HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
سیبلیوس : چرا سمفونی باید چهار موومان داشته باشد؟
Jean Sibelius
Jean Sibelius ,1865 - 1957
هرچند سیبلیوس یکی از بدعت گذاران تاریخ موسیقی، درزمینه ساختار سمفونی و اشعار موزون است، اما او شخصآ برای آهنگسازان کلاسیک احترام بسیاری قائل بود. Sibelius مدافع مادام العمر آثار موتزارت بود و همواره ساختار درخشان و سادگی آثار او را ستایش می کرد.

با تمام اینها روش آهنگسازی او کاملا متفاوت بود، از نظر او موتزارت آهنگ را مستقیما از ذهنش می نوشت، درست مثل اینکه نت ها را به او دیکته می کردند. Sibelius ابتدا نت هایش را یادداشت می کرد و معمولا انها را در طول تمرینات با ارکستری کامل اجرا و آزمایش می کرد.

audio.gif Valse Triste

نتایج این روش او حیرت آور بود. سیبلیوس مانند واگنر با استفاده از روشهای پلی تنال با مخاطبین ارتباط برقرار می کرد و البته برخلاف واگنر، پلی تنالی که او به کار می گرفت بسیار زیرکانه و به نوعی حتی بی معناتر از کارهای واگنر، اما قابل درک تر بود.

یک نمونه کاملا واضح شعر سمفونی Tapiola اپوس 112 است که در آن بخش های تقلیدی تم اصلی قطعه را با صداهای زیر فلوت و کلارینت تکرار می کند، و در ادامه صدای بم باسونها و ترمولوی کنترباس ها را می آورد. به قسمتهایی از Tapiola گوش کنید :

audio.gif Tapiola

چنین ترکیبب نامتجانسی در بیشتر قطعات هزلی، مانند قطعه Till Eulenspiegel از ریچارد استراوس، شنیده می شود. اما این تنها سیبلیوس است که با چنین تنظیمات ارکستری، احساسی از تنهایی و ناراحتی در شنوندگان به وجود می آورد.

شکستن غالب ها و بزرگترین موفقیت
بزرگترین موفقیت Sibelius سمفونی هفتم اپوس 105 است که در سال 1924 نوشته شده است. تهیه این کار کمی پس از آن بود که او قالب چهار موومانی در سمفونی ها را شکست.

در سومین موومان از سمفونی دوم، او بخش vivacissimo (زنده و پرنشاط) پایانی را به حالتی بسیار با شکوه و قدرتمند تبدیل کرد، که البته پیش از این بتهوون همین کار را در سمفونی شماره پنج خود انجام داده بود.

اغلب سمفونی های دیگر سیبلیوس (مانند سمفونی پنجم) تنها سه موومان دارد. هم زمان با آخرین شاهکارش در قالب سمفونی، او متوجه شد که شکستن سکوت بین موومان ها احتیاج به مهارت دارد. از نظر او سکوت تنها در حالتی که از فقدان صوت برای کامل کردن ادامه موسیقی استفاده شود، مهم و لازم بود.

Sibelious
با همسر در خانه خود در آینولا، فنلاند
هفتمین سمفونی او در دو ماژور، آنهم در یک موومان، چیزی بیش از نوازشگر گوش است. برطبق زبان موسیقی او این اثر یک پایان منطقی برای آن چیزی است که تمام سمفونی ها مشتاقش هستند،. این قطعه در واقع یک سمفونی دارای پنج موومان است که مایه اصلی آن چنان یکدست به هم آمیخته شده که تا زمانی که شنونده کاملا درک کند یک موومان کجا پایان می گیرد و اوج بعدی کجاست به گوش دادن آن ادامه می دهد و احساس می کند که تنها یک موومان است.

سمفونی شماره هفتم، از ابتدا تا انتها در مجموع 22 دقیقه است، اما در همین فاصله زمانی سیبلیوس از کلیه امکانات موسیقی برای برقراری ارتباط احساسی بهره گرفته است.

audio.gif Violin Concerto in D

دانشجویان رشته موسیقی تمایل دارند که این کار او را با اهنگسازانی مانند گوستاو مالر مقایسه کنند. مالر در سال 1907 با سیبلیوس ملاقات کرد و سعی کرد او را وادار کند که بپذیرد "سمفونی باید جهانی باشد و برای همه مردم دنیا قابل قبول باشد."

اما Sibelius جواب داد که "یک سمفونی باید قابل تشخیص باشد، چه به خاطر سبک و وسواس به کار رفته در قالب ساخت آن و چه به دلیل منطق درونی که مایه اصلی آن بوده است."

اگر چنین تعریفی را به موسیقی تبدیل کنیم، در می یابید که سمفونی شماره 7 خالص ترین تعبیر از این فلسفه آهنگسازی است. امروزه کارشناسان و منتقدان موسیقی، سیبلیوس را یک نابغه موسیقی می دانند. حتی برخی از آنان او را در حد باخ، بتهوون و برامس ارزیابی می کنند.

بعد از کامل کردن Tapiola، تقریبآ کم کار شد و تقریبا 32 سال آخر زندگیش را برای ساخت اشعاری برای پیانو صرف کرد. شایعاتی درمورد خلق "سمفونی هشتم" هم وجود داشت، اما چنین سمفونی تا کنون جایی شنیده نشده است. احتمالا هیجان زدگی بیش از حد سیبلیوس از موفقیت سمفونی هفتم خود باعث شده که او از ساخت سمفونی های جدید، به دلیل ناموفق ماندن، هراس داشته باشد .

هر دوستدار موسیقی کلاسیک با گوش دادن به آثار سیبلیوس به اوج شادمانی و عمق ترس می رسد، چرا که زبان موسیقی او همانند صدای فنلاند، منزوی و سرد است.

مطلب مرتبط : سیبلیوس : یک سمفونی از اول تا آخر باید موسیقی باشد

سحر افشانی

January 19, 2006

نظرات شما
- با سلام. بنده‌ در شهر هلسینکی و درست در منطقه‌ تاپیولا زندگی می کنم. واقعا نامگذار ی این سنفونی درخشان با اسم این منطقه‌ما، مثل اینست که‌ اسم سنفونی 5 بتهوڤن را بگذاریم: میدان توپخانه‌ پیروز باشید.
raby , February 26, 2006
- با عرض سلام. لطفا در مورد ان سوفی موتر نوازنده چیره دست ویولن هم مطالبی در سایت بگذارید با تشکر.
فرزاد , January 24, 2006
- شما گفته بودید: کنسرتو سیبلیوس پنجمین کنسرتو بسیارمعروف و مهم درجهان موسیقی است. بنابراین صحبتی از قرن 19 نبود و من هم برای همین پرسیدم.
رضا , January 23, 2006
- در قرن 19 چهارکنسرتو ویلن معروف ساخته شد و کنسرتو ویلن سیبلیوس در "ر" مینور اپوس 47 پنجمین اونهاست - از استاد شاهین فرهت شنیدم.اگه میخواین بیشتر واستون تحقیق میتونم بکنممیلتون بذارین براتون میل میزنم.
شیدا , January 23, 2006
- شیدا ،از کجا متوجه شدی که این کنسرتو پنحمین اثر کنسرتو ویولن مهم است!؟و چه منبعی این مسئله رو عنوان کرده؟
رضا , January 22, 2006
- باسلام ،درجواب دوستی که از کنسرتو ویلن سیبلیوس سوال کردن باید گفت که این قطعه در سال1905 تصنیف شد و پنجمین کنسرتو بسیارمعروف و مهم درجهان موسیقی است واز سه بخش اساسی تشکیل شده که گام مینور در اون همراه با هیجانات ناگهانی که داره حالتی بدیع و در عین تعادلی که توی ارکستر ساخته به این اثر داده؛صحبت از این اثر خیلی میشه کرد بهتره بیشتر بش گوش کنین.مطمئنا خیلی چیزا روکشف میکنین!
شیدا , January 22, 2006
- dar javabe khanome roya bayad begam ke in harfi ro ke zadand harfi bood ghyere harfe yek music gera ba tashakkor
mahsa , January 21, 2006
- با تشكر اگر ممكن است كمي راجع به كنسرتو ويلن اين اهنگساز بزرگ بنوسيد اين كه در چه سالي نوشته شده و اولين بار توسط چه كسي اجرا شده است ايشون خودشون ويلونيست بودند اما اينقدر پر تكنيك بودن يا از مشاوره ي تكنيكي نوازنده اي بزرگتر استفاده كرده اند چون اين قطعه فوق العاده دشوار و تكنيكي است.باز هم ممنون
siamak , January 21, 2006
- doroste ke in agha moosighish khoobe; vali khob taraf hamchin adame sibilui ham nist !
roya , January 21, 2006
- سلام tapiola این اثر را شنیدم مقداری با اثرهای دیگ متفاوت بود ولی او از اول تا آخر موسیقی داشت ولی یک اثر نباید از اول تا آخر موسیقی باشد باید هنر باشد مرسی
رسول , January 21, 2006
- http://www.sibelius.fi/english/
, January 20, 2006
- فقط میتونم بگم عالی بود! مرسی...
saeed1922 , January 20, 2006
- agar lotf konid sinfoniye 7 sibelius ro dar site bezarid man kheyli az in asar tarif shenide am vali ta be hal movafagh be shenidanesh nashode am
, January 19, 2006
- سلام؛ از مقاله هاي زيباتون تشکر مي کنم و نظرم را جع به Tapiola اينه که يک کم پيچيده و غير عادي هست. نه؟
ندا , January 19, 2006
- Thank You Again
Babak , January 19, 2006