HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
آکوردهای دگرگون شده (Altered)
Altered Chords
حل آکورد درجه V که پنجم آن # شده است
برای از بین بردن یکنواختی، ممکن آهنگساز یا نوازنده برخی از نت های آکورد را تغییر کروماتیک دهد و معمولآ بیشترین نتی که دچار این تغییر می شود درجه پنجم آکورد می باشد. همچنین باید دقت کرد که بندرت نتی از آکورد که تغییر کرماتیک پیدا کرده است در آکورد تکرار می شود.

Raised Fifth
پنجم بالا برده شده در گام های ماژور معمولآ روی آکوردهای درجه V ، IV و یا تونیک (I) ساخته می شود.

نت پنجمی که از آکورد درجه پنج یک گام ماژور بالا برده شده است (به معنی آنکه دیز شده است) برای حل شدن باید به درجه سوم گام برسد تا قدرت تغییر تنالیته را نداشته باشد. به شکل دقت کنید. آکوردهایی که با این شکل افزوده (Augmented) می شوند معمولآ در حالت پایگی یا معکوس اول استفاده می شوند.

Altered Chords
حل آکورد تونیک افزوده
نت پنجمی که از آکورد تونیک بالا برده می شود (# میشود) معمولآ علاقه دارد که به درجه پنجم گام روی آکورد درجه IV حل شود. آکوردهای تونیک Augmented معمولا" به حالت پایگی یا معکوس اول استفاده می شوند.

همچنین در ارتباط با نت پنجم آکوردی که در درجه IV بالا برده می شود، در این حالت ترجیح بر آن است که نت دیز شده به درجه دوم گام حل شود. در این حالت آکورد مورد نظر میتواند آکورد درجه II یا V باشد. در این حالت نیز آکورد افزوده شده ممکن است در حالت پایگی و یا معکوس اول استفاده شود. (مانند حل آکورد Bb aug روی C در گام فا ماژور، که در آن نت فا دیز به سل حل می شود.)

Lowered Fifth
Altered Chords
حل آکورد کاسته روی درجه V گام.
بمل کردن نت پنجم آکورد بیشتر در مورد آکوردهای درجه V گام ماژور کاربرد دارد و این نت بمل شده آزاد است که روی هر یک از درجات گام فرود بیاید. این آکورد کاسته ممکن است به حالت پایگی یا معکوس اول استفاده شود. به شکل دقت کنید.

April 27, 2005

نظرات شما
- سلام،میشه در مورد آکورد شناسی اطلاعات کامل تری بدهید.ممنون
sasa , May 12, 2005
- مرسی
سعید , April 28, 2005