HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
موسیقی درمانی برای کودکان
Music Therapy تاثیر مستقیم موسیقی بر هر دو نیم کره مغز باعث می شود هماهنگی میان آنها بیشتر شده، بهره هوشی بالاتر رود.

موسیقی درمانی یکی از حرفه های درمان پزشکی همانند کار درمانی و فیزیوتراپی است که در آن از موسیقی برای درمان جسم، روان، هوش، بهبود رفتارهای اجتماعی استفاده می شود. این روش درمانی بسیار قدرتمند بوده و عاری از هرگونه خطر است که نتایج منحصر به فردی را نیز در پی دارد.

موسیقی درمانی بر رفتارهای کودکان تاثیر بسیار مثبتی دارد و با ایجاد یک سری تجربیات موسیقایی در تسهیل گسترش ارتباطات کودکان، احساسات اجتماعی، اعصاب و افزایش هوش آنها بسیار موثر است.

موسیقی درمانی می تواند کیفیت زندگی کودک را در عرصه های مختلف بالا ببرد؛ نظیر ارتباط کودک با کودک دیگر، کودک و خانواده، ارتباط کودک و پزشک درمانگر یا معلم، و ...

این ارتباطات به وسیله المانهای موجود در موسیقی و توانایی نفوذ موسیقی به اعماق روح انسان تسهیل می شوند و در نهایت فضای مثبت و موقعیت عالی برای رشد کودک فراهم می آورند.

فواید موسیقی درمانی برای کودکان
نتیجه بسیاری از تحقیقات انجام شده در پروژه های موسیقی درمانی نشان می دهد که :

• موسیقی تمام حواس را تحریک کرده و زندگی کودک را تحت شعاع خود قرار می دهد و باعث افزایش بسیاری از مهارتهای او می شود.

• بیشترین تاثیر این روش درمانی هنگامی است که کودک اجازه می یابد تا خود لذت اجرای موسیقی را تجربه کند.

• موسیقی درعین تهییج کنندگی می تواند آرامش دهنده نیز باشد.

فعالیتهای موسیقایی مفرح - که نمونه های آن در مهد کودک ها اجرا می شود - اغلب برای ایجاد حس موفقیت در کودک طراحی می شوند و عمومآ باعث می شوند تا کودکان اعتماد بنفس پیدا کرده و از وجود خود احساس رضایت کنند.

• ثابت شده است که موسیقی می تواند میزان تحمل درد در کودکان را بهنگام بیماری یا موقعیت های شامل استرس افزایش دهد.

• موسیقی می تواند مشوق اجتماعی تر شدن کودکان شود و توانایی آنها را در نشان دادن نظرات و احساسات و نیر برقراری ارتباط با دیگران افزایش دهد.

• تاثیر موسیقی بر هر دو نیم کره مغز باعث می شود تا ارتباط این قسمتها با یکدیگر تسهیل شده، بهره لحظه ای هوشی بالا رود. این هماهنگی همچنین برای درمان لکنت کلام بسیار مفید است.

Music Therapy موسیقی می تواند مشوق اجتماعی تر شدن کودکان شود.
یک تحقیق واقعی که در سال 1996 انجام شد
یکی از افرادی که با روش موسیقی درمانی روی توانایی های کودکان فعالیت می کرد، شاگردی داشت که علاوه بر برخی نارسایی های جسمی دچار نوعی تاخیر و کندی در انجام حرکات بدنی، ناتوانی در صحبت کردن و برقراری ارتباط با دیگران بود.

این دختر کوچک شش ساله از سن سه سالگی تحت درمان توسط موسیقی قرار گرفته بود و درمانگران او خیلی زود متوجه توانایی های بالای این دختر در درک و اجرای موسیقی شده بودند و به همین جهت استفاده از موسیقی درمانی را برای او پیشنهاد داده بودند.

نکته جالب آن بود که این دختر باوجود داشتن تنها چهار انگشت در هر دست خود، خیلی زود توانست توانایی نواختن پیانو را بدست آورد. او با وجود آنکه به ندرت صحبت می کرد، می توانست بدون داشتن غلط موسیقایی درست آواز بدون کلام بخواند.

نحوه درمان از ابتدا بصورت جلسات 45 دقیقه ای در هفته از سال 1996 شروع شد و به مدت سه سال ادامه پیدا کرد. بتدریج طول زمان درمان از 45 دقیقه به یک ساعت رسید.

نتیجه کار بسیار رضایت بخش بود، او در پایان سه سال درمان - یعنی در سن شش سالگی - می توانست به راحتی جملات سه یا چهار کلمه ای بسازد، مهارتهای اجتماعی قوی پیدا کرده بود و اعتماد بنفس لازم را برای زندگی متکی به خود را کسب کرده بود.

علاوه بر موارد بالا او به این مهارت بسیار دشوار دست یافته بود که می توانست در آن واحد پیانو بزند و آوزا بخواند. در حالی که در اوایل دوره درمان اجازه نمی داد کودکان دیگری در کنار او ساز بزنند، هم اینک با بهبود و رشد رفتار اجتماعی در او، بسادگی بصورت گروهی با دوستان خود ساز می زد.

او در شش سالگی با پیانو ملودی اجرا می کرد و درمانگر در کنار او و یا با ساز دیگر با او همراهی می کرد. هنگامی که در مراسمی از او خواسته می شد که برای دیگران پیانو بزند براحتی آنرا قبول می کرد.

متخصصین موسیقی درمانی چه می کنند؟
متخصصین، کودکان را در فعالیتهایی نظیر خواندن آواز، گوش دادن به موسیقی، رقص و حرکات موزون، نوازندگی و دیگر فعالیتهای سازنده مرتبط با موسیقی مشارکت می دهند تا قدرت فراگیری آنها افزایش یابد.

آنها در این میان بر روی گسترش خودآگاهی، اعتماد به نفس، مهارتهای آمادگی، مهارتهای مدیریتی و رفتارهای اجتماعی کودک کار کرده و تکنیکهای تحمل درد را به کودکان آموزش می دهند.

یک درمانگر موسیقی در طول دوره درمان کودک درمی یابد که کدام سبک یا ابزارآلات موسیقی بیشترین تاثیر و تحریک را بر کودک می گذارد تا به این ترتیب بتواند بیشترین استفاده را از وقت صرف شده بر روی کودک بنماید.

آنها معمولا به صورت یک تیم با تخصصهای مختلف کار می کنند. این تیم شامل افرادی نظیر متخصص موسیقی، پزشک کودک، روانشناس، متخصص فیزیوتراپی، متخصص گفتار درمانی، متخصصین هنر و ... می باشد. پس از انجام آزمایش های لازم طی هفته ها کار، آنها به خانواده ها منابع موسیقی را که کودک باید در خانه از آنها استفاده کند را معرفی می کنند.

متخصصین با کودک ارتباط برقرار کرده و رفتارها، واکنشها، ارتباطات، میزان هوش، احساسات اجتماعی، مهارتهای نوازندگی را مشاهده و اندازه گیری می کنند. سپس یک روش و برنامه درمانی با موسیقی را تهیه و با کمک خانواده اجرا می کنند؛ بدیهی است این برنامه های درمانی برای هر کودک به صورت جداگانه تنظیم می شود.

مطالب مرتبط :
- موسیقی درمانی - ۲
- موسیقی درمانی - ۱

musictherapy.org

December 30, 2005

نظرات شما
- با سلام مطلب بسیار جالبو در خور توجهی بود. با سپاس فراوان
Momen , January 14, 2006
- خیلی مفید بود. لطفا این مطلب را ادامه دهید !
saeed1922 , January 01, 2006
- از مطلبی که ارائه کرده اید متشکرم. برای مادران بسیار آموزنده بود. کودکان امروز آینده سازان ایران فردا هستند لطفاً در مورد کودکان مطالب بیشتری در سایت مطرح کنید.
Jafari , January 01, 2006
- فقط خواستم از اینکه این مطلب را نوشتید از شما تشکر کنم. خدا نگهدار.
, December 31, 2005