HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
Pitch / Color
حتما" تابحال از خود این سئوال را پرسیده اید که چگونه با وجود آنکه یک ترمپت تنها سه کلید دارد می تواند ملودی های بسیار زیبا با تعداد زیادی نت را اجرا کند؟ و یا بدون شک نزد خود بارها و بارها فکر کرده اید که چرا هنگامی که یک فلوت و ابوا یک نت را می زنند صدای آنها متفاوت است و هریک احساس خاصی را القا می کند و یا اینکه اصلا" چرا برخی از نت ها هنگامی که با هم نواخته می شوند خوش صدا تر از دیگر نت ها می باشد. البته قبلا" راجع به این موضوع صحبت کرده ایم اما اینبار می خواهیم از زاویه ای دیگر به مجموعه مطالبی بپردازیم که در نهایت باعث درک بهتر ما نسبت به این پدیده ها می شود.

Pitch / Color
اگر موسیقی را علمی دنبال کرده باشید و یا از منابع انگلیسی زبان برای فراگیری آن استفاده کرده باشید بدون شک با اصطلاح Pitch (به معنی درجه) آشنایی دارید. Pitch یک نت موسیقی در واقع میزان بالا یا پایین بودن - زیری و بمی - یک نت می باشد. بر خلاف ظاهر Pitch فقط به فرکانس نت بستگی ندارد بلکه علاوه بر آن به شکل موجی که ساز برای هر نت ایجاد می کند نیز کاملا" وابسته می باشد.

بدیهی است برای یک ساز هرچه نت موسیقی روی خطوط حامل بالاتر رود فرکانس آن بالاتر می رود و متعاقبا" Pitch آن هم بالا می رود اما هیچ دلیلی ندارد که دو ساز مختلف برای یک نت مشابه دارای Pitch یکسان باشند چرا که شکل موجی که مثلا" یک ویلن برای یک نت ایجاد می کند ممکن است Pitch بالاتری از یک ساز دیگر مانند زیلوفون (Xylophone) داشته باشد.

Wave Form
صدای یک ساز از مجموعه ای از فرکانسها تشکیل شده که با هم مربوط می باشند.
در واقع مسئله به این موضوع برمی گردد که شکل موجی که یک ساز برای یک نت تولید می کند حاوی فقط یک فرکانس نیست اگر اینگونه بود صدای سازها بسیار خشک و بی روح می بود.

چنانچه صدای اسیلاتور های ساده - تک فرکانسی - سینوسی یا مربعی را شنیده باشید تصدیق خواهید کرد که این صدا به هیچ وجه برای تولید موسیقی خوشایند نیستند. در این رابطه موسیقیدانان از اصطلاحی به نام رنگ (Color) استفاده می کنند و به عبارتی می گویند که "این صدا رنگ ندارد".

رنگ صدا در واقع مجموعه خواصی است که به فرکانس نت بستگی ندارد، به شدت صدا بستگی ندارد و نیز به طول زمان اجرای نت بستگی ندارد. در واقع برای نتی که از یک ساز بیرون می آید سه مورد بالا یعنی فرکانس، بلندی صدا و کشش آنرا کنار بگذارید مابقی رنگ آن نت ساز یا صدا می باشد. رنگ همان چیزی است که باعث می شود نت های مشابه در دو ساز فلوت و ابوا با یکدیگر تفاوت احساسی داشته باشند.

بنابراین می توان گفت عامل مهمی که رنگ و Pitch صدای حاصل از نواختن یک نت توسط ساز را مشخص می کند مجموعه فرکانسهای و دامنه آنها است که در درون این صدا وجود دارد. بدیهی است این فرکانسها رابطه خاصی با یکدیگر دارند و به هیچ وجه اینگونه نیست که اگر یک ویلن نت دو را اجرا کند هر فرکانس بی ربطی در آن وجود داشته باشد. این خاصیت مخصوص اصوات موسیقی می باشد و همه صداها این خاصیت را ندارند بعنوان یک مثال می توان به شکسته شدن یک لیوان شیشه ای یا صدای امواج دریا اشاره کرد.با وجود آنکه ممکن است برخی این صدا ها برای انسان جالب باشند اما آنها صوت موسیقی نیستند. (ادامه دارد ...)

March 30, 2005

نظرات شما
- هر صداي موسيقايي يک فرکانس داره که رنگ اون صدا به اون فرکانس ربط نداره.
گفتگوي هارمونيک , March 31, 2005
- متوجه منظورتون شدم .من میگم رنگ~هارمونیک وهارمونیک~فرکانس ،پس رنگ~فرکانس.این غلطه؟
شیدا , March 31, 2005
- ممنون از توضیحاتتون،خب منم همین گفتم و میدونیم هارمونیکها رابطه مستقیم با فرکانس دارند پس اینکه بگیم رنگ با فرکانس بی ارتباطه زیاد جالب نیست.درسته؟
شیدا , March 31, 2005
- فرکانس یک موج به دوره ای که شکل موج تکرار میشود بستگی دارد اما رنگ به فرکانس و دامنه هارمونیک هایی که در موج وجود دارد (مشخصات طیف فرکانسی). این دو با هم خیلی تفاوت دارند اگر به شکل دوم نگاه کنید متوجه می شوید که موج اصلی قرمز رنگ فرکانس نت موسیقی را رقم میزند و هارمونی های موج اصلی کیفیت صدا یا رنگ آنرا.
گفتگوی هارمونیک , March 31, 2005
- خیلی خوب بود،مرسی.متوجه نشدم رنگ با تعدادوشدت نسبی هارمونیکهای اون صدا تعریف میشه،پس چطور به فرکانس وشدت بستگی نداره؟
شیدا , March 30, 2005
- سلام، خسته نباشيد که در سرما و گرما، تعطيل و غير تعطيل و خلاصه تو هر شرايطي سايت رو آپديت مي کنيد. هم افتخار مي کنم که اين سايت فارسي هست و هم براتون آرزوي موفقيت مي کنم و اميدوارم سال خوبي را پيش رو داشته باشيد.
امير , March 30, 2005