HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
تنظیم همراهی برای ملودی - ۱
Dm7 Bass
الگوی باس برای آکورد Dm7
در ادامه مطلب قبل راجع به همراهی جلوتر از هارمونی در این نوشته سعی می کنیم با ذکر یک مثال موضوع را بیشتر روشن کنیم. هر چند در آینده روشهای بهتر و حرفه ای تری را برای همراهی و اجرای یک ملودی معرفی خواهیم کنیم.

برای نمونه ملودی زیبای Dark Eyes که بصورت 4/4 تنظیم شده است را در نظر می گیرم. چند میزان اول این ملودی برای یادآوری در اینجا نمایش داده شده است.

لازم است توجه داشته باشیم که یک نوازنده خوب باید با تمامی قسمتهای ملودی، فراز و نشیبها و ... آن آشنا باشد و بتواند بدون فکر کردن از هر قسمت ملودی، شروع به نوازندگی کرده و یا بتواند آنرا دستخوش تغییر و تحولات لازم از جمله اجرای Double یا Half Speed ، اجرا در کسر میزانهای دیگر و ... نماید.

Dark Eyes
ملودی 4/4 برای همراهی حالت سوئینگ

حال فرض کنید ملودی را در اختیار داریم و می خواهیم با ساده ترین حالت آنرا در مایه های Jazz اجرا کنیم. لذا ریتم Swing را انتخاب کرده برای سهولت از آکوردهای ساده مانند Dm7 ، Gm7 و A7 استفاده می کنیم.

A7 Bass
الگوی باس برای آکورد A7
در اجرای بخش باس از الگوهای باس روان و حرکت کننده (Walking Bass) استفاده می کنیم. بعنوان مثال به شکل تهیه شده که الگوهایی را برای اجرای آکوردهای Dm7 یا A7 نمایش می دهد، دقت کنید. هرگز فراموش نکنید که زیبایی یک باس روان در آن است که حرکات کروماتیک در حوالی یکی از سه نت اصلی آکورد داشته باشد. شما می توانید همانند همین الگوها برای آکورد Gm7 به سلیقه خود بخش باس را اجرا کنید.

در اولین مرحله برای ایجاد احساس Jazz و هماهنگی با یک ریتم Swing نیاز به آن است که آکوردها را به حالت ضد ضرب اجرا کنیم. بنابراین همانطور که در نوشته قبل توضیح دادیم ساده ترین کار آن است که اجرای آکوردها را به پس از ضرب اول میزان موکول کنیم. به شکل نگاه کنید و به قطعه اجرا شده با این ویژگی گوش دهید.

همانطور که مشاهده می کنید در اینجا اجرای آکورد ها در ضرب دوم هر میزان صورت گرفته است. یعنی چناچه هر میزان را بصورت 1, 2, 3, 4, بشمارید؛ آکورد روی ضرب 2 اجرا می شود. هیچ اشکال خاصی هم ندارد سعی کنید با حرکات پا، دست یا بدن ریتم را دنبال کنید و آنرا عمیقآ درک و حس کنید.

در نمونه دوم آکوردهای همراهی را بصورت پیشرو اجرا کرده ایم. یعنی بعنوان مثال اگر در حال حاضر در میزانی با هارمونی ر مینور هفت هستیم قبل از آنکه به میزان بعدی که آکورد لا ماژور هفت دارد برسیم، آکورد لاماژور هفت را می گیریم. به شکل دقت کنید و به ملودی و همراه اجرا شده در زیر شکل گوش دهید. سعی کنید به تفاوت آن با نسخه بالایی پی ببرید.

در این حالت باز اگر هر میزان را بصورت 1, 2, 3, 4, بشمارید مشاهده خواهید کرد که آکورد در ضرب 4 اجرا می شود و هارمونی ای را میگیرد که قرار است در میزان بعدی اجرا شود.

اما تفاوت و یا رمز کار در این است که انسان بطور نا خودآگاه - چه شونده حرفه ای باشد و چه عام - بدون آنکه بخواهد توانایی تشخیص سر ضرب را دارد. در حالت اول هنگامی که آکورد در ضرب دوم اجرا می شود، سر ضرب قبلی شما را قبلآ تحریک کرده و ضربه ای از طریق گوش به بدن شما زده است لذا اجرای آکورد در ضرب دوم تغییر کمتری در شما ایجاد می کند.

در حالی که در حالت دوم فاصله میان ضربه اول و اجرا آکورد بیشتر است و شما استراحتی کرده اید و کمتر انتظار شنیدن یک ضربه، مثلآ از طریق اجرای آکورد را دارید، لذا این اجرا قاعدتآ باید شما را بیشتر غالفگیر کند؛ بگونه ای که اگر دقت لازم را نداشته باشید حتی ممکن است سر ضرب را گم کنید. یکبار دیگر به اجرای دوم با دقت گوش کنید.

به این اجرا نیز گوش کنید که همانند حالت دوم است اما اجرای آکورد تنها در صورتی انجام گرفته است که هارمونی تغییر کند.

audio.gif اجرای ملودی با همراهی جلوتر از هارمونی - نوع دیگر

بدون شک به این نتیجه رسیده اید که درک اجرای اول به مراتب ساده تر از اجرای دوم است و به همین دلیل است که اغلب در ابتدای کار این ایده همراهی به ذهن خطور میکند. سعی خواهیم کرد در نوشته های بعدی روشهای زیباتری را برای تنظیم یا همراهی ملودی معرفی کنیم.

نوشته مرتبط : Comping جلوتر از هارمونی

کاوه رهنما

December 25, 2005

نظرات شما
- salam va khaste nabashid... man tazeh kare mosighi ro shoro kardam va alagheye ziyadi be faragiriye piano daram va felan korg pa 80 daram . man yek sali mishe ke finland zendegi mikonam ... man mikhaham ke az roye not shoro konam be faragiriye piano.... soale man ine ke aya baraye man dir nist ke az aval shoro konam chon man az not khili khili kam midonam hamin ro midonam ke notharo ba zor!! bekhonam!!! albate man mikham va arezome ke dar reshteye music edame tahsil bedam!! va aya baraye man momkene ke mosighi ro ta darajate ali tei konam va bayad che masayeli ro made nazar gereft? va kolan che chizhai be faragiriye behtar dar modat zamane kam be adam komak khahad kard??? mamnon misham nazare khodeton ro be man begid va rahnamaim konid.... movafagh bashid.
ramin , January 05, 2006
- kheily khoobb bood mersi
reza , January 04, 2006
- از مطالبتون و همچنین روش بسیار خوبتون در ارائه مقالات بسیار سپاسگذارم.
saeed1922 , January 01, 2006
- دوست عزیز، قبلآ بطور مختصر در اینباره صحبت کردیم و در آینده اطلاعات بیشتری خواهیم داد. اما این دو را نمی توان مقایسه فنی کرد چرا که یکی آکوستیک و یکی الکترونیکی است. لذا تنها می توان رفتار آنها را از دید یک نوازنده مقایسه کرد که اگر خلاصه بخواهم بگویم یک پیانو خوب دیجیتال (دقت کنید پیانو خوب دیجیتال نه هر پیانو دیجیتالی) به احتمال خیلی زیاد می تواند نظر بسیاری از نوازندگان خوب پیانو را جلب کند. در واقع شما نسبت به پولی که برای خرید یک ساز دیجیتال می دهید می توانید بهترین بازده را داشته باشید، یعنی صدای و اکشن عالی. در حالی که با همین مبلغ شما نمی توانید پیانو آکوستیک مناسب خریداری کند. تنها مشکل تعصب خاصی است که برخی از اساتید پیانو با استفاده از سازهای دیجیتال دارند، همین. البته این نظر شخصی است و ممکن است مورد قبول برخی از دوستان نباشد.
کاوه , December 26, 2005
- سلام به اقای کاوه رهنما یه سوال راجع به مطلب قبلی تون: می خواستم بدونم از حیث فنی پیانو های اکوستیک با پیانوهای الکترونیک که الان خیلی رایج شده چه تفاوت هایی دارن؟ البته منظورم تفاوت های دقیق فنی هست .ضمنا از مطالب خوبتون واقعا متشکرم..
امین رضا , December 26, 2005
- حامد عزیز، با تشکر فراوان از دقت شما. 1- بعید می دانم اصطلاح خاصی داشته باشد اگر داشت (و می دانستم) یقینآ آنرا می آوردم شاید اصطلاحی مانند. 2- بدیهی است همراهی کننده باید بر اساس ویژگی های ریتم همراهی کند وگرنه ریتم را بهم می ریزد. شما نمی توانید با ریتم سوئینگ همراهی باسانوا انجام دهید، چرا که نتیجه نه باسانوا خواهد بود و نه سوئینگ، موجود جدیدی خواهد شد. 3- راجع به پیدا کردن ریتم باید بیش از این کامنت صحبت کرد که یقینآ این کار را خواهم کرد یا اگر دوستان مطلبی دارند می توانند برای سایت ارسال کنند. اما حرف شما کاملآ درست است که مسئله سر ضرب و ضد ضرب نسبی است. اگر ضد ضربی بطور یکنواخت اجرا شود پس از مدتی احساس سر ضرب می دهد برای همین باید از اجرای یکنواخت ضد ضرب جلوگیری کرد. معمولآ در کارهای گروهی بیس درام سر ضرب را مشخص میکند اما در یک کار سولو پیانو - بخصوص جز - ممکن است نتوان سر ضرب را بسادگی پیدا کرد. 4- همانطور که از عکسها مشاهده می کنید نکته ای که اشاره کردید درست است، با عرض معذرت در متن بجای عدد 4 ، عدد 3 نوشته شده بود که اصلاح شد. از همکاری شما دوست عزیز سپاسگذارم.
کاوه , December 26, 2005
- با سلام خدمت همه دوستان تا آنجایی که بخاطر داریم این ملودی (dark eyes) روسی است و بصورت سه ضربی و ندرتآ چهار ضربی اجرا می شود. در رابطه با ادامه بحث حتمآ اینکار را خواهیم کرد اما متاسفانه مسئولین سایت به دلیل حجم زیاد مطالب حدودآ هر ده روز یکبار به من و سایر دوستان اجازه تهیه مطالب تئوری را می دهند.
کاوه , December 26, 2005
- با سلام و تشکر از مطلب خوبتان. در این رابطه می خواستم چند سئوال مطرح کنم. 1. جهت مطالعه بیشتراز سایر منابع معادل انگلیسی اصطلاحات "همراهی بعد یا قبل از هارمونی" را ذکر کنید. 2.در آهنگهای جز با ریتم Swing اگر نوازنده ملودی اصلی با ریتم سوئینگ بنوازد آیا نوازنده درامز هم الزاما باید با همین ریتم بنوازد یا با ریتم معمولی هم می تواند همراهی کند؟ 3. برای تعیین سرضرب در یک قطعه ملاک چیست؟ چون به نظر می رسد یک پدیده نسبی باشد و درواقع وقتی در ملودی اصلی ضدضرب نواخته شود این ضدضرب نسبت به یک ریتم پایه سنجیده می شود. تازه ممکن است هریک از اعضای گروه مانند درامزیا بیس یا گیتار ریتم هم ضدضرب اجرا کنند.در این صورت تکلیف تعیین ملاک سرضربها چه می شود؟ 4. در نمونه دوم به نظرمی رسد که آکوردها در ضرب چهارم اجرا شده در حالی که در متن مقاله به ضرب سوم اشاره شده است. در این مورد هم راهنمایی بفرمایید.
حامد , December 25, 2005
- merci, kheili nafhamidam ama az in melody kheily khosham oomad, shenideh boodamesh ama esmesho nemidonestam. mishe kamy raje be khode melody ke az ky hast ham benevisin.
amir , December 25, 2005
- سلام، اين آهنگ در اصل بصورت والس اجرا مي شه درسته؟ در هر صورت استدلالهاي جالبي شده بود. بيشتر راجع به اينجور تنظيم ها بنويسيد.
رضا پورمند , December 25, 2005
- عالی بود به معنای وایعی مالتی مدیا. فقط یه فیلم کم داشت تا بشه واقعآ یک کلاس درس. اگر بیشتر به اینصورت آموزش بدید غوغا میشه. بسیار ممنون.
سامان , December 25, 2005