- Through-composed : که عبارت است از موسیقی های مختلف برای اشعار مختلف که در آن موسیقی و شعر (که شامل لغت ها است) بسیار نزدیک به هم تهیه می شد.

پیانو نقشی بیش از همراهی را برای این نوع موسیقی بازی می کرد، شاید چیزی شبیه به یک همخوان. شوبرت نمونه بزرگی از یک آهنگساز رمانتیک است که کارهای بسیاری برای آواز انسان و پیانو تهیه کرده است. در این رابطه می توان به بزرگانی چون شومان، برامس، اشتراوس نیز اشاره کرد. (ادامه دارد ...)

مطلب مرتبط :
نگاهی به موسیقی رمانتیک ، پیانو


کاوه رهنما

March 11, 2005

نظرات شما
- ghabele tavajjohe Saba: arz shavad ke yeki az eshkalate asasiye ma irani ha hamin bikhodi be joone ham paridan ha ham hast. ma ha daeman mikhahim yekdigar ro eslahat konim. ta be in vasile khodemoon ro neshoon bedim. faghat kafiye dar folan zimineye khas be andazeye sare soozani ettelaat dashte bashim, ya khoonde bashim, hamin kafi hast baraye rah andakhtane bahs va jadal hayi in chonini... daeman mikhahim khodemoon ro sabet konim be har vasile ke momken hast.(hala chera, in khodesh ham jaye bahs dare...) be nazare man ma bayad bishtar rooye khodemoon moremarkez behsim ta digaran. albatte hamin matlabe man ham mitoone az hamin jens bashe. ghabool daram ke khodam ham az in amr mostasna nistam... doostane arz kardam va ghasde bi ehterami nadashtam... khodemoon ghezavat konim... ma ke resalat baraye eslahe digaran nadarim... shabihe hamoon matlabi ke khodetoon farmoodid: "bishtar bekhanim va kamtar begooim"... vali in yeki fargh mikone. man in ro arz kardam faghat be khatere inke fekr mikonam in moshkele moshtaraki beyne ma hast. ghasde eslahe shoma ro ham nadaram.
Babak , March 13, 2005
- توکامنت قبل فونت اسسمم انگلیسی خورده به جای فارسی که اصلاح میکنم.
شیدا , March 13, 2005
- من کامنت پایین گذاشتم.فونت عوض نکردم برای اسسمم.
شیدا , March 13, 2005
- خانم یا آقا صبا ممنونم که میخاستید کمکم کنید از لغات استفاده بهتری بکنم ولی همین الفاظی رو که شما در معنای عام از اونها برداشت کردید من از افراد موزیسین که کسی نمیتونه بگه من اونا رو قبول ندارم تعریف دقیقشون شنیدم که اگه بخواین باذکر منابعشون براتون توضیح میدم استاد به چه کسی گفته میشه یا ... میتونی هم تشریف ببرید خدمت استاد کسائی ،چون از ایشون برای اولین بار و آخرین بار تعریف کلمه استاد شنیدم.ولی این تعاریف به دلایلی برای عوام تعریف نمیشه ونخواهد شد چون در غیر این صورت خیلی ها بیکار میشن! .نمیدونم کتاب موسیقی کلاسیک ورمانتیک نوشته هوشنگ کامکار خوندی،اونجا صراحتا" گفته شده نمیشه به طوردقیق و با اطمینان بگیم فلان آهنگ رمانتیک هست یا کلاسیک (تمام اینها قرارداده)؛من میدونم شخصی که ازش سوالم میپرسم نمیخاد بحث فلسفه راه بندازه ومنظور من هم از هر سوال متوجه هست.من فقط میخام بدونم چرا وقتی یه موزسین که در موسیقی ایرانی شامل تعریف یک استاد نیست وقتی از احساسش برای بیان یک قطعه کمک میگیره میتونه یک قطعه ای در حد استاد اجرا کنه+یه معادل سازی برای موسیقی ایرانی ، چون استاد شهنازی به موسیقی ایرانی میگفتند کلاسیک ایرانی،من میخوام بدونم چرا نمیگفتند رمانتیک ایرانی؟ مثالش رو هم داریوش رفیعی گفتم نه کسانی که ادعای احساسات دارند اگر هم دقت کرده باشید من هیچ جا حرفی از متن تدریس شده نزدم.
adnh , March 13, 2005
- با تشکر از مطلب خوبتون،در مورد نظر دوست گرامی شیدا می خواستم بگم که: استفاده از کلماتی مانند استاد بودن و یا نبودن و عباراتِ "غیر دقیق"،"غیر فنی" و "تعریف نشدهء" اینچنینی اصلأ به صلاح هنر و فرهنگ جامعه مون نیست. من فکر می کنم یکی از دلایل عقب موندگی کشورمون بی دقتی به همین اصول اولیه است که باعث می شه با یک درک سطحی از یک مقاله و بدون درک واقعی معنای "کلاسیک" یا "رمانتیک" چنین نظرات عجولانه، احساسی و غیر فنی بدهیم. چه خوب است بجای آنکه بیشتر "بگوییم" بیشتر "بخوانیم"!
صبا , March 12, 2005
- بابک عزیز، اشتباه نوشتاری بود بجای 1883 نوشته شده بود 1833 از تذکر شما ممنون هستیم.
گفتگوی هارمونیک , March 12, 2005
- aya shoma motmaen hastid ke Wagner faghat 20 sal omr kard?!!
Babak , March 12, 2005
- chera musician ha inghadr omr haye kootahi dashtand...
Babak , March 12, 2005
- مرسی،فکر کنم موسیقی ایرانی هم بیشتر رمانتیک هست تا کلاسیک. چون دیدم مثلا"بعضی خوانندها که استاد نبودن ولی از قدرت احساسی بسیار بالایی برخوردار بودند مثل داریوش رفیعی تونستندآواز تقریبا"بی عیب و نقصی بدن.درسته?
شیدا , March 12, 2005
- مرسی،فکر کنم موسیقی ایرانی هم بیشتر رمانتیک هست تا کلاسیک. چون دیدم مثلا"بعضی خوانندها که استاد نبودن ولی از قدرت احساسی بسیار بالایی برخوردار بودند مثل داریوش رفیعی تونستندآواز تقریبا"بی عیب و نقصی بدن. استدلالم درسته؟الان یه دفه دلکش تو گوشم بردی از یادم... خوند.خدا همشون بیامرزه.
شیدا , March 12, 2005
- Thank you for such a great article. I love the Romantic. I believe it's the climax fo the music although it has been said as not having that idealistic perfection of the Calssic
Babak , March 11, 2005
- مرسي اگر بشه اين تحقيق و بررسي را بعد از اتمام براي ساير دوره ها هم ادامه بديد بسيار مفيد واقع ميشه.
سعيد , March 11, 2005
- thanks, put some music belog to different era to show the difference in next article.
amir , March 11, 2005