HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
Bridge
بریدج (پل) معمولا" به قسمتی از موسیقی گفته می شود که برای ایجاد کنتراست در قطعه قرار داده می شود. بسیاری از موسیقیدانان بجای اصطلاح بریدج از عباراتی مانند کانال، قسمت B و یا حتی قسمت میانی استفاده میکنند. یک بریدج کلاسیک معمولا" - و نه لزوما" - از 8 میزان تشکیل می شود و در فرمهایی مانند AABA یا ABAC و ... استفاده می شود، همچنین در برخی موارد بریدج ممکن است دوبار بکار برده شود مانند فرم ABAB. (در اینجا منظور از B قسمت بریدج از موسیقی است)

Classic Bridge
قسمت اول ملودی (A) و بریدج (B) مربوط به Fur Elise از بتهوون
علت آنکه به این قسمت از موسیقی بریدج گفته می شود آن است که این بخش از موسیقی هم از لحاظ ملودی و هم از لحاظ هارمونی و توالی آکوردها تضاد زیادی با قسمت اول موسیقی - یا سایر قسمت ها در فرمهایی مانند ABAC - دارد. با وجود این برخی آهنگسازان از گونه ای بریدج استفاده می کنند که تا حدی ملودی قسمت A را حفظ می کند.

حتی برخی آهنگسازان (کلاسیک و غیر کلاسیک) برای قسمت بریدج، عینا" ملودی قسمت A را با یک مدولاسیون تکرار می کنند و تنها به احساس تضادی که تغییر ناگهانی هارمونی القا می کند، اکتفا می کنند.

(به تفاوت بارز در ملودی و هارمونی قسمت بریدج در Fur Elise بتهوون نسبت به قسمت A قطعه توجه کنید)

audio file Section A
audio file Section B

نکته مهم آنکه یک قطعه موسیقی به دلیل طولانی بودن یا سلیقه آهنگساز ممکن است بیش از یک بریدج داشته باشد که طبیعتا" در این حالت تمام آنها را با B نمایش نخواهند داد. بنابراین به این نکته باید توجه کرد که قسمت B لزوما" نشانگر یک بریدج نیست، هرچند اغلب بریدج ها در کارهای معمولی با قسمت B نشان داده می شود.

اگر قطعه Fur Elise بتهوون را بصورت کامل گوش کنید بسادگی متوجه تضاد میان دو قسمت موسیقی خواهید شد. ضمن اینکه باید اشاره کنیم که بتهوون در این قطعه به دلیل حضور طولانی تم اصلی از یک بریدج دیگر در آن استفاده کرده است. دقت کنید که در بریدج دوم چگونه با یک سری آرپژهای زیبا بریدج به تم اصلی متصل می گردد.

audio file 'Section B

در واقع می توان فرم این قطعه را بصورت ABAB'A تعریف کرد.

در انتها باید اشاره کنیم که فرم های معمول موسیقی پاپ اغلب حالت AABA را دارند و از یک بریدج در آنها استفاده می شود.

July 24, 2005

نظرات شما
- دوست عزیز، هموراه سعی کرده ایم تا آنحایی که ممکن است نظر تمامی خوانندگان سایت را برآورده کنیم. اگر دقت کرده باشید بتدریج با گذشت زمان طیف موضوعی مقالات بیشتر شده است. اگر در گذشته در پنج زمینه به ارائه مقاله می پرداختیم امروز در حدود ده زمینه برای ارائه مقاله داریم. برای همین منظور تقریبا" هر ده روز یکبار مطلبی پیرامون مسائل هارمونی و آهنگسازی ارائه می کنیم. امیدوار هستتیم با گسترش هر چه سریعتر امکانات "گفتگوی هارمونیک" بتوانیم با سرعت بیشتری به ارائه مطالب برای دوستاران موسیقی بپردازیم.
- احتمالا" هنگام encoding فایل mp3 اطلاعات اشتباه داده شده.
کاوه , July 25, 2005
- راستی این قطعه ها وقتی که اجرا میشه اسم موتسارت رو صفحه میاد
majid , July 25, 2005
- سلام. من تقریبا هر روز به سایت سر میزنم. حقیقتش شروع کار سایت همزمان با شروع دوره هارمونی من بود که خیلی برام موثر بود ولی مدتیه که بیشتر کار سایت رو مقالات و زندگینامه ها متمرکز شده ولی بازم شکرش هر چند وقت یک بار تئوریهای خوبی نوشته میشه. اگه بتونین قطعاتی مثل قطعات همین مطلب رو به صورت midi بزارین کار تحلیلش برای ما خیلی راحت تر میشه. با تشکر.
majid , July 25, 2005