HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
Interactive Music
Interactive Music
Interactive Music
به نوعی از موسیقی بداهه یا از پیش ساخته شده گفته می شود که در آن یک سیستم هوشمند - معمولآ نرم افزار - بنا بر ویژگیهای محیطی تصمیم میگیرد که چه قسمتی از موسیقی نواخته شود. نمونه آشکار کاربرد موسیقی Interactive استفاده از آن در صنعت تولید بازیهای کامپیوتری است که روزبروز پیشرفته تر می شود. در برخی از مباحث به موسیقی از پیش نوشته و تنظیم شده موسیقی خطی و به نوع Interactive آن موسیقی غیر خطی یا Nonlinear گفته می شود.

موسیقی خطی (مانند آنچه از دستگاه پخش اتومبیل خود می شنویم) را می توان بصورت مجموعه ای از صداهایی که معمولا" موسیقایی هستند و از پیش تعیین شده اند در نظر گرفت که در گذر زمان می آیند و پس از مدتی حضور می روند. این نوع از موسیقی مدت کاملا" مشخصی دارد و معمولا" در اجرا های مختلف مگر در مواردی که آهنگساز یا تنظیم کننده نظر خاصی داشته باشد دارای مدت زمان ثابت می باشد.

اما موسیقی Interactive یا غیرخطی بطور دائم با محیط در حال تعامل و تبادل اطلاعات می باشد و هر لحظه ممکن است بر اثر تغییر شرایط نوع موسیقی و صداها تغییر کنند. شاید موسیقی فیلم یکی از نزدیکترین انواع موسیقی به این نوع از موسیقی باشد. هنگامی که هنرپیشه فیلم در یک اتومبیل نشسته است و با سرعت در حال طی جاده می باشد از بلندگو های سینما موسیقی راک با تمپوی بالا می شنویم و بر عکس هنگامی که صحنه ای تاریک و اضطراب انگیز را می بینیم ممکن است ضربات پیاپی نت های باس پیانو بگوش برسد. در این حالت موسیقی از محیط اطراف خود که در این حالت فیلم می باشد الهام می گیرد.

اما وجه تمایز موسیقی مورد بحث با موسیقی فیلم آن است که موسیقی Interactive از محیط زنده الهام می گیرد. شما اگر یک بازی پیشرفته کامپیوتری را دوبار بازی کنید هرگز موسیقی یکسان از آن نخواهید شنید اما اگر فیلم را دوبار ببینید موسیقی یکسانی را خواهید شنید.

انواع موسیقی Interactive از پیش تهیه شده معمولآ از بلوک های موسیقی کوچک تشکیل شده است که از لحاظ قوانین موسیقی توانایی اتصال به قسمت های ممکن جلوتر و احیانا" به ابتدای خود - برای حالت حلقه - را دارد. برای یک مرحله کوچک از یک بازی کامپیوتری ممکن از بیش از یک نوع قطعه موسیقی ساخته شود و تا زمانی که شما در آن مرحله قرار دارید در درون یک حلقه، تکرار شود. هر یک از خروجی های ممکن در یک مرحله از بازی ممکن است یک تم موسیقی خاص داشته باشد که موسیقی قبلی باید به گونه ای پایان یابد که بتواند به راحتی به موسیقی مرحله جدید وصل شود.

پارامترهای دیگری نیز وجود دارد که علاوه بر قرار گرفتن در یک مرحله از بازی میتواند در نوع موسیقی تاثیر گذار باشد. حرکت قهرمان بازی به سمت اجسام مختلف ممکن است به قسمتی از برنامه بازی که مسئولیت کنترل موسیقی را دارد فرمان دهد تا تغییراتی در موسیقی پدیدار شود، هر چند این نوع از تحریک ها (Triggers) معمولآ برای تغییر افکت ها بکار می رود. مثلآ با رفتن قهرمان بازی به زیر یک درخت ممکن است صدای پرنده شنیده شود.

اگر موسیقی بصورت midi تهیه شده باشد امکان اینکه موسیقی Interactive حالت پویا و Generative داشته باشد نیز هست. در این حالت یک قطعه برنامه هوشمند می تواند ساز بندی موسیقی را هر دفعه بنابه شرایطی که از پیش تعیین می شود - یا حتی بصورت تصادفی - تغییر دهد.

April 25, 2005

نظرات شما
- يک آهنگي هم بود بنام اکسل اف راجع بهش ميشه بنويسيد؟
روشنک , April 26, 2005
- merci sadeh ama jaleb bood
amir , April 26, 2005