HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
میکلوش روژا
Miklos  Rozsa
1933, Miklos Rozsa
میکلوش روژا، آهنگساز مجار، شهرت خود را بیش از هرچیز به موسیقی متن فیلم های هالیوود و انگلیسی مدیون است. او همچنین سازنده قطعات بسیاری از موسیقی های مجلسی، کنسرتو و قطعات ارکسترال برای اجرا در سالنهای موسیقی است. موسیقی روژا به سبک پست - رومانتیکی است که تحت تاثیر بسیار ملودیهای فولکلور کشورش - مجارستان - و تاثیرات جزئی از دو غول موسیقی قرن بیستم مجارستان، بلا بارتوک (Béla Bartók) و زولتان کودای (Zoltan Kodaly) است.

روژا (روشا) فرزند یک خانواده ثروتمند اهل بوداپست بود. پدرش کارخانه دار و ملاک و مادرش زنی هنرمند و عاشق موسیقی بود. او در طی تابستانهایی که در املاک پدرش میگذراند با طبقه دهقان و رعایای روستاهای اطراف آشنا شد، تا جایی که میتوانست موسیقی فولکلوریک آنها را به خاطر بسپارد. میکلوش کوچک در سن 5 سالگی نواختن ویولون را آغاز کرد و بعد به آموختن ویولا و پیانو پرداخت. در سن هفت سالگی برای اولین بار به روی صحنه رفت و برای عموم به نواختن پرداخت.

او در دوران دبیرستان عضو مهم انجمن فرانتس لیست (Franz Liszt)، پیانیست و آهنگساز با استعداد مجار بود اما به خاطر ایراد دو سخنرانی در دفاع از بارتوک و کودای - که در آن زمان مدرنیستهای بسیار جنجالی به شمار می آمدند - به عنوان دانش آموزی شورشی شناخته میشد.

تحصیل در رشته شیمی
Spellbound
افسون شده (Spellbound) به کارگردانی آلفرد هیچکاک
و بازی گری گوریپک و انگرید برگمن در سال 1945 برنده
اسکار موسیقی شد.
در سال 1925 او به خاطر دلخوشی پدرش، در رشته شیمی دانشگاه لایپزیک ثبت نام کرد اما پس از اتمام سال اول، تغییر رشته داد و به تحصیل موسیقی پرداخت. استادان او در این زمان هرمن گربنر (Herman Grabner) و کارل اشتراوب (Karl Straube) بودند. او در سالهای تحصیل اولین اثر رسمی خود را تحریر کرد که یک تریو- سرناد برای سازهای زهی بود، این اثر و یک پیانو کوینتت استادش اشتراوب را چنان تحت تاثیر قرار داد که آنرا به انتشارات بریت کوف و هارتل (Breitkopf & Hartel) معرفی کرد و آنها این اثر را همراه با یک تریو- سرناد منتشر کردند.

روژا پس از فارغ التحصیلی در 1929 به عنوان دستیار برای گربنر کار میکرد و سپس در 1931 به پاریس نقل مکان کرد. سرناد روزا در بوداپست تحت رهبری ارنست فون دونانی (Ernst von Dohnanyi) اجرا شد. جالب آنکه ریچارد اشتراوس (Richard Strauss) آهنگساز آلمانی با شنیدن این اثر روژا را به شدت تشویق کرد تا به آهنگسازی ادامه دهد.

دهه 30 و موسیقی متن فیلم
روژا در اواسط دهه 30، زمانی که دوستش آرتور هونگر (Arthur Honneger) موسیقی متن یک فیلم را ساخت، این شاخه از آهنگسازی را کشف کرد. با دیدن نتیجه چشمگیر کار هونگر، روژا به مطالعه فیلمها و نقش موسیقی در قدرت بخشیدن به آنها پرداخت. در 1937، از او دعوت شد تا موسیقی فیلم جاسوسی-عشقی (Knight Without Armour) را بسازد. این فیلم که مارلین دیتریش (Marlene Dietrich) ستاره آن بود، یک موفقیت بین المللی بود و مدت کوتاهی پس از پخش آن، از روژا دعوت شد تا به گروه تولید کمپانی London Films بپیوندد. این کمپانی که توسط فیلمساز مجار آلکساندر کوردا (Alexander Korda) به وجود آمده بود، در طی سه سال آثار کلاسیکی چون چهار پر و دزد بغداد را تولید کرد. (ادامه دارد ...)

May 10, 2005

نظرات شما
- با سلام خدمت شما سرور گرامي در مورد سايت شما فقط ميشه گفت با هيچ وسيله اي نميتوان زحمات شما و علاقه شما را ارج نهاد اميدوارم همواره موفق باشيد و همينطور كارتان را ادامه دهيد
manoochehr , May 14, 2005
- بابا یه خورده صبر کنید! شما که نمیدونید به روز رسانی یه سایت چقدر سخته...
saeed1922 , May 11, 2005
- آهنگ، آهنگ، آهنگ، آهنگ، چرا نمونه کاراش رو نمی گذارید...
, May 11, 2005
- Pas chera ahange filmesho nazashtin !
رضا , May 11, 2005