HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
نگاهی گذرا به زندگی راخمانینوف
Sergei Rachmaninov
Sergei Rachmaninov , 1873-1943
می توان گفت در موسیقی افکار چایکفسکی (Tchaikovsky) را دنبال می کرد و با وجود اینکه زندگی مرفهی در قرن بیستم بدست آورد، جزو موسیقیدانان محافظه کار و سنت گرا بود. علاقه بسیاری به موسیقی شوئنبرگ (Schoenberg) و استراوینسکی (Stravinsky) داشت، گوش دادن به کارهای آنها وی را از دنیای رومانتیک بیرون می آورد.

در اول آوریل 1873 در اسمیونوو (Semyonove) در روسیه متولد شد، دروس موسیقی را در کنسرواتوآرهای مسکو و سنت پترزبورگ طی کرد و در تمام مراحل جزو شاگران ممتاز بود. خیلی زود توانست عنوان آهنگساز، رهبر و یک نوازنده جوان را برای خود تهیه کند.

قد بلند راخمانینوف باعث شده بود تا علاوه بر آوازه موسیقایی اش، زبانزد عام و خاص باشد. فردی سالم بود و آنها که از نزدیک وی را می شناختند معتقد بودند که که همواره شاد و سرحال بود و از غذای خوب و سالم استفاده می کرده.

Audio File راپسودی روی تم پاگانینی

علاقه بسیاری به گشت و گذار در اطراف و حاشیه شهر محل زندگی خود یعنی ایوانوکا (Ivanovka) در جنوب شرقی مسکو داشت. برای مدت زیادی او پدر و همسر فداکار خود را در مسکو رها کرد و با قایقی که تهیه کرده بود در دریاچه نزدیک منزل خود در سوئیس قایق سواری هم می کرد. هرچند همواره مراقب بود که همسرش از این موضوع مطلع نشود، او به دوستان خود سپرده بود که مبادا در این رابطه با همسرش صحبتی بکنند.

Sergei Rachmaninov
هالیوود 1942، والت دیسنی و سرگی رخمانینف

باوجود آنکه یک نوازنده تمام عیار پیانو بود اما کارهای موسیقی اش را هم برای پیانو بود و هم برای ارکستر تصنیف می کرد. بخش زیادی از شهرت نوازندگی رخمانینوف مدیون دستهای بزرگ و انگشتان بلند او بود، بگونه ای که توانایی او در کشش انگشتان روی کلاویه های پیانو در کمتر پیانیستی وجود داشت. بسیاری از کارهای پیانویی او مخصوص خودش تنظیم شده است و کمتر نوازنده ای می تواند دقیقآ نسخه های اصل کارهایش را اجرا کند.

آکوردهای پیچیده و سریع رانهای (Run) درخشان و پرشتاب بالا و پایین رونده از خصوصیات بارز کارهای پیانویی اوست که اجرای آنها توانایی های فیزیکی خاصی را می طلبد. همه این خصیصه ها باعث می شود که او در میان مصنفان موسیقی جایگاه خاصی داشته باشد.

شاید بتوان گفت که شهرت یکشبه بدست آورد و آن هنگامی بود که در سن 19 سالگی پرلود در #C مینور را نوشت. این قطعه علاوه بر شهرتی که بدست آورد، خصوصیات روحی موسیقی او را بوضوح به نمایش گذارد. کمی تیره، غم انگیز، مالیخولیایی و حاوی درد و غم نوستالژیک.

Audio File قسمتی از پیانو کنسرت شماره 3

اولین سمفونی او در سال 1897 اجرا شد که از نظر او یک فاجعه بود و برای مدتها وی را در حالت افسردگی قرار داد. پس از آن نه تنها تا سه سال هیچ موسیقی ای تصنیف نکرد بلکه در مسکو تحت نظر چند روانپزشک به درمان خود پرداخت. درمان موفقیت آمیز بود و او توانست بالآخره اعتماد به نفس خود را پیدا کند. نتیجه آن چیزی نبود جز پیانو کنسرت شماره دو که در ابتدای قرن بیستم آنرا تهیه کرد و آنرا به دکتر روانپزشک خود یعنی داهل (Dahl) تقدیم کرد.

Sergei Rachmaninov
سرگی رخمانینف

وی از سال 1904 تا 1906 رهبر اپرای بلشوی (Bolshoi) مسکو بود. انقلاب شکست خورده روسیه در سال ژانویه 1905 رخ داد، درست هنگامی که او رهبری اپرای بلشوی را بر عهده داشت و او مجبور بود تا افراد تیم را در حالی که برخی طرفدار انقلاب بودند و برخی موافق رژیم کنونی بعهده داشته باشد. کار بسیار سختی بود و در نهایت تصمیم گرفت که آنجا را ترک کند و در اوایل سال 1906 تمام تعهدات موسیقی خود به روسیه را رها کرد و با خانواده خود به آلمان مهاجرت کرد.

راخمانینوف در سال 1909 سفری به آمریکا داشت و طی آن از اغلب شهرهای آمریکا بازدید کرد. در همین سالها بود که پیانو کنسرت شماره 3 خود را تهیه کرد. مقامات آمریکا با او برخورد مشابهی همانند اغلب موسیقیدانان و دانشمندان روسی انجام دادند و از او خواستند که در آمریکا بماند. اما او تصمیم گرفت که برای چند سالی دو باره به مسکو بازگردد.

او قسمتی از بهترین کارهای خود را در سن 44 سالگی تهیه کرد اما این دوره موفق زندگانی با وقوع انقلاب سال 1917 بلشویک ها مختل شد. چرا که مجبور شد با همسر و دو دختر خود به خارج از روسیه مهاجرت دائم نماید.

ابتدا به عنوان نوازنده پیانو در اروپا و آمریکا فعالیت می کرد، خوشبختانه توانایی بارز او در نوازندگی برای او شهرت بسیاری کسب کرد. اما از طرف دیگر زندگی در غربت و غم دوری از روسیه برایش قابل تحمل نبود بگونه ای که احساس خاصی در نوازندگی و کارهای بعدی او بوجود آورد.

Audio File دوئت پیانو و ویلن از راخمانینوف با اجرای هایفتز

راخمانینوف در نهایت منزل دائم خود را در تپه های بورلی (Beverly) آمریکا بنا نهاد و در 28 مارچ 1943 از دنیا رفت.


کاوه رهنما

August 30, 2005

نظرات شما
- دوست عزیز از اینکه جواب من رو به سرعت دادید مچکرم .همه این چیزها که میگویید درست .من هم مایلم مطلب شما راجع به زیبایی شناختی ویولن را بخوانم.اما این جمله که شما میگویید در هر اثر بهترین اجراها متعلق به هایفتز است جای تامل بسیار دارد .چند وقت پیش کنسرتو ویلن مندلسون را گوش میکردم بسیار محظوظ گشته بودم .هنگام کلاس از استادم(استاد شریفی. نوازنده ی ارکستر سمفونیک و ویلن یک تریو زهی سل) پرسیدم آیا کسی بهتر از یهودی منوهین این اثر را اجرا کرده؟ ایشان گفتند اگر من جلوی شما و شخصی دیگر خورش بگذارم شما هر دو به یک اندازه در آن نمک میریزید.گفتم مسلما خیر .گفتن اجراهای لول بالا نیز به همین شکل میباشد هر کس یک نوع اجرا را دوست دارد)) همان طور که شما خود دراین زمینه استاد هستید میدانید اکثر چیزها در نوازندگی نسبی است برای مثال وقتی موزارت در موومان دوم ترکیش کنسرتو(5) آداجیو را انتخاب میکند تمپوی آن را به طور دقیق مشخص نمیکند فقط میگوید آهسته و با وقار.هر نوازنده تصوراتی دارد و برداشتی میکند یکی یک مقدار آهسته تر ویکی یک مقدار تند تر آن را اجرا میکند ممکن من اجرای آهسته تر را بپسندم وشما اجرای سریع تر را . و یا وقتی میگوید فورته مقدار قوی بودن آن را مشخص نمیکند و هر نوازنده برداشت خود را با توجه شرایط میکند و آن اثر را اجرا مینماید.برای مثال در سونات وپارتیتا های باخ هایفتز این قطعات را با تمپوی بالا وبیش از حد تکنیکی اجرا کرده که به مذاق من خوش نیامد . ومن اجرای (گرومیو) را در این زمینه خیلی دوست دارم. ممکن است شما اجرای نا تان میلشتان در این زمینه را دوست داشته باشید ویا در مورد دنس اسپانیول اثر دوفایا من اجرای پرلمن را بیشتر از اجرای هایفتز میپسندم . و در کنسرتوی باخ من اجرای اویستراخ را بیشتر از اجرای ایزاک استرن دوست دارم وممکن است شما اجرای شخصی دیگر را دوست داشته باشید. در ترکیش کنسرتو من با شما بسی موافقم که اجرای هایفتز فوق العاده است.نمیخواهم بگویم هایفتز ویولنیست قرن نیست میخواهم بگویم اگر بگوییم هایفتز ویولنیست قرن است در حق میشا المان . فریتز کرایسلر . دیوید اویستراخ (نفر اول کنکور پاگانینی) یهودی منوهین ایزاک استرن فرانچسکاتی میلشتان وخیلی های دیگر ظلم کرده ایم.در ضمن میخواستم بدانم شما در زمینه نوازندگی ویولن به چه کتابهایی مسلط هستین؟ راستی این کتاب آشنایی با ویولن زندگینامه ی نوازندگان بزرگ را دارد یا نه؟ قربان شما
سیامک , September 15, 2005
- در همین هفته مقاله ای در مورد داوید اویستراخ را در سایت خواهید دید.
گفتگوی هارمونی , September 11, 2005
- واقعا نمی‌دونم چور تشکر کنم. یک سورپرایز واقعی بود اینکه هایفیتز کبیر رو در حال نواختن یک قطعه از راخمانینف ببینم. خیلی خیلی ممنونم.
ساسان . م . ک . عاصی , September 11, 2005
- با سلام وعرض ادب وتشکر. ازسایت بسیار عالیتون ممنونم می خواستم زندگینامه نوازندگان بزگ ویولن مانند اویستراخ پرلمن اشترن و...را در سایت قرار دهید.در ضمن میخواستم بدانم این اجراها واثرات صوتی وتصویری را از کجاتهیه میکنید
siamak , September 02, 2005
- سلام اي کاش بيشتر وارد زندگي و سبک موسيقي اين آهنگساز مي شديد. در هر صورت مرسي.
سعيد , August 30, 2005
- سلام اینجا می تونین عکس دستهای راخمانینوف رو ببینید. به انگشتانش دقت کنید! http://home.earthlink.net/~sedinger/rachmaninovhands.jpg
ali nazari , August 30, 2005
- از اینکه از راخمانینف نوشتید بسیار ممنونم. باید بگم که پیانو کنسرتو شماره 3 که توسط او نوشته شده از مشکلترین قطعاتی هست که برای پیانو وجود داره. به طوری که در نگاه اول نواختن اون غیر ممکن به نظر میرسه. من نت این آهنگ رو دارم. در ضمن من شنیدم که دستهای راخمانینف خیلی بزرگ بوده به طوری که او به راحتی میتونسته با دستهاش یک اکتاو و نیم رو پوشش بده یعنی از نت دو تا نت سل اکتاو بعدی! باز هم به خاطر مطلبی که نوشتید متشکرم!
saeed1922 , August 30, 2005
- زیبا بود، نوازندگیش حتما از لیست که بهتر نبوده؟ به هر حال مرسی، بیشتر راجع به موسیقیدانان کلاسیک بنویسد، از کارهای رخمانینوف هم معروف هاش رو بگذارید تو سایت لطفا.
ندا , August 30, 2005