HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
صنعت موسیقی در خطر همه جانبه
Music Industry
کساد بازار موسیقی به دلیل تغییر سلیقه مردم
این روزها بازار فروش صفحه، علی رغم انتشار آلبومهای تازه ای از خوانندگان و گروههای پر طرف دار در سبکهای مختلف، کساد است. عده ای از مردم از این بازار کساد موسیقی متعجب میشوند اما در موسیقی، موفقیت قبلی یک هنرمند لزوما موفقیتهای بعدی او را تضمین نمیکند.

سلیقه موسیقی مردم تغییر میکند و بسیاری از دست اندرکاران این حرفه مجبورند برای حفظ و ادامه موفقیت خود، تغییر کنند. این تغییرات گاهی به مذاق طرف داران خوش می آید و گاهی هم نه. اما خوشبختانه طیف وسیعی از آثار موسیقی روز جهان همچنان "می فروشد" و نمیتوان بازار موسیقی را راکد دانست. اما این تنها یک برخورد خوشبینانه است.

اکر کمی واقع گرا باشیم، متوجه میشویم کمپانی هایی که از نظر اقتصادی در مضیقه هستند، با حذف یکی از هزینه های مهم کار خود، اتفاقا ضربه اساسی را بر کارشان وارد کرده اند و آن بودجه ای است که برای پیشرفت و ترقی هنرمندان تحت قرارداد در نظر داشته اند. مانند این است که یک کمپانی تولید نرم افزار در زمان رکود بخش تحقیق و توسعه ( R&D) را تعطیل کند. اصلا منطقی به نظر نمیرسد، زیرا بدون آن اصلا تولیداتی وجود نخواهد داشت! بحث و بررسی حل این مشکل نیز یکی از وظایف عمده مسئولین و مشاوران کمپانیهای ضبط صفحه است.

در واشنگتن پست مطلبی درباره فروشگاههای موسیقی به چاپ رسیده است و در آن درباره راههای تازه ای برای جذب و نگهداری مشتریان ارائه شده است. اما بنا به نظر یکی از صاحبان فروشگاهها، حداکثر تا 10 سال دیگر همه این مشتریان خواهند رفت. ظاهرا نظر او صحیح است. این روزها تقریبا همه فقط به موسیقی Mp3 گوش میکنند و آنرا به مراتب بهتر از انواع دیگر میدانند. این روزها فروشگاههای online بسیار کاربرد دارند و خرید از آنها به قدری سریع شده است که رفتن و گشتن در مغازه دور از عقل به نظر میرسد.

از طرفی دزدان اینترنتی هم در طی سالهای اخیر ضربه مهلکی بر پیکر صنعت موسیقی وارد کرده اند. اما مسئولین این صنعت امیدوارند با وجود برقرار شدن قوانین جدید در این باره و مبارزه جدی مقامات با متخلفین، تغییر عمده ای در جهت رفع کسادی بازار به وجود بیاید.

June 04, 2005

نظرات شما