HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
(The Godfather (1972
Godfather
مارون براندو در نقش ویتو کور له اونه
"پدرخوانده" محصول سال 1972 به عقیده بسیاری از منتقدان و تماشاگران حرفه ای سینما یکی از بهترین فیلمهایی است که در طول تاریخ فیلمسازی آمریکا تهیه شده است، نمونه واقعی از یک فیلم کلاسیک آمریکایی. کارگردانی کاملا" حرفه ای فرانسیس فورد کوپلا (Francis Ford Coppola) و بازی زیبای مارلون براندو (Marlon Brando) و آل پاچیونو (Al Pacino) در نقش ویتو کورله اونه (Vito Corleone) و کوچکترین پسرش مایکل از جمله دلایل موفقیت فیلم محسوب می شوند.

موضوع فیلم به سال 1940 و شهر نیویورک باز میگردد، هنگامی که ویتو کورله اونه رئیس یکی از باندهای جنایت و بزرگ یک خانواده مافیایی بود. موفقیت فیلم زمانی ارزش پیدا می کند که به این نکته توجه کنیم در زمان ساخت "پدرخوانده"، سینمای آمریکا مملو از فیلم های گانگستری و جنایی بود.

audio fileGodfather Waltz #1

audio fileGodfather Waltz #2

Nino Rota
نینو روتا آهنگساز موسیقی فیلم "پدرخوانده"
اما دلایل دیگر موفقیت این فیلم چه بود؟ اختلاف بزرگی که "پدرخوانده" (1972) با سایر فیلم های مافیایی و گانگستری زمان خود داشت در دو نکته نهفته بود. یکی سناریوی فیلم بود که در آن رابطه احساسی، انسانی و محکم بین اعضای خانواده کورله اونه را در عین مافیایی و جنایتکار بودن آنها نمایش می داد و دیگری موسیقی بسیار زیبای فیلم بود که جنبه های رمانتیک و احساسی فیلم را تشدید می کرد و در نهایت فیلم را حتی در نظر افرادی که به موضوعات گانگستری علاقه ای ندارند، زیبا جلوه می داد.

audio fileLove Theme

موسیقی فیلم ساخته نینو روتا (Nino Rota) موسیقیدان ایتالیایی است که علاوه بر آهنگسازی بعنوان یک رهبر ارکستر بزرگ نیز مشهور است. او در سال 1911 در میلان بدنیا آمد و در سال 1929 از کنسواتوآر سیسل فارق التحصیل شد. روتا طی سالهای 1930 تا 1932 در موسسه کورتیس فیلادلفیا در حال گذراندن دوره های تخصصی آهنگسازی بود. او علاوه بر ساخت موسیقی برای بیش از 150 فیلم، تعداد زیادی موسیقی اپرا، باله و کارهای ارکسترال را در کارنامه هنری خود دارد.

audio fileMazurka

Godfather
آل پاچینو در نقش مایکل کور له اونه
"پدرخوانده" (1972) نامزد دریافت 11 اسکار شد و در نهایت توانست اسکار بهترین فیلم، بهترین هنرپیشه (براندو) و بهترین فیلم نامه اقتباسی را بخود اختصاص دهد. موسیقی فیلم پدر خوانده (1972) کاندید جایزه اسکار شد و در نهایت موفق به دریافت اسکار نشد. اما برای همه دست اندر کاران موسیقی و سینما مشخص است که موسیقی فیلم پدر خوانده از جمله جاودانه ترین کارهای نینو روتا در تاریخ موسیقی جهان بشمار می آید. شاید کمتر کسی باشد که ملودی زیبای قطعه Speak Softly Love را نشنیده باشد و یا حتی نتواند آنرا زمزمه کند. بسیاری معتقد هستند که دریافت جایزه اسکار برای موسیقی فیلم "پدرخوانده" (1974) قسمت دوم، ناشی از تاثیری است که موسیقی قسمت اول فیلم بر روی هیئت ژوری اسکار گذاشته بود.

audio fileNew Godfather

روتا برای ساخت موسیقی این فیلم از ترکیب سبک خاص موسیقی جاز (Jazz) ایتالیا با موسیقی احساسی سیسیل استفاده کرد. نتیجه کار با وجود آنکه کاملا" رمانتیک و احساسی بود توانست در تمام صحنه های فیلم اعم از احساسی، هیجانی، صحنه های درگیری و نبرد و ... حضور داشته باشد. توانایی جالب موسیقی این فیلم آن است که مخاطب پس از پایان فیلم بدون شک خاطره ای از موسیقی آن را در ذهن خود بیاد خواهد داشت و این نکته ای است که از زیبایی و عجین شدن موسیقی با موضوع فیلم حکایت دارد. کافی است سه یا چهارنت از تم اصلی را بشنویم آنگاه بسادگی می توانیم آنرا ادامه دهیم و این چیزی جز نفوذ ملودی در طول فیلم در اعماق احساس انسانی نیست.

audio fileThe Pickup

Godfather
جلسه برقراری صلح و آشتی میان خانواده های ایتالیایی
موسیقی فیلم با یک والس زیبا بنام The Godfather Waltz آغاز می شود که نمایانگر نجابت و اشرافگری یک خانواده بزرگ ایتالیایی است. روتا در قسمت های میانی فیلم بازگشت مجددی به این تم دارد. اما همانطور که قبلا" اشاره کردیم تم اصلی که به Love Theme و یا Speak Softly Love معروف است به چنان شهرتی دست پیدا کرد که امروزه مردم در اقصی نقاط جهان با آن آشنایی دارند. اجرای زیبای آکاردئون و ماندولین روی اجرای سازهای زهی از یک طرف، هارمونی و آکوردهای زیبا از طرف دیگر دست به دست هم دادند و تشکیل موسیقی ای را دادند که امروزه به موسیقی مافیا معروف شده است. The Pickup موسیقی قسمتی دیگر است که از تم اصلی گرفته شده اما اینبار با فضایی نزدیک به Jazz. مازورکا از دیگر قطعات زیبایی است که به هنگام شادی ها در فیلم از آن استفاده میشود نمونه ای زیبا از تاثیر موسیقی شاد اروپای شرقی بر قسمتهای غربی اروپا. روتا همچنین برای قسمت پایانی تم اصلی را با بهره گیری از گروه کر اجرا کرده است.

audio fileAndy Williams, Speak Softly Love

هرچند در ساخت موسیقی قسمتهای دوم و سوم "پدرخوانده"، دو آهنگساز دیگر یعنی پیترو ماسکانگی (Pietro Mascagni) و کارمینه کوپلا (Carmine Coppola) نیز دست اندر کار ساخت موسیقی بودند، اما هیچیک از بینندگان فیلم یا شنوندگان موسیقی آن نمی توانند منکر تاثیر عمیق موسیقی قسمت اول فیلم بر روی قسمت های بعدی آن شوند. نینو روتا در سال 1979 در شهر رم از دنیا رفت.

در انتها به قسمتهایی از موسیقی "پدرخوانده" دو و سه توجه کنید:

audio fileThe Godfather II , Intro

audio fileLove Theme From The Godfather III

کاوه رهنما

July 26, 2005

نظرات شما
- salam bad az tashakkor be khatere matlabe khoobetoon. mikhastam beporam in ghatata'ati ke az moosighie fil gozashtid . aya kamele ya na ?
ali , August 19, 2005
- کلی حال کردم ای ول....
zari , August 15, 2005
- مطلب مفصل و قشنگی بود مخصوصا" موزیکاش خیلی خوب بود زود هم دانلود می شد. آقای امیر گفته بود "ماسکانی در ساخت موسیقی فیلم نقشی نداشته چرا شما نوشتید داشته" من ندیدم جایی نوشته گفته باشن آهنگ این فیلم را ساخته. اینجا نوشتن در قسمت دوم موسیقیش بوده البته قبول دارم که خیلی واضح نگفتن. راستی اینجا شرق یک مطلب قدیمی از شما گذاشته بدون ذکر نام http://www.sharghnewspaper.com/840520/html/spc10.htmاین روزنامه شرق باید یاد بگیره وقتی مطلب کسی را برمیداره آدرس سایت را بنویسه
نیلو , August 11, 2005
- نوشتهء جالب و آموزنده ای بود.یک نکتهء کوچک و آن هم این که آهنگسازی که نام بردید پیترو ماسکانی نام دارد که احتمالاً به دلیل اشتباه تایپی ماسکانگی نوشته شده و اینکه او در موسیقی پدرخوانده شخصاً هیچگونه دخالتی نداشته چون اصولاً در زمان ساختن فیلم زنده نبود.ماسکانی آهنگساز اپرای کاوالریا روستیکانا هست که در قسمت وم پدرخوانده نیز گوشه هایی از این اپرا به نمایش در می آید و کوپولا از مقدمه(اوورتور) این اپرا در بخش ایانی فیلم استفاده کرد.با تشکر،امیر ملوک پور
امیر , August 09, 2005
- very goooooooooooooooooooooooood
, August 09, 2005
- musice the godfather ghashange...amma musice the godfather part II kheili ghashang tare... unaii ham ke migan oscare musice part II tahte tasire musice ghesmate avvale sakht dar eshtebahand... age bavar nadarid ye dafe be CDe musice part II joda az film gush konid!!!
Arian , August 01, 2005
- اگه می شه در مورد تونالیته بیشتر توضیح بدید ممنون
HAMID , August 01, 2005
- عالیه
HAMID , July 30, 2005
- مرسی مثل همیشه عالی بود
saman , July 27, 2005
- خيلي قشنگ بود چرا چند وقته از موسيقي ايراني نمي نويسين؟ ولي در كل مطالب سايتت خيلي خوبه
كيوان , July 27, 2005
- مرسي، کاش همانند قديم تحليلي هم روي موسيقي اين فيلم داشتيد. از زحماتتون ممنون هستيم.
saeed , July 26, 2005
- مرسی، ممنون از اینکه اینهمه آهنگ گذاشتید اما ای کاش به موسیقی فیلم های دوم و سوم هم می پرداختین. نت موسیقی چی دارین؟
روشنک , July 26, 2005
- bad naboud!
, July 26, 2005