HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
سیبلیوس : یک سمفونی از اول تا آخر باید موسیقی باشد
Jean Sibelius Jean Sibelius ,1865 - 1957
هر جا اسمی از سیبلیوس (Sibelius) ببرید به احتمال خیلی زیاد در جواب خواهید شنید Finlandia، نام اثری از این آهنگ ساز بزرگ فنلاندی که سرود بیداری ملی فنلاند را خلق کرد. Finlandia، از جمله قطعات موسیقی است که همواره در ذهن اکثر دوست داران موسیقی کلاسیک موج میزند.

سالها قبل از آنکه فرانک سیناترا آواز های معروفش از جمله ترانه My Way را بخواند، بت و آهنگ سازی فنلاندی به نام یان سیبلیوس (Jean Sibelius) در توصیف راه و روش ساخت موسیقی و کارهایش از اصطلاح My Way استفاده کرده بود.

هر یک از بزرگان موسیقی سمفونیک دارای سبک خاص خود هستند، بتهوون به کلاسیک، باخ به سبک باروک، راخمانینف به سبک رمانتیک، دبوسی به سبک امپرسیونیسم و ... اما سیبلیوس به کدام یک از این سبک ها تعلق دارد؟ رمانتیک ؟ نئو رمانتیک ؟ ناسیونالیست؟ امپرسیونیسم ؟

آثارسیبلیوس در عین حال که به نوعی همه این سبک ها را شامل می شود، به هیچکدام بطور مطلق شبیه نیست. اصالت آثار این موسیقیدان برجسته از یکطرف و بدعت گذاری او در بکارگیری تونالیته و رنگ ها در موسیقی از ویژگی های منحصر به فرد اوست.

audio.gif ابتدای Finlandia

Sibelius در زمان تحصیل در برلین شیفته اپراهای ریچارد واگنر شد، در واقع حس ناب قدرت و درام موجود در اپراهای واگنر او را جذب کرده بود. یکی از اولین پروژه های سیبلیوس (که هیچگاه به پایان نرسید) تحت تاثیر آثار واگنر نوشته شد. این اثر اپرای با شکوهی به نام The building of the boat به معنی "ساختن یک قایق" بود.

در اولین کار سمفونیک او با وجود آنکه تلاشی کاملآ موفق محسوب می شود می توان بسادگی ردپایی از چایکوفسکی و بورودین (Alexander Borodin دیگر آهنگساز روس) پیدا کرد. هر چند او سالها پس از تهیه این اثر همواره این ارتباط را به شدت انکار می کرد و معتقد بود که سبک خود را متاثر از الهامات منحصر به فردش خود بدست آورده است.

سیبلیوس در دومین سمفونی اش که طی سالهای 2-1901 تهیه کرد، دیگر سبک مخصوص به خود را پیدا کرده بود. نوشتن قطعاتی فی البداهه بر پایه موضوعات مختلف، روشی بود که او در پیش گرفت. آنچه که از نظر او بیش از همه چیز در موسیقی مهم محسوب می شد، اصالت آن بود و نه چیز دیگر.

Sibelius طرحی از سیبلیوس در حال نوازندگی پیانو که توسط برادر خوانده او کشیده شده است
او موسیقی را به روشی که آنرا ارگانیک می نامید، تهیه می کرد. بدین معنی که موسیقی از نظر او می باید ساختار بی عیب و نقصی داشته و محکم باشد.

audio.gif قسمتی دیگری از ابتدای Finlandia

هر چند او قطعاتی سفارشی مانند The swan of Tuonela وKarelia Siute (هر دو بر مبنای یک افسانه فنلاندی به نام Kalevala) را نیز تصنیف کرده است، اما عملا آهنگسازی را به دلیل عشق به موسیقی برگزید و نه برای امرار معاش.

او در مورد سبک خودش می گوید:

"سمفونی های من به معنای واقعی موسیقی هستند و به عنوان تعریفی از موسیقی که هیچ تاثیری از ادبیات ندارد، متقاعد کننده و دربرگیرنده جزئیات می باشند. یک سمفونی، از اول تا آخر باید 'موسیقی' باشد."

او همانند سایر موسیقدانان عرصه ملی گرا، معمولا از افسانه های فنلاندی به عنوان منبع الهام گرفتن برای خلق موسیقی استفاده می کرد. سمفونی هایی مانند مانند Luonnotar, Pohjola’s Dauther و Tapiola از این جمله هستند.

audio.gif قسمتی دیگری از Finlandia

علی رغم موفقیتش درکشورهای اسکاندیناوی، بریتانیای کبیر و آمریکا، در کارهای اولیه او تاثیرات موسیقی اروپای مرکزی از جمله برلین، پاریس، وین، مسکو و میلان به چشم می خورد. چرا که موسیقی سنتی و تعصب در میهن پرستی در کلیه این شهرها دارای قدمت طولانی است.

اما متاسفانه در بیشتر این شهرها هنوز او را به عنوان یک اهنگساز با استعداد درجه دو و تنظیم کننده ای ناشایسته می شناسند و ابداعات و خلاقیت های او را به اشتباه تفسیر می کنند. (ادامه دارد ...)

سحر افشانی

January 17, 2006

نظرات شما
- سلام به نظر من یک سمفونی نباید فقط یک موسیقی باشد یک سمفونی باید شنونده در آغوش بگیرد مرسی
رسول , January 21, 2006
- well music is all about fellings my friend ;)
Babak , January 19, 2006
- در ارتباط با نظر رضا، باید گفت که البته این سخن را خود نویسنده باید پاسخ دهد، اما من خودم در یکی از نوشته های استوکوسکی به چنین نکته ای بر خوردم که او نزد منتقدین از لحاظ تهیه ملودی های بدیع درجه دو بوده. اینرا هم نباید فراموش کنیم که بعد از دبوسی که موسیقی اش را عوام هم می پسندیدند در اروپا نام سیبلیوس و شوئنبرگ بسیار معروف بوده و به دلیل بدعتهایی که این دو در موسیقی گذاشته بودند، موسیقی شان خیلی عوام پسند نبود.
کاوه , January 19, 2006
- اما متاسفانه در بیشتر این شهرها هنوز او را به عنوان یک اهنگساز با استعداد درجه دو و تنظیم کننده ای ناشایسته می شناسند و ابداعات و خلاقیت های او را به اشتباه تفسیر می کنند:این گفته به استناد چه منبعی است؟تا اونجایی که اطلاع دارم اینگونه نیست.
رضا , January 18, 2006
- باز این بابک خان احساساتی شد!
رضا , January 18, 2006
- a reason you can't classify his work easily is that as a composer he lived a long life, 92 years (while many didn't). this can comprise different eras.
Babak , January 18, 2006
- He is such a Big, Big, Big composer. He knows exactly what he wants to say, and he says it, nothing more or less. He does not experiment with music. He just knows. I'm glad you wrote about my favorate composer. His violin Concerto is one of the best works I have ever heared in my life.
Babak , January 18, 2006
- moosighisho goosh kardam, haghighatesh shayad oon harf ke yek tanzim konandeh khoube kheily ham bi rabt nabashe, mano ke nagereft.
amir , January 17, 2006
- مرسی که کلاسیک نوشتید، مشخصآ به سخنان خوانندگان سایت بها می دهید و این بزرگترین مزیت این سایت نسبت به بقیه سایت هاست. حتی خارجی ها.
shahab shojaei , January 17, 2006