HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
مستند مارتين اسکورسيزی - ۲
 The Blues
The Blues
اسکورسيزی در باره کار فيلمسازان ديگر اين مجموعه چنين قضاوت می کند:

"فيلم چارلز برنت، يک درام شخصی و شاعرانه در باره بلوز است که از ديد يک پسر جوان روايت می شود. ويم وندرس، فيلمی خا طره انگيز در باره گذشته، حال و آينده بلوز، از طريق زنده کردن خاطره سه خواننده بزرگ بلوز ساخته است."

"فيلم ديک پيرس (Dick Pearce) يک فيلم درخشان در باره شهر ممفيس (Memphis) و سلا طين بلوز آن چون بابي راش و بی بی کينگ (B.B.King) است. مارک لوين نيز با تمرکز روی چاک دی (Chuck D) و مارشال چس، بلوز شيکاگو را تصوير کرده است. مايک فيگيس که خود نيز موسيقيدان است، فيلم خود را در باره ريشه های بلوز بريتا نيا ساخته است و کلينت ايستوود در فيلم خود نسبت به نوازندگان برجسته " پيانو بلوز" مثل جی مک شن (Jay Mcshann) و پاين تاپ پرکينز (Pinetop Perkin) ادای احترام کرده است."

روح يک مرد (The Soul of a Man)
ويم وندرس که مستند درخشان "بو ناويستا سوشال کلاب" را در باره موسيقی جاز کوبا در کارنامه خود دارد، در باره مشارکت خود در اين پروژه می گويد:

"مارتين اسکورسيزی، می خواست چند فيلم در باره بلوز بسازد. تا کنون هيچ پروژه ای مثل اين نبوده که هفت کارگردان مختلف در باره يک موضوع هفت فيلم مختلف بلند بسازند و هر فيلم از زاويه ديد متمايزی باشد و هر کارگردان بخشی از تاريخ و سرزمين بلوز را که خود می پسندد، انتخاب نمايد و هيچ محدوديت مضمونی و سبکی برای آنها وجود نداشته باشد. اين ايده مارتين، فوق العاده بود.من می دانستم که او يکی از عاشقان بلوز است ولی او مطمئن نبود که من هم يکی از آنها هستم."

فيلم وندرس، "روح يک مرد" ترکيبی از موسيقی بلوز و زيارتنامه شخصی اوست. فيلم داستان زندگی سه چهره افسانه ای بلوز يعنی اسکيپ جيمز (Skip James)، بلايند ويلی جانسون (Blind WillieJonson) و جی بی لنوار (J.B.Lenoir) را به شکل فيلم در فيلم با استفاده از ترکيب صحنه های باز سازی شده و نما های آرشيوی روايت می کند:

"به نظر من حقيقتی که در اين موسيقی نهفته است از هر حقيقت ديگری که تا کنون در باره آمريکا خوانده ام يا در فيلم ها ديده ام، حقيقی تر است. در اين فيلم سعی کردم بيشتر از وجه مستند، بر وجه شاعرانه آن تا کيد کنم. کيفيت شاعرانه ترانه ها و صدا ها مرا به وجد می آورد."

پيا نو بلوز (Piano Blues)
کلينت ايستوود نيز که همواره شيفته "پيانو بلوز" بوده، در فيلم خود با همين عنوان يعنی "پيانو بلوز" با نوازندگان برجسته بلوز همراه می شود. او دقايقی طولانی کنار پيانوی هنری گری (Henry Gray) می نشيند و عاشقانه به نواختن و خواندن او چشم می دوزد.

Audio File قسمتی از مصاحبه استوود با دیو بروبک (3MB)

ايستوود در باره علاقه اش به بلوز می گويد: "موسيقی بلوز همواره پاره ای از زندگی من بوده و در اين ميان پيانو جای خاصی داشته است. به علاوه موسيقی، هميشه نقش مهمی در فيلم های من بازی کرده است (برد، برايم Misty بنواز و پل های مد يسن کانتی) . اين مستند، اين فرصت را برايم فراهم کرد که بيشتر از آنکه به جنبه های سينمائی کار فکر کنم، بر روی موسيقی به عنوان يک موضوع متمرکز شوم."

مطلب مرتبط : مستند هفتگانه مارتين اسکورسيزی - ۱

علی خوب بخت

November 18, 2005

نظرات شما
- دوباره سلام! پس یه Mail به من بزنین تا آدرستون رو داشته باشم. تو Subject ش , بگین که راجع به DVD هاس!
صفا , November 20, 2005
- اگر کسی بتواند آنها را تهیه کند من هم حاضر به تقسیم هزینه هستم.
Hossein , November 19, 2005
- باور كنيد يكي از آرزوهاي من داشتن اين 7 تا فيلمه. خواهش ميكنم اگه كسي كپي از اين فيلمها رو داره ومي فروشه يا معاوضه ميكنه، بگه. ممنون ميشم.
سروناز , November 19, 2005
- سلام دوستان ! قبلا هم پرسیده بودم , اگه بتونم DVD این فیلمهارو تهیه کنم , کسی مایله هزینه شو Share کنیم؟؟ Haratian@iaun.ac.ir
صفا , November 19, 2005
- manon az matlabaton.mikhastam bedonam in film mostanad ro kojamishe peda kard?
vic_metall , November 19, 2005
- سلام، يکي از دوستان دفعه قبل قول اين فيلم ها رو داده بود!
روشنک , November 18, 2005