HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
نوازنده و تمرین - ۱
Practicing
برای گرم کردن انگشتان از گام زدن شروع کنید
و سعی کنید از آن لذت ببرید
بی شک، تمرین اساسی ترین عنصرسازنده هنرمندان است و بزرگترین نقش را خصوصآ برای به اوج رساندن نوازندگان ایفا می کند. مطالبی که در این مقاله آمده حاوی نکاتی است، به صورت پرسش و پاسخ، درباره تمرین های نوازندگی و مسائل مرتبط با آن، که قدم به قدم در این گفتار تشریح می شوند و امید است مفید واقع شوند.

1- با چه سازی تمرین کنیم؟
این یک پرسش عمومی است که توسط اکثر هنرجویان مطرح می گردد، به هر حال پاسخ به این سوال بستگی مستقیم به دو عامل سازشناسی و وضعیت مادی هنرجویان دارد. هر چقدر شناخت نوازنده از مشخصات سازتخصصی خود کامل تر باشد، درهنگام انتخاب سازمی تواند سازی خوش صدا تر و همینطور با کیفیت ساخت بالاتر انتخاب کند که مسائل فنی ساخت یک ساز خوب بیشتر درآن رعایت شده باشد.

خوشبختانه غیر از موارد عملی نظیر دیدن و نواختن با ساز سایر هنرجویان در کلاس موسیقی و پرسش از استاد، درباره صدا وکیفیت ساخت هر یک از سازهای موجود در کلاس، امروزه با بهره گیری ازاینترنت به سادگی می توان بسیاری از اطلاعات را در این مورد کسب نمود. به هر حال عامل ساز شناسی نیاز به نواختن با سازهای مختلف، بالا رفتن سطح تکنیک در هنرجو برای امتحان بهتر ساز و گذشت زمان دارد.

عامل دوم وضعیت مالی هنرجودر مقطع زمانی است که قصد خرید ساز را دارد، که یکی از مهمترین نقش ها را در انتخاب ساز ایفا می کند. نکته جالبی که برای بسیاری از هنرجویان بوجود می آید، خرید سازی ارزان قیمت به قصد خرید سازی بهتر در آینده است، که در اکثرموارد باعث فروش بسیارارزانتر ساز یا به گوشه ای افتادن آن و عدم استفاده ازآن می گردد. تجربه نشان داده که اینگونه انتخاب ساز بسیاراشتباه است.

برای شروع یاد گیری نواختن، استفاده از سازهای بی کیفیت ای که با عنوان" ساز مشقی" شناخته می شوند مناسب نیست. اینگونه سازها درغالب موارد تنظیم نیستند و باعث می شوند هنرجو نتواند بخوبی با آن تمرین کند، بعلاوه صدای ناخوش آنها می تواند به دلزدگی هنرجو ازتمرین منتهی شود. پس بهتر است خوش صداترین و با کیفیت ترین سازی را که می توانیم، انتخاب کنیم تا درآینده نیز کمتر نیاز به تعویض ساز داشته باشیم.

2- آیا باید تمرین روزانه باشد؟
برای آموزش و یادگیری ساز هر روز باید تمرین نمود، تا ذهن و عضلات در نتیجه تمرین و تکرارمرتب، برای نوازندگی تربیت شده وآماده شوند. این تصور که یک تمرین سنگین چند ساعته در یک روز، می تواند جای تمرین های کوچکتر چند روزه را بگیرد، بسیار اشتباه بوده و برای عضلات و مفاصلی که آمادگی تمرین ندارند، ضرررسان است.

3- چگونه باید تمرین را آغازکرد؟
شروع کردن تمرین بهتر است با آماده کردن جسم و ذهن انجام پذیرد. قبل از شروع بهتر است برای دقایقی موسیقی گوش کرد تا ذهن از گردونه مسائل روزانه خارج شده به آرامش رسیده و وارد فاز موسیقی شود. در این مدت بهتراست با نرمش هایی که بیشتر بر روی حرکات سروگردن، شانه ها، بازوها ومچ ، انگشتان و بالاخره کمر تمرکز دارند بدن را برای تمرین گرم نمود.

باید توجه داشت برای رسیدن به سطح کمال در نوازندگی، مدت یک عمر انسان نا کافیست! در این میان بایستی از ابزار رسیدن به این سطح، یعنی بدن، با ورزش و رژیم های صحیح غذایی بخوبی مواظبت نمود و آن را همیشه آماده نگه داشت!

هرگز برای شروع تمرین روزانه وبرای گرم کردن دست ها از پاساژهای مشکل و دشوار استفاده نکنید! این گونه آغاز کردن تمرین غیر از آنکه در ابتدای تمرین بدن را چنان خسته می کند که رمقی برای ادامه کار باقی نمی گذارد، ضرر رسان به عضلات بوده و می تواند در دراز مدت باعث بروز آرتروز شود. معمولا می توان از گام ساده کروماتیک بالا و پایین رونده که محدوده موسیقایی ساز را شامل می شود برای گرم کردن دست ها استفاده نمود.

4- فواصل بین تمرین ها و استراحتهای روزانه بایستی چگونه باشد؟
در واقع برای هر میزان تمرین روزانه بایستی از قبل برنامه ریزی صورت گیرد. یک روش مفید می تواند مبتنی بر تکرار مداوم "تمرین واستراحت" باشد. در این روش، بهتر است بعد از بیست دقیقه تمرین ده دقیقه به خود استراحت داد ودر این مدت نرمش نمود تا عضلات از حالت گرفتگی ای که به علت تکرار مداوم یک سری از حرکات در تمرین، به آن دچار شده است، درآیند. در ادامه تمرین، بعد از بیست دقیقه تمرین دوم می توان بیست دقیقه به استراحت پرداخت. بعد از بیست دقیقه سوم می توان تا یک ساعت استراحت داشت. حتی در ساعات بعد می توان حجم استراحت ها را از این مقدار بالا تر برد. این روش تمرین باعث بدست آمدن توان در استمرار تمرینات برای روزهای بعد است.

از استراحت های ما بین تمرینات می توان بسیار مفید استفاده کرد؛ شنیدن موسیقی به عنوان تمرین شنیداری، خواندن مطالب تئوری موسیقی، تاریخ موسیقی و... در جهت بالا تربردن سطح دانش عمومی موسیقی و ورزش نمودن، غیر از آنکه از خشکی و یکنواختی تمرینات می کاهد، از فرد، موسیقیدانی کامل تر می سازد.

5- درهر قسمت از تمرینات چگونه عمل کنیم؟
چون یک موسیقی مبتنی بر عواملی چون صدا( زیروبمی)، ریتم، لگاتوها ودتاشه ها، پیانوها و فورته ها وبسیاری از دیگر عوامل است، در تمرینات باید هر موسیقی به اجزا کوچکتر همانند عواملی که نام برده شد، تقسیم بندی شده و مستقیما روی هر یک تمرین کرد تا ضعف های هر مورد برطرف شود.

در واقع نوازنده بعد از برخواستن از هر یک از بخشهای تمرین، بایستی به یک نتیجه گیری هر چند کوچک در آن مورد، در ذهن خود رسیده باشد، تا آن تمرین مفید قلمداد شود.(ادامه دارد).


علی نوربخش


مطلب مرتبط :
- نوازنده و تمرین - 2
- نوازنده و تمرین -3
- نوازنده و تمرین - 4

July 06, 2005

نظرات شما
- ASALAM KHOOII ?
MINA , July 07, 2005
- ASALAM KHOOII ?
MINA , July 07, 2005
- همانطور که در کتاب شش درس ویلون منوهین آمده و همینطور در فیلمی هایی که از هنرمندانی مثل منوهین یا هایفتز در سال1958 و... تهیه شده می بینیم، به ورزش اهمیت ویژه ای داده شده است و انجام دادن ورزش چه برای بدن و چه برای به توانایی رسیدن در استمرار تمرینات، مفید قلمداد شده. در مورد کارهای بعد از تمرین نیز لازم به یادآوری است ، که بعد از هر فراگیری نیاز به طی شدن یک مدت زمان برای ته نشینی موارد آموخته شده در ذهن می باشد و بهتر است در این مدت نسبتا کوتاه، کارهای جدید ذهنی که از سرعت و میزان ته نشینی موارد قبلی در ذهن می کاهد،انجام نگردد. همچنین باید دانست، چگونه تمرین کردن قطعات ((که به معنی حرکت در مسیر صحیح نواختن آنهاست ))و موارد دیگری که در قسمت دوم مقاله آمده، در صورت همراهی با تمرین مستمر، می تواند حداکثر نتیجه گیری را همراه داشته باشد. با تشکر.
, July 07, 2005
- با تشکر از مطالبتون - میخواستم بپرسم که بالاخره کی میخواین یه سری تغییرات توی سایت بدین؟ بنده چند ماه پیش هم پیشنهاد دادم که انجمنهای موسیقی رو در سایت راه اندازی کنید که بتونیم پرسشهامون رو به راحتی مطرح کنیم و به بحث و تبادل نظر بپردازیم. شما هم استقبال کردید و گفتید که توی تابستون این کار رو انجام میدید.هنوز که خبری نیست!!!
, July 07, 2005
- خوب بود.ممنون.منتظر بقیش هستم.یه نکته ای که به خاطرم رسید این بود که کثرا" بعد از تموم شدن اتود یا وقت تمرین سریع ساز رها میکنند و مشغول کار دیگه میشن و یه جوری سریع میخان ذهنشون خالی بکنند ولی اگه یه کمی تحمل بکنن و آخر دوباره یه مرور رو کل و یه مختصر تمرین مجددرو اشتباهاتشون داشته باشن میشه گفت تمرین مفیدی بوده و نتیجه میگیرن.دوم اینکه اغلب فکر میکنن سرعت با تمرین های سرعتی بدست میاد ولی اصلا" این جور نیستش و اگرم باشه خیلی دیر جواب میده!اگه میخواین پر سرعتترین باشین و این براتون ارزش هست باید تمرینها مخصوصا" اون اولین تمریناتی رو که عضلات دارن اونا رو تو خودشون ضبط میکنن با "دقت زیاد" وبا "حداقل سرعت ممکن"انجام بدین. یه سوال دارم ممنون میشم جواب بدید اینکه تو کتاب یهودی منوهین که یه نگاهی انداختم کلی تمرین بدنی داده فکر میکننین دونستن و انجامشون مهمه؟
شیدا , July 07, 2005
- MUSCLE TENSION
Babak , July 07, 2005
- The biggest misconception in this case is that many people say "practice, practice, practice". noone says "How to practice." practice doesn't make perfect untill it's correct. actually it makes you worse. this is the most neglected part in teaching. sometimes people get frostrated and think they have less or no talent when they find themselves unable to do so many things after several years. when you see a good player doing things that sound impossible for you to do, it is because he is doing it in a totally different way than you do. his inner experience is totally different than yours. if he wantd to do that the way you do, he wouldn't be able to do it either. I man it's a very delicate matter. you have to pay FULL ATTENTION while you are practicing to what you are doing in order to play efficiantly. notice the unwanted sympathetic muscle tention get rid of it. playing this way is a way muche less difficault. At the end sorry for writing in English. my farsi typing is not so fast.
Babak , July 06, 2005
- jalebe,man khodam shakhsan chon taghriban tamame rooz ro ba music migzaroonam,ghabl az saz zadan say mikonam chand daghighe sokoot konam ta zehnam clear she!
Sepehr , July 06, 2005