HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
آلن پارسونز و Dark Side of the Moon
Pink Floyd
پینک فلوید
مصاحبه مجله Guitar World در February 1993 با آلن پارسونز

جادوگر استودیو، آلن پارسونز، با تواضع و فروتنی می گوید: "همكاری با پینك فلوید آرزوی هر مهندسی است و من كوشیدم این فرصت را غنیمت شمرم. Dark Side of the Moon نقطه عطفی در زندگی حرفه ای من بود و مرا به شدت به شوق آورد. این كار برای من اهمیت زیادی داشت و باید آن را به بهترین نحو به انجام می رساندم."

پارسونز پاداش ذوق و ظرافتی را كه در این آلبوم به خرج داده بود به خوبی دریافت كرد، جایزه گرامی به خاطر بهترین مهندسی آلبوم در 1973 به وی تعلق گرفت و "نیمه تاریك ماه"، 14 سال متمادی در صدر جدول فروش یكه تازی می كرد.

نقش پارسونز در این آلبوم تنها به یك مهندس محدود نبود؛ او را می توان معمار اصلی اصوات پینك فلوید به شمار آورد. علاوه بر ضبط موسیقی آسمانی گروه، پرداخت استادانه و میكساژ سه بعدی پرآوازه این آلبوم، پارسونز مسئولیت خلق اصوات پس زمینه مانند صدای تپش قلب، صدای پا، تیك تاك ساعت، صدای هواپیما و صندوق پول را برعهده داشت.

چنان كه انتظارش می رفت پارسونز به سختی می توانست جزئیات وقایع بیست سال پیش را به خاطر آورد؛ با این حال كوشید سؤالات ما در زمینه این رویداد مهم هنری را بی پاسخ نگذارد.

چه طور شد كه مهندس پینك فلوید شدید؟
خوب به خاطر شغل من در استودیوی Abbey Road بود. Atom heart mother را من میكس كردم. آن ها از كارم خوششان آمد و برای كار روی Dark Side of the Moon استخدامم كردند.

صدای سه بعدی Dark Side of the Moon در طول زمان شكل گرفت یا از همان آغاز پروژه، طرح ریزی شد؟
صحبت خاصی نشد ولی پینك فلوید به تولید صفحه های منحصر به فرد - مثل خودگروه - مشهور بود و بدیهی بود كه طالب چیزی استثنایی هستند.

چه خاطراتی از آن روزها دارید؟
یادم می آید هر چند وقت یكبار تنهایم می گذاشتند و من بودم و كار دشوار میكساژ. در آن روزها گروه كمدی مانتی پایتن (Monty Python ) خیلی طرفدار داشت و اعضای پینك فلوید برای تماشای آن ها در تلویزیون به دفعات استودیو را ترك می كردند. من می ماندم و كار می كردم و در همین اوقات بود كه بهترین ایده ها به ذهنم خطور كردند.

Alan Parsons
آلن پارسونز
مثلا" اضافه كردن صدای پا به سكانس On the Run كار من بود. هیچ یك از اعضای گروه حضور نداشتند؛ فقط من بودم و دستیارم، پیتر جیمز. پیتر بیچاره می دوید عقب و جلو، من هم ضبط می كردم. یادم می آید با گفتن "تندتر نفس بزن" (breath harder) راهنمایی اش می كردم. ( می خندد)

همچنین بانی ساعت ها در قطعه Time من بودم. در اصل صدای ساعت ها را در یك عتیقه فروشی ضبط كردم. صدای هر ساعت جداگانه ضبط شد، بعد با هم قاطیشان كردیم.

آیا پینك فلوید بیش تر مواد و مصالح این آلبوم را در استودیو ساخت؟
در واقع نه. آن ها پیش تر، قبل از آن كه به استودیو بروند، نسخه ای از Dark Side of the Moon را در كنسرت اجرا كرده بودند. در اول بهش می گفتند Eclipse.

On The Run چطور ؟ همیشه خیال كرده ام این قطعه در استودیو ساخته شده.
درست است. On The Run استثنا است و پیش تر حاصل كار دیوید گیلمور در استودیو بود. گیلمور برنامه ای تصادفی به یك سینتی سایزر قدیمی VCS3 داد و آزمایش كرد تا به آنچه مورد نظرش بود رسید. تمام صداهای اصلی، اعم از صداهای بم و كوبه ای، به صورت مونو از همان سینتی سایزر گرفته شد. خنده دار است، چون خیلی ها فكر می كنند On the Run تركیبی از صداگذاری های متعدد است. حقیقتا" كار منحصر به فردی است.

چه عوامل تكنولوژیكی در صدای بسیار مدرن این آلبوم مؤثر واقع شدند؟
Dark Side of the Moon زمانی ضبط شد كه سیستم های چهارباندی در شرف به وجود آمدن بود. برای نمونه بیش تر جلوه های صوتی این آلبوم ذهنا" برای پخش چهارباندی طراحی شد؛ به ویژه درآمد Money. بنا بود هر بخش از صدای صندوق پول از بلندگوی دیگری صادر شود. لذا وقت زیادی صرف ضبط كردن هر پاره از جلوه صوتی روی كانال های مجزا شد. بدیهی است كه هیچ كس خبر نداشت كه سیستم های چهارباندی سرانجام به شكست خواهد انجامید ولی باید بگویم كه احتمالا" فكر كردن در شرایط چهارباندی باعث شد در ضبط جلوه ها سنجیده تر و حساب شده تر عمل كنیم.

صدای گیتار دیوید گیلمور در Money. بنا بود هر بخش از بسیار چشمگیر است. نحوه ضبطش را به یاد دارید؟
دیوید گیلمور به سیستم صوتی اش بسیار مسلط بود. در اتاق كنترل، ما به ندرت به صدای گیتار او جلوه می افزودیم. به طور كلی صدایی كه در آلبوم می شنوید تقریبا" همان چیزی است كه از آمپلی فایر او بیرون می آمد.

از چه نوع بوردی استفاده می كردید؟
از نوعی بورد 16 شیاره سفارشی. گفته اند ما از بورد 24 استفاده كردیم ولی چنین نیست.

فكر میكنی Dark Side of the Moon می توانست با استفاده از دستگاههای دییجیتالی بی روح امروز ضبط شود؟
چرا نشود؟ این آلبوم تلفیقی است از چهار نفر آدم با استعداد، چند ترانة خوب و ایده های خوب. تنها فرقی كه امروز با آن روزها كرده است این است كه این روزها دیگر صداهای تولید شده، بكر و اصیل به نظر نمی رسند. جعبه های سیاه ژاپنی كار تولید صدا را بسیار آسان كرده است ولی حاصل كار لزوما" بكر و اصیل به نظر نمی آید. آن موقع ها چنین چیزی حقیقتا" كار می برد.

ایجاد جلوة وقفه (Delay) روی آهنگ Us and Them ، به معنی واقعی كلمه نوعی جنگ پر دردسر بود. برای نیل به این جلوه، وقت عظیمی را صرف لینك كردن بخش های دالبی و دستگاه های هماهنگ كننده، با سرعت غیر حقیقی كردیم. « ما و ایشان » تماما" با توسل به وقفه های نوار ساخته شد، زیرا وقفه های دیجیتالی در آن زمان وجود نداشت. این ها همه، ساعت های زیادی وقت می گرفت.

تا آن جا كه می دانم، شما در ایجاد نسخة دیسكی Dark Side of the Moon كمك كرده اید.
درست است. جیمزگاثری (James Guthrie) كه بعد از من مهندس گروه پینك فلوید شد، به من تلفن كرد. او سرپرستی ایجاد نسخة دیسكی را به عهده داشت و مقداری اطلاعات فنی لازم داشت. اتفاقا" من نزدیكی های استودیویی بودم كه او كار تبدیل را انجام می داد و به آن جا رفتم. نوارهای مادر وضعیت نسبتا" خوبی داشتند فقط باید به انتهای شیارها اندكی درخشندگی می افزودیم. از نتیجة كار خیلی راضی ام و فكر می كنم این نسخه، نسخه نهایی Dark Side of the Moon باشد.


حامد مفاخری

July 09, 2005

نظرات شما
- سلام به همه دوستداران واقعی پینک فلوید. تقریبا میشه گفت که بعد از لایو 8 و بعد از دیدن پینک که این بار زیر دست زمانه خورد شده خیلی دوست دارم یه برنامه ای برگزار کنیم تا همه کسانی که میخوان پینکی باشن دور هم جمع بشن یه شبی رو با اجرای چند تا از کارهای پینک زنده کنیم من خودم و یکی از دوستانم نوازنده گیتار الکتریک هستیم و نیاز به چیزهای دیگه مثل طرفدارهای واقعی . نوازنده -ی توانای بیس و درامز و کیبورد (نوازنده های عزیز دقت کنند ما در حال جمع آوری یک گروه خوب نیز هستیم)البته اگه کسی جای مناسبی داره که دور هم جمع بشیم می تونیم از چند نفر قدیمی تر ها هم دعوت کنیم و در واقع جا خیلی مسئله مهمیه به هر حال کسانی که کاری از دستشون بر می یاد یه ایمیل به hadihello@yahoo.com یا info@shasoosa.com بزنند. در ضمن شما می توانید اطلاعیه های بعدی را از سایت گروه شاسوسا www.shasoosa.com دریافت کنید. در ضمن این برنامه تر جیحا در تهران برگزار می شود.
shasoosa , July 24, 2005
- مگه اون بالا ننوشته بود 1993، گل گلاي دست نخورده مثل اينکه فکر کرده جديده !!!
سعيد , July 10, 2005
- مرسي؛ ممنون از زحماتي که ميکشيد.
ندا , July 10, 2005
- Salaam Az mataaleb-e Shomaa kheili estefaade mikonam. Age Momkene Darbaareye music-e film-e Diaar-e faraamoosh shode(masih dar eboly tavaghghof kard)ham mataalebi benevisid. Baa tashakkor. Alireza-Shiraz
Alireza , July 10, 2005
- بسیار خوب بود
یزدگرد , July 10, 2005
- Besiar Aali bood, Mamnoon.
Babak , July 09, 2005
- Jenabe Shahabeddin! taasofetun az ghadimi budane matlabe ya dast kari shodani ke farmudid?!!
hamed , July 09, 2005
- yek mosahebye ghadimi va kamelan dast kari shode...moteasefam!
shahabedin moghimi , July 09, 2005