HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
سواران دشت امید
Bahman Rajabi
بهمن رجبی
تنبک با وجود سابقه حضور طولانيش در عرصه موسيقی ايران، در واقع پس از “عصر استاندارد خواهی” موسيقی ايران که با حرکتهای وزيری شروع شد، به کمک حسين تهرانی به طور جدی صاحب جايگاه شد. با گذشت زمان و به نت درآمدن آثار تهرانی (که به همت حسين دهلوي، مصطفی پورتراب، فرهاد فخرالدینی و هوشنگ ظريف به انتشار رسيد) اين ساز به سرعت رواج يافت و نوازندگان خوش تکنيکی پيدا کرد که با نوازندگان نسل قبل از تهرانی بسيار فاصله داشتند. در این سالها کوششهاي زيادی از آهنگسازان و تنبک نوازان برای ارتقاء موسيقی تنبک که گويی قلب تپنده گروههای موسيقی شده بود، انجام میشد.

يکی از افرادی که سالها بر روی اعتلای هنر تنبک نوازی تلاش کرد، بهمن رجبی بود که غير از اصلاح تکنيکی اين ساز به زيبايی های استيل و اکول نوازنده نيز بسيار پرداخت. بهمن رجبی مقالات و نوشته های بسياری برای تنبک به رشته تحرير در آورد و همچنين نظرياتش را همراه با انواع موسيقی و سازها به اجرا گذاشت.

او غير از همنوازی با گروههای موسيقی و ساز تکنواز، برنامه هايی را برای دو تنبک آماده کرد که همراه با ناصر فرهنگفر، محمد اسماعيلی، محمود فرهمند، فربد يدالهی و ... به اجرا گذاشت.

اين برنامه ها که کمتر به انتشار رسيدند، کم و بيش نوازندگان تنبک را متوجه خود کرد و موجب شد تنبک نوازان زيادی مستقيم يا غير مستقيم از کتابهای بهمن رجبی بهره گيرند و با اين سبک و تکنيک آشنا شوند. در اين کتابها غیر از تغييراتی در خط نگارش نت برای تنبک به چشم می خورد، شيوه ساخته شدن موسیقی ريتمها و تکنيکها به شکل محسوسی متحول شده بود. بسياری از حرکتهای تنبک که توسط نوازندگان قديمی ابداع شده بود، توسط رجبی اصلاح و باز نويسی شد.

يکی از مهمترين خدمات رجبی در عرصه تنبک نوازی، کوشش برای مستقل کردن دو دست نوازنده بود که تنبک نواز را قادر به اجرای ريتمهای پيچيده تر می کرد. رجبی حتی به تنبک هم اکتفا نکرد و روی ضرب زورخانه هم کار کرد، که در قطعه «سواران دشت اميد» ساخته حسين عليزاده مورد استفاده قرار گرفت.

audio file قسمتی از قطعه "سواران دشت امید" همنوازی بهمن رجبی با گروه چاووش با آهنگسازی حسين عليزاده را بشنويد

Bahman Rajabi
بهمن رجبی
رجبی پس از انقلاب به خاطر لحن صريح و بی پرده اش دچار مشکلاتی شد که باعث شد سالها به انزوا کشيده شود .با اينکه در اين سالها مشکلات روحی شديدی را متحمل ميشد، هرگز از مواضع خود برای اعتلای فرهنگ موسيقی دست نکشيد و با آزادگی وصف ناپذيری عطای محبوبيت های عوام فريبانه و شهرتهای سود جويانه را به لقايش بخشيد.

جو مسموم موسيقی رجبی را روز به روز منزوی تر مي کرد و اين احساس بد بينی به حدی در او رسوخ کرد که اگر در اين سالها شاهد يکی از برنامه هايش (که اکثرا همراه با سخنرانی است) بوده باشيد، مي بينيد که گاهی سوء تفاهم ها باعث رنجيدن دوستان صميمی و خير خواه او نيز شده.

دوستی در مورد اين اخلاق رجبی ميگفت: او به صاحبخانه ای ميماند که هميشه مهمانهايش اساسيه منزلش را دزديده اند، پس دور از ذهن نيست که آنطور بد بين شده باشد.

audio file قسمتی از قطعه "نوروز" همنوازی بهمن رجبی با گروه چاووش با آهنگسازی حسين عليزاده را بشنويد

اما چندی پيش رجبی به دعوت عليرضا جواهری (هنرمند سخت کوش و دلسوزی که مخصوصا تبحر خاصی در ايجاد پيوندها دارد!) کنسرتهايی همراه با گروهی متشکل از سازهای ايرانی به اجرا گذاشت که سرآغازی شد بر همکاری های حرفه ای رجبی با گروههای ديگر. ماه پيش هم او همراه با ارکستر ملل در نقش سوليست ظاهر شد.

بخاطر دارم که در اين برنامه درکنارم دو ميهمان فرانسوی حضور داشتند که با شنيدن همنوازی رجبی در اين قطعه به وجد آمده بودند و با دقت نوازندگی ظريف اين هنرمند را مينگريستند و شايد فلاشبکی در ذهن به «موزارت مصر» ميزدند که در فرانسه غوغايی کرده بود!

به اميد روزی که سوارن دشت اميد باز به همسازی بپردازند…

از سجاد پورقناد


October 26, 2005

نظرات شما
- باعرض سلام خدمت استادعزیزبهمن رجبی هرچندکارشماازکف ودست واین برنامه هاگذشته اماواقعاازشمابابت زحمات شایان که در عرصه تنبک نوازی کشیدین تشکر میکنم** 18سال دارم*ساکن شهریاراز14سالگی باتنبک آشناشدم واز15سالگی ازکلاس شاگردعزیزشمااستادفاتحی بهرمندشدم ودرحال حاضرپایان دوره فوق عالی هستم** ازسمیم قلب به شما خسته نباشید میگویم وامیدوارم بتوانم ازنزدیک شما را زیارت کنم وازتجربیات شما استفاده کنم یکی از شاگردان کوچک شما (شهیدیان)
سیدحسن شهیدیان , December 09, 2005
- نتالاذبا دذتاتادنئ
تاذتان , December 09, 2005
- rachid va à la maison
rachid , December 04, 2005
- سلام سجاد جان زیبا بود.به امید نزدیکی هر چه بیشتر اساتید موسیقی ایران.پاینده باشید.
اسماعیل , November 23, 2005
- chera ishan digar ba ostad javaheri ejra nemigozarand
abdi , November 08, 2005
- salam in aghaye rajabi dorosteke teknikesh khube vali be nazare man besyar adame biadabist va be hich vajh efate kalam nadarad man shakhsan ishan ra az nazdik chand bar dide am va hata 2-3 jalase be kelaseshan rafte am vali ishan joz fohsh rakik va harfhaye zesht va zanande chizi nemigoftand vaghean heyf ast honarmandi ba in tavanayi va ghodrat dar bayane nazarate khod inghadar zaeef va natavan bashad be tori ke dar malae aaam be fahashi va goftane harfhaye rakik bepardazad be har hal baraye in honarmande bozorgvar arezooye movafaghiyat mikonam moteasefane kare akhire ishan ra natavanestam bebinam vali omidvaram baz ham betavanim shahede karhaye khube ishan bashim va kamtar az ishan barnameye fohsh va badobirah bebinim movafagh bashid
asghar , October 30, 2005
- dar zemn ejraye aghaye rajabi dar concerte melal ejrayi ghavi va dar khore tavajoh bud omi ast ba tavajoh be inke az in honarmand ke dar baad az enghelab asari sowti montasher nashode , karhaye ejrayiye bishtari bebinim va beshnavim
mohamad , October 29, 2005
- aghaye pur ganad khaste nabashid matlabe besyar zibayi neveshte id ba tashakor az shoma va dustanetan ke haghayegh ro minevisid
mohamad , October 29, 2005
- name bahman rajabi ba zahamati ke dar shakheye ritm va tonbaknavazi dar iran keshide be nazare man dar kenare name bozorgani chon saba vaziri va borumand javdane khahad bud chon ou honarmandist ke ritm dar iran ra motehavel kard az ritm haye kuche bazari va folk gerefte ta bast ha va gostaresh haye musighayi va variasion hayi ke mishavad dar asare rajabi moshahede kard be tori ke tasavore chenin asari dar moaserin va navazandegane ghabl az rajabi amri baeed be nazar miresad in zibayi va zerafat dar kenare ghodrate sokhanvari va zabane guyaye haghayegh majmuei nader dar tarikhe musighiye iran sakhte ke tahamolesh baraye besyari sakht va taghat farsast besyari az mokhalefine zaheriye bahman rajabi dard hayi moshabeh dar khalvate khod darand vali be ghole khode ou hokumate rabete bar zabete bidad mikonad va in mozu baes shode ke besyari sokut karde va az dur nazere haghayegh bashand be har hal bahman rajabi jodaye az zerafat ha va khalaghiyat hayi musighayi, yek haghighate nasle emruze musighiye mast padide i ke vojudesh shadidan dar nasle moasere musighie ma ehsas mishod ba tashakor az aghaye sajad be in maghaleye zibayeshan
amir , October 29, 2005
- مطلب بسيار زيبايي بود دوست عزيز آقاي پيمان حقايق هميشه زيبا نيست شما هنرمند فعال وفرهيخته اي هستيد شما ديگر نبايد حقايق را زير خروار ها برف پنهان كنيد
سعيد , October 29, 2005
- ba arze salam va khaste nabashid omidvaram dustani ke dar morede bahman rajabi minevisand faramush nakonand ke dar sohbathaye talkh va gazandeye ishan ke be mazaghe kheyli ha ham khosh nemiyad, haghayeghi hast ke shayad darde tamamiye dastandar karane musighi bashad vali shayad aksaran sokut karde and va in honarmand ba bayane haghayegh shayad be zaher name badnami ra dar nazare sade andishan gonjande bashad vali haghayeghe harfha va sohbathaye rajabi ra hamegan midanand vali chera sarha mesle kabk dar barf foru rafte ...
fARDIN , October 29, 2005
- آقاي پورقناد، خيلي مطلب خوبي بود. باتشكر از مطالب كامل شما
حامد رائيجي , October 27, 2005
- اميدوارم كسي كه پيش اين استاد گرانقدر تلمذ ميكند فقط همان مطالب هنري و علمي ايشان را فرا گيرد.
پيمان ناصح پور , October 27, 2005
- در میان نوازندگان معاصر شاید موقیعیت بهمن رجبی کمی متفاوت باشد.وی با حساسیت بالا در امر کوسیقی و صراحت بالا در رفتار و گفتار خویش که جو موسیقی ایران در این سال ها کمی با این حال و هوا دور است همواره به دور از تبلیغات گسترده رسانه ای و هر گونه اسپانسر به تنهایی برای ابراز عقیده و رساندن صدای نواخته هایش مبارزه کرده است . شاید اگر انرژی و توان او همه این سالها صرف مبارزه برای ارتباط با مخاطبین و نشر ساده آثار 30 سال گذشته اش نمی شد کارنامه وی بسیار قطورتر از امروزش بود.خلاقیت همه جانبه وی در تنبک نوازی ایران که در پاره ای موارد به نام دیگران رقم خورده است امروزه بسیاری از علاقه مندان تنبک نوازی را بدون آنکه بداند به نام و کام دیگران به آموزشگاههای موسیقی می کشاند
khashayar , October 27, 2005
- salam sadjad khan.. mibinam ke tonbak ham saazee....mibinam ke solh dare kam kam bar gharar mishe... jaleb bood maghalat.. merc
Arash , October 27, 2005
- درود لازم بذکر است که قطعه ی سواران دشت امید در سالهای اخیر توسط گروه چکاد و با حضور بهمن رجبی اجرا شد و نکته دیگر اینکه چقدر جای تعجب دارد در آلبومی که بوسیله ی شرکت ماهور منتشر شده است هیچ نامی از بهمن رجبی در آن دیده نمی شود البته گمان دارم این مهم میبایست از طرف خود آقای علیزاده رعایت می شد بدرود
omid , October 26, 2005
- درود بهمن رجبی در سال 1318 در یکی از محلات فقیر نشین رشت متولد شدو...او با استفاده از همه گذشتگان و معاصرین هنر والای تنبک نوازی بیشتر خود را مدیون زنده یاد "امیر ناصر افتتاح"(معلم والای تنیک نوازی ایران)میداند.رجبی که نویسنده و محقق نیز هست تا کنون دو کتاب تحقیقی (از دیدگاه جامعه شناسی)تحت عنوان "تنیک و نگرشی به ریتم از زوایای مختلف"و دو کتاب آموزشی برای دوره های ابتدایی -متوسط-عالی و فوق عالی با استفاده از سیستم یک خطی به رشته تحریر درآورده است. کتاب اول تحقیقی و همچنین کتاب آموزش تنیک(شامل دوره های ابتدایی و متوسه و عالی و فوق عالی )وی چاپ شده و در دسترس عموم می باشد رجبی به عنوان سخنور 34 سال تمام است که با اجرای کنسرتهای از طریق سخنرانی و تکنوازی تنیک ارزشهای علمی و عملی این ساز به قول خودش هنوز هم مظلوم و مهجور را شناسانده است. وی از طریق تربیت شاگرد "بهمن گونه و رجبی وار"زندگی می کند بدرود
omid , October 26, 2005