HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
مستند مارتين اسکورسيزی - ۳
Red, White & Blue
Red, White & Blue
سرخ، سفيد و بلوز
مايک فيگيس، کارگردان انگليسی و سازنده فيلم هائی چون، ترک لاس وگاس، تايم کد (Time Code) و هتل در فيلم خود با عنوان "سرخ، سفيد و بلوز" ون موريسون، اريک کلپتون، جف بک و تام جونز را به همراه تعدادی از چهره های جوان تر موسيقی بريتانيا را در استوديوئی کوچک در لندن گرد هم می آورد.

آنها ضمن نواختن و خواندن به بحث در باره ريشه های موسيقی بلوز انگليسی خصوصآ در دهه شصت می پردازند و زيبا ئی کار در اين است که فيلمساز خود نيز با آنها می نوازد.

فيگيس می گويد: "می خواستم بدانم چرا اروپائی ها اينقدر به موسيقی سياهان علاقه نشان می دهند."

با اينکه فضای استوديو بسيار بسته و کوچک است و کوچکترين تحرک گروه فيلمبرداری به چشم می آيد اما اين محدوديت باعث نمی شود که فيگيس از سبک فيلمسازی خود که عموما بر حرکت های پيچيده و طولانی دوربين استوار است عدول کند. وی در اين باره چنين توضيح می دهد:

"در اين صحنه ها همه چيز بستگی به کار فيلمبردار داشت. شخصآ از فيلمبرداری که شهامت ندارد، خوشم نمی آيد و يا از فيلمبرداری که جرآت نزديک شدن به چهره تام جونز يا ون موريسون را ندارد. بعضی اوقات تنها راه درست فيلمبرداری از موسيقيدانان، نزديک شدن به آنان تا حد ممکن است. می خواستم کار دست های آنها را ببينم و نمی خواستم اين کار را با لنز تله فتو انجام دهم. می خواستم بیننده را در احساس آن صحنه سهيم کنم ... از اينکه اين فيلم را ساختم احساس غرور می کنم. اين کار واقعا ارزش اش را داشت. "

The Road to Memphis
The Road to Memphis
راه ممفيس
راه ممفيس ، ساخته ريچارد پيرس نيز سفر اديسه وار يکی از سلا طين موسيقی بلوز يعنی بی بی کينگ را به ممفيس، شهری که زادگاه سبک جديدی از بلوز به شمار می رود، بازگو می کند.

پيرس اجراهای تازه و اصل بی بی کينگ، بادی راش و روسکو گوردون را با نماهای تاريخی و آرشيوی مر بوط به آنان در هم می آميزد.

به اعتقاد پيرس، مجموعه "بلوز" فرصتی برای بزرگداشت يکی از آخرين و ارزشمند ترين ژانر های موسيقی بومی آمريکاست که قبل از اينکه کاملا ناپديد گردد يا توسط نسل "راک اند رول" بلعيده شود، برای هميشه ثبت شده است .

پيرس در باره شرکت خود در اين پروژه چنين توضيح می دهد:

"دعوت برای شرکت در اين پروژه واقعا هيجان انگيز بود. قبلا فيلم 'آواهای ممفيس' (Sounds of Memphis) سا خته جف شفتل (Jeff Scheftel) را ديده بودم و با خود گفتم، همه چيز در باره تاريخ ممفيس در اين فيلم گفته شده، حال من چه چيز متفا وتی می توانم بسازم. بدنبال آن بود که تصميم گرفتم تا حد ممکن فيلم خود را بر عصر حاضر متمرکز کنم و همه چيز را از دريچه چشم روسکو گوردون نشان دهم. موسيقی بلوز از جهتی فوق العاده ساده است و آنچه آن را پيچيده می سازد، شخصيت و تجربه های زندگی کسی است که آن را می خواند يا می نوازد."

Godfathers and Sons
Godfathers and Sons
پدر خوانده ها و پسران
"پدر خوانده ها و پسران"، ساخته مارک لوين، ترکيبی از نماهای بسيار کمياب آرشيوی از هو لين وولف، مادی واترز، پل باتر فيلد و گروه انگليسی " رولينگ استونز" (Rooling Stones) و گفتگو با نوازندگان کهنه کار و قديمی بلوز است.

لوين با چاک دی (Chuck D) از گروه "دشمن مردم" (Public Enemy) و از خوانند گان مشهور رپ و موسيقی Hip Hop در سفری دراز به شيکاگو همراه می شود تا خاطره روزهای پر شکوه بلوز را در اين منطقه زنده کند.

در يکی از قسمت های جذاب فيلم، او نوازندگان قد يمی بلوز را در کنار خوانندگان جديد موسيقی رپ و هيپ هاپ قرار داده و تلاش مشترکشان را برای توليد يک آلبوم جديد به تصوير می کشد. لوين می گويد: " وقتی صحنه اجرای گروه سم لی Sam Lay را در فستيوال بلوز شيکاگو فيلمبرداری می کرديم، آنها ترانه ای از مادی واترز را می خواندند. در اين هنگام من چشم هايم را بستم و به زمان 15 سالگی ام باز گشتم، وقتی که برای اولين بار اين تصنيف را شنيدم و زندگی ام را دگرگون کرد وحال بعد از 35 سال که آن را می شنيدم، هنوز روح مرا تکان می داد. در اين فيلم تمام هدفم اين بود که احساس خودم را در آن روز ثبت نمايم."

Warming By the Devil’s Fire
Warming By the Devil’s Fire
گرم شدن با آتش شيطان
چارلز بنت در فيلم خود، " گرم شدن با آتش شيطان"، داستان پسر جوانی را بيان می کند که در سالهای دهه پنجاه در می سی سی پی با بلوز آشنا میشود:

"از طريق چشمان اوست که ما بلوز را میبينيم و ازطريق گوش های اوست که ما بلوز را می شنويم و با آن آشنا می شويم. فيلم يک داستان شبيه زندگينامه خودنوشت نيست، اگر چه بخش هائی از آن برای من اتفاق افتاده و تجربه های شخصی من است."

بعلاوه بنت، تاثير خوانندگان زن جاز مانند بيلی هاليدی و بسی اسميت را بر موسيقی بلوز بررسی می کند:

" خوانندگان اوليه زن تاثير عميقی بر بلوز داشته اند، خصوصا به خاطر فروش بالای آلبوم هايشان. آنها مخاطبان گسترده ای داشتند و نقش آنها در گسترش بلوز منحصر به فرد بود."

فيلم جنبه های مختلف موسيقی بلوز را تصوير می کند. بنت می گويد:

"همواره می خواستم داستانی را در باره بلوز روايت کنم که نه تنها بيانگر مضمون و ماهيت واقعی آن باشد بلکه همچنين بر فرم تکيه داشته باشد." در آخر بايد از تيتراژ فيلم ياد کرد که به شکل بسيار زيبا و خلا قانه ای طراحی شده و در بر گيرنده تم اصلی و مرکزی فيلم است. تصاويری کهنه و نوستالژيک و غالبا قهوه ای رنگ از چهره های نامدار بلوز مثل، مادی واترز، جان لی هوکر و بی بی کينگ با تصويری از رود خانه می سی سی پی در هم ديزالو شده يا به تر تيب از چپ يا راست وارد کادر می شوند.

آنگاه عبارت " بلوز" با حروف آبی رنگ بر روی اين تصاوير سياه و سفيد يا قهوه ای نقش می بند د و در کنتراست با آن جلوه و درخشندگی خاصی می يابد. به اين تر تيب ، تيتراژ در حالی که بر جنبه تاريخی، نوستالژيک و خاطره انگيز موسيقی بلوز تکيه دارد، در عين حال نشانه زنده ، جاری و معاصر بودن اين موسيقی زيبا و جاودان است.

مطالب مرتبط :

مستند هفتگانه مارتين اسکورسيزی - ۱
مستند هفتگانه مارتين اسکورسيزی - ۲

علی خوب بخت

December 02, 2005

نظرات شما
- in proje che sali sakhte shode eyval martin ye nafaram peyda shod BLUES kar basheeeeee eyval khosham ooomad agar mishe salesho begoo!!!
amir hossein foroodnia , December 21, 2005
- darmorede joe satriani joe cooker david gilmour ham benevis
amir hossein foroodnia , December 16, 2005
- salam kheyli matalebe khobi neveshty mikhastam begam khodet che mooosighiyi ro dooost dari
amir hossein , December 16, 2005
- امیدوارم سائسنی
hadi , December 05, 2005
- اين سري مقاله ها در كنار مقاله هاي معرفي بلوز خيلي جالب بودند. ممكنه در مورد بلوز مناطق مختلف مثل شيكاگو و ... همراه با نمونه بيشتر بنويسيد. ممنون.
نگار , December 03, 2005
- Dameshoon Garm
Babak , December 02, 2005
- James Cotton, Katie Webster, Joe Louis Walker, Chuck Berry va ... khodayane bluse hastan. raje be heshoon benevisin va hatman nemoone kar begzarid. merci mamnun.
amir , December 02, 2005
- بي صبرانه منتظريم يک آدم خير که اين فيلم ها رو داره به دست ما برسونه. حقيقتش اين فيلم ها خيلي بيشتر از اينکه ارزش فيلم داشته باشه مثل يک تحقيق هست.
سعيد , December 02, 2005