HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
«تا چه پيش آيد...»

عده زيادی موفق به ديدن اين کنسرت نشدند
مطلبی که می خوانيد نوشته يکی از چندين علاقمند کنسرت شجريان، عليزاده، کلهر است که در اين نوشته به شرح مشکلات خود برای دريافت بليط اين برنامه پرداخته است:

شرکت دل آواز پس از اجرای برنامه ای که با عنوان «همنوا با بم» در تالار وزارت کشوربرگزار شد ، چند بار تلاش کرده که از اينترنت(اين ابزار کار آمد) چند استفاده مفيد را که در دنيا هم رايج است بکند. يکی فروش بليط کنسرت بم و ديگری اطلاع رسانی های شرکت در باب هر اقدام در اين اواخر فروش بليط کنسرت جديدشان در تهران.

بدون شک هدف دل آواز از تاسيس اين سايت (غیر تبلیغ برای آثار دل آواز) سهولت دسترسی مردم به اطلاعات جديد است؛ ولی اين اقدام پسنديده به نازل ترين کيفيت انجام ميشود، تا جايی که گاهی حتی مشکلات زيادی هم برای مخاطبان اين سايت بوجود می آورد!

آخرين نمونه اين اتفاق، تلاش نافرجام عده زيادی از علاقمندان در تهيه بليط کنسرت پيش روست. حتما بعضی از شما که قصد رفتن به اين کنسرت را داريد از طريق سايت اقدام کرده ايد و با طراحی و سرويس بسيار ضعيف اين سايت آشنا هستيد؛ اگر تا کنون موفق به ديدن اين سايت نشده ايد اينگونه توضيح ميدهم که : از چند روز قبل اعلام شد که از صبح روز چهارشنبه علاقمندان مي توانند برای خريد بليط اقدام نمايند؛ من هم که قصد تهيه بليط را داشتم از صبح آنروز سعی کردم وارد سايت شوم که غير از اينکه تا عصر امکان تهيه بليط در سايت وجود نداشت، ديگر سرويسهای سايت نيز قابل دسترسی نبود! بالاخره با صرف وقت فراوان ساعت ۱۲ شب وارد سايت شدم و امکان خريد بليط روی سايت فعال شده بود.

قبل از سفارش هم مي شد در صفحه ای شاهد اتمام حجت شرکت بود که «در قبال کسی که تا ۲۴ ساعت پول را واريز نکند هيچ مسئوليتی ندارند!» من هم با پذيرش اين جمله سفارشاتم را انجام دادم.

صفحه سفارش باز شد که در آن جدولی بود و در آن جدول سفارش من و کل پول من باید مشخص میشد. دیدم روز و جایگاه بلیطهای درخواستی من در جدول هست ولی زیر ستون تعداد بلیط و قیمت، چند صفر نوشته شده! شک کردم که سفارش من پذیرفته نشده باشد... ماندم در سر این دو راهی که جایی که در جدول قبول شدن سفارش و جایگاه مرا نشان میداد قبول کنم یا شاید آن صفرها که نشانه نپذیرفته شدن سفارش من بود!

سعی کردم چند بار برگدم تا با دادن username password دوباره سفارش خود را چک کنم (چون اين امکان در فروش DVD همنوا با بم وجود داشت؛ولی اينبار چنين امکانی روی سايت نبود! من با توجه به اتمام حجت سايت مبنی بر اينکه فرصت تا ۲۴ ساعت برای پرداخت پول است، و نميتوانستم ريسک کنم و ببينم که سفارش تاييد شده يا نه، اقدام به پرداخت پول کردم. (ضمنا پرسونل شرکت دل آواز در جای جای ساخت اين نکته را متذکر شده بودند که اينروزها بخاطر فشار کار، توانایی جواب دادن هيچ تلفن و ايميل و حتی ارتباط حضوری را ندارند)

اما پس از مدتی با خبر شديم که نوشتن صفرها در جدول نشاندهنده عدم وجود آن بليط در روز مورد نظر بوده! و عجيب اينجاست که طراحان سايت به اين موضوع فکر نکرده بودند که اصلا چرا وقتی بليط به عدد صفر ميرسد، متقاضی بايد تا آِخرين مرحله برود و در هيچ صفحه ای اين مطلب به خريدار گفته نشود؟ اشکال اين برنامه به اينجا ختم نميشد، چراکه اگر شما می خواستيد تقاضای ديگری کنيد بايد ايميل ديگری معرفی ميکرديد و... بگذريم... من بدون دريافت بليط، پول را واريز کردم و دوستان دل آواز پيشنهاد کردند که بليط را از گيشه تهيه کنيم ( احتمالا خبر صف ۶۰۰ متری برای اين برنامه را هم شنيده ايد!) و وقتی سرشان خلوت شد مبلغ واريز شده را پس می دهند.

تمام اين عصبانيتها يک طرف، وقتی فردا وارد سايت شدم و ديدم بجای متن عذر خواهی چنين متنی نوشته شده بسيار دلگير شدم « ... تعداد و مبالغ صفر عنوان گرديد که عزيزان ما، به دليل عجله و عدم دقت به اين موضوع به اشتباه اقدام به واريز مبالغی در بانک کردند...»!

نميدانم چرا هر وقت دوستان دل آواز اقدام به يک امر خير ميکنند، اينقدر ناقص از آب در می آيد که حتما در آن مجبور ميشوند، به کسی توهين کنند؛ يعنی واقعا نميدانند که «اشتباه» از «عزيزان» ويزيتور نبوده و از تيم فنی سايت بوده؟ بر همه بينندگان سايت واضح بود که سايت دل آواز با مشکلاتی در طراحی قسمت فروش، تغيير مداوم برنامه، تاخير راه اندازي سايت و اصلا عدم امکان پاسخگويی، مواجه بوده.

childern music
در کنسرتهای شجريان همواره
صفهای طويل برای بلیط تشکيل ميشود
آيا در عصر فن آوری اطلاعات، راه انداختن سايت در يک ساعت مشخص و از پيش اعلام شده کار غير ممکنی است؟ حتی اين پيش بينی نشده بود که اگر بليطها تمام شد سايت بتواند پيغامی بدهد؟ يا حداقل کسی نبود که وقتی بليط تمام شد سايت را ديسيبل کند يا اصلا سرور را خاموش کند؟! اين دردناک نيست که بسياری از مردم به خيال اينکه بليط را سفارش داده اند، مبالغ سرسام آور بلیط این کنسرت را به بانک بریزند و بعضی با طی سفرهای طولانی خود را به پايتخت برسانند و با جواب عجیب دوستان دل اواز روبرو شوند که شما عزیزان به علت بی دقتی مرتکب اشتباه شدید؟! چرا به جای یک عذر خواهی ساده، باز قصد فرافکنی دارند و می خواهند این اشکال خود را سرپوش گذارند؟ اکنون با نگاهی به گذشته شرکت دل اواز ما ميتوانيم ببينيم که اين شرکت از سياست «تا چه پيش آيد...» در مواقع مختلف استفاده کرده! مثلا به اين چند نمونه توجه کنيد:

بعد از چند سال که استفاده از اينترنت در کشور ما رايج شده، بزرگترين و شناخته شده ترين خواننده کشورمان هنوز يک سايت کاملا شخصی ندارد. البته دو سه ماهی هست که دو سه صفحه بصورت نوشته و ناقص در سايت قرار گرفته که خيلی از وبلاگهای فارسی که در مورد جناب شجريان می نويسند در اين زمينه از سايتشان موفقتر و کاملترند.

بعد از کنسرت «همنوا با بم» در سايت نوشته شد که در تاريخ مشخصی، گزارش کامل و آلبوم عکس از اين کنسرت روی سايت قرار خواهد گرفت که هنوز بعد از دو سال قرار نگرفته. البته صرفا وجود عکس چندان مهم نيست ولی وعده هايی که انجام آنها بسيار ساده است ولی به عمل نميرسد جای سئوال دارد.

در مورد آماده سازی فيلم کنسرت بم برای فروش، پس از اينکه سفارش گرفته شد، چندين و چند بار تاريخ آماده سازی فيلم و عرضه آن به تاخير افتاد، دست آخر هم تنها اتفاق خاص اين بود که آنهايی که چند ماه قبل سفارش اينترنتی داده بودند، فيلمشان را به جای فروشگاه نزديک منزلشان، از شرکت دل آواز تحويل گرفتند و متاسفانه فروش برای شهرستانها نيز منتفی شد! قرار بود که در سايت مدام، اخبار پيشرفت پروژه باغ هنر بم ارائه شود، ولی آخرين و تنها خبر مربوط به چند ماه پيش است. اين گزارشها حتی با سفرهای خود استاد به بم هم تغيير نمی کند و آخرين خبر مربوط به چند سفر قبلی ايشان است.

در مراجعه به شرکت نيز در مواقعی که کنسرتی مثل همين کنسرت برگزار ميشود، شاهد برخورد نه چندان مناسب پرسونل دل آواز هستيم که البته به خاطر حجم بالای کار، نبود جا و نيروی کاری زياد و خستگی است، ولی باز به مراجعه کننده ارتباطی ندارد ... مخصوصا وقتی خود استاد از نبود امکانات مناسب برای برگزاری کنسرت به مسئولان مربوطه اعتراض دارند روا نيست که شرکت خودشان بانی مشکلات ديگری برای علاقمندان موسيقی باشد.

اين چند ماه با خبر های زيادی در روزنامه ها و خبرگزاريهای اينترنتی برخورد کرديم که در ارتباط با استاد شجریان بوده اند و هر بیننده آشنا با اولين نگاه متوجه بعضی از خطاها يا اشتباهات اين اخبار ميشود. ولی گاه بعد از يک هفته که این شایعه همه گیر میشود شرکت با خبر شده و تکذيب ميکند. اين موضوع به قدری معروف شده که ديگر خبرگزاری ها تيتر ميزنند «دل آواز باز هم تکذيب کرد»! اگر روز اول که اين اخبار به انتشار ميرسد جلوی انتشار اين اکاذيب گرفته شود آيا باز شاهد اين اتفاقات (که نشان دهنده نداشتن اطلاعات به روز دل آواز است) خواهیم بود؟

ای کاش اين سياست غلط که «تا چه پيش آيد...» را شعار خود قرار داده، «پيش بينی واقعه قبل از وقوع» را سرلوحه کار های آتی قرا دهد تا اينگونه موجب آزردن علاقمندان هنر نشوند.

بهمن مظفري

December 03, 2005

نظرات شما
- سايت اينترنتي موسيقي هنري ايران هم سال گذشته فروش اينترنتي داشت كه خيلي خوب توانست از عهده اجراي آن برآيد بايد فروش اينترنتي را به اين سايت www.persianartmusic.com مي دادند تا اين طور نشود. من خودم بليت رزرو كردم و پولش را پرداختم ولي گفتند رزرو نشده است. كار را به كاردان بايد سپرد.
unknown , December 04, 2005
- salam che chize dar in keshvar dorost!! ke forosh belite concert dorost bashe!!!
vic_metall , December 04, 2005
- با سلام وعرض ارادت خدمت هنر مندان این کشور مخصوصا موسیقیدانان عزیز که هنر مموسیقی سنتی را زنده نگاه داشته اند من می خواستم از همین جا از اقای استاد شجریان تشکر کنم و برای ایشان و دوستانی که در گروه استاد فعالیت دارن ارزوی موفقیت کنم و همیشه ارزوی سلامتی را برای استاد شجریان از خداوند منان خواستارم به امید روزهای درخشانتر ایشان و پسرشان در عرصه موسیقی
یاسمن , November 30, 2005