HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
اعظم علی ، وس ، نیاز ، شبهای برره
Vas
از آلبوم های گروه وس
گروه VAS
اگر بخواهیم بدانیم که اعظم علی (Azam Ali)، خواننده ایرانی الاصل و گرگ الیس (Greg Ellis) نوازنده پرکاشن آمریکایی، چگونه با موسیقی رابطه برقرار کرده اند، باید به نام گروه موسیقی آنها توجه کنیم، وس (VAS)، در لاتین به معنای رگ (Vessel) است و نامی مناسب برای موسیقیدانانی است که موسیقی آنها را کامل کرده و بهانه زندگی آنها است.

سبک موسیقی آنها را "جهانی دیگر" نام داده اند که خودشان آنرا چنین تعریف میکنند "موسیقیی که فراتر از تمام مرزهای فرهنگی و جغرافیایی است".

گرگ الیس و اعظم علی در سال 1995 و در یک کنسرت استادان موسیقی جاجوکا (Jajouka ، یک گروه موسیقی از دهکده ای در شمال مراکش که به اجرای موسیقی سنتی و باستانی خود پرداخته اند) آشنا شدند و در گردهمایی بعد از کنسرت، زمانی که از موسیقی دانان حاضر در مجلس خواسته شد قطعه ای را اجرا کنند، این دو برای اولین بار موسیقی یکدیگر را شنیدند. آنها بلافاصله متوجه شدند که دیدگاه مشابهی دارند و درست از فردای همانروز به کار با یکدیگر پرداختند. گروه موسیقی وس متولد شده بود.

audio.gif In the Shadow of Life

در مدت یک سال آنها موفق شدند قراردادی با کمپانی نارادا (Narada) امضا کنند و در سالهای بعد، پنج آلبوم منتشر کنند که سه تای آن به نامهای (Sunyata (1997)، Offerings (1998 و (In The Garden Of Souls (2000 کار گروهی وس و دو آلبوم به نامهای Kala Rupa اثر گرگ الیس (محصول سال 2001) و Portals of Grace اثر اعظم علی (محصول سال 2002) سولو بود. این آثار تحسین منتقدان و موفقیت فراوان این دو را، چه به عنوان یک گروه و چه به تنهایی، به دنبال داشت.

آلبوم چهارم آنها که Feast of Silence نام دارد، در سال 2004 منتشر شد. این آلبوم اولین اثر وس پس از سه سال وقفه بود، پس از اینکه آنها بیشتر اوقات خود را در سالهای 2002-2001 برای ضبط آلبومهای سولو و همچنین برگزاری تورهایی مفصل با میکی هارت (Mickey Hart)، نوازنده انواع سازهای کوبه ای و طبالهای کودو تایکو (Kodo Taiko) افسانه ای ژاپنی، صرف کردند.

آنها همچنین تجربیات تازه ای در کار با هنرمندان متفاوت و منحصر به فردی چون بک (Beck)، سرژ تنکیان (Serj Tankian) از گروه System of a Down، بیلی آیدول (Billy Idol) و جون راکتور (Juno Reactor) به دست آوردند و همچنین با آهنگسازانی چون تایلر بیتس (Tyler Bates) و گرایم رول (Graeme Revell) کار کردند و آوای آنها را میتوان در فیلمهایی چون ماتریکس (Matrix) دو و سه، Tomb Raider و Fight Club و همچنین سریالهای تلویزیونی Alias و The Agency شنید.

Azam Ali
اعظم علی
اعظم علی
اعظم علی در ایران متولد شده است و از سن چهار سالگی در هندوستان رشد و تحصیل نموده، فرهنگ و موسیقی غنی این شبه قاره را در مدت این دوران به خوبی جذب کرده است.

اعظم در سال 1985 به لوس آنجلس رفت و به زودی زیر نظر استاد منوچهر صادقی، به نواختن سنتور پرداخت. این فعالیتها در راه آموختن موسیقی، به کشف صدای آوازیش منجر شد و او در خواندن، به آزادی و خلاقیتی دست یافت که راه ارتباطی او و نابترین شیوه بیان درونیاتش، شد.

اعظم علی به یادگیری صحیح چندین سبک و سنت خوانندگی - از جمله موسیقی کلاسیک غربی، اروپای شرقی و هندی - پرداخت زیرا منتهای آرزوی او نمایش کامل قابلیتهای صدای انسان بود و او میخواست تا جایی که امکان دارد، انواع سبکها را بیاموزد. در نهایت وی توانست شیوه ای برای نوشتن ترانه های خود بیابد که تحت تاثیر آوازهای هندی، خاور میانه، بلغاری و اروپای غربی و بیش از هر چیز ترانه های فولکلور فارسی و غزلهای هندی بود.

در ابتدا او موسیقی را برای اشعار سروده خودش میسازد و سپس با رعایت کامل قواعد آوازی، میخواند و برای دست یابی به زبانی جهانی، تا جایی که ممکن است از صدای خود مانند یک ساز استفاده میکند و به کمک آن تمام مرزهای بشری را پشت سر میگذارد.

Greg Ellis
Greg Ellis
گرگ الیس
گرگ الیس در لوس گاتوس (Los Gatos) ایالت کالیفرنیا متولد شد و از زمانی که به یاد دارد، غرق در موسیقی شهرهای حاشیه خلیج کالیفرنیا بوده است که طیف وسیعی را، از فستیوال جاز مونتری (Monterey) تا موسیقی قومی سانتا کروز Santa Cruz و صحنه پر تنوع موسیقی سان فرانسیسکو را دربر میگرفته است.

او با جذب این سبکهای گوناگون، در سن 9 سالگی با نواختن ترومپت وارد دنیای موسیقی میشود و با دریافت یک ست درامز در سن 12 سالگی، نواختن درامز به بزرگترین اشتیاق او مبدل میشود. گرگ نواختن درامز را به کمک همنوازی کردن با نوارهای موسیقی مورد علاقه اش می آموزد.

او در سال 1984 به لوس آنجلس نقل مکان میکند و ده سال با گروههای مختلف مینوازد، صفحه ضبط میکند و به سفر میرود. او در این مدت به جمع آوری سازهای کوبه ای از کشورهای مختلف جهان میپردازد. آشنا شدن با شیوه نواختن این سازها، موجب میشود که گرگ به قابلیتهای ملودیک و آهنگین آنها نیز بسیار علاقمند شود.

سرانجام گرگ موفق میشود استودیوی شخصی خود را به وجود بیاورد و کار آهنگسازی و همچنین تهیه موسیقی فیلم و تلویزیون را ادامه دهد. او اعتقاد دارد که موسیقی باید به صورت واقعی و زنده ضبط شود و از حقه های استودیویی مانند تدوین و تکرار ماشینی ترجیع بندها، استفاده نمیکند. او اعتقاد دارد که تنها به این ترتیب میتواند به روح صمیمانه و واقعی موسیقیی دست یابد. این شیوه برخورد با موسیقی، پایه و اساس کار او در گروه وس است.

Niaz
گروه نیاز
گروه نیاز
اعظم علی در حال حاضر به اتفاق رامین ترکیان نوازنده گروه Axiom of Choice، گروهی تشکیل داده اند تا با ساختن موسیقیی که خودشان آنرا "موسیقی جهانی برای قرن بیست و یکم" نام نهاده اند، به هدف خود که شکستن مرزهای زبانی و فرهنگی است، دست یابند.

این گروه که "نیاز" نام دارد موفق شد در اولین آلبوم خود به همین نام، با موسیقی منحصر به فرد خود، به بهترین شکلی ترکیبی از موسیقی سنتی جهان و موسیقی الکترونیک را به وجود بیاورند.

ترکیان میگوید: "ما میخواستیم موسیقیی را به وجود آوریم که هم برای جوامعی که موسیقیشان الهام بخش این آلبوم بوده است- فارسی، ترکی و هندی- قابل درک باشد و هم برای مخاطبین دیگر."

" ما امیدواریم که این موسیقی از مرزها عبور کند. موسیقی سنتی ما با سازهای آکوستیک است که محصول آن یک موسیقی خودمانی و با حسی درونگرایانه است. ما برای این آلبوم به دنبال چیزی برون گرایانه تر بودیم و باید مسیر تازه ای را امتحان میکردیم."

audio.gif نهان ، از کارهای گروه نیاز

آنها با این هدف، از کارمن ریتزو (Carmen Rizzo کاندید دو جایزه گرمی) دعوت کردند تا با نظریات ممتاز خود به گروه بپیوندد. ریتزو میگوید :" ما به دنبال چیزی بودیم که هم باب روز باشد و هم به هر دو موسیقی بومی و الکترونیکی احترام بگذارد. اعظم و رامین از هنری زمینی تر برخوردارند و من بیشتر در حال و هوای موسیقی مدرن هستم."

به گفته اعظم علی "این آلبوم وسعت مخاطب بیشتری از کارهای قبلی من و رامین دارد، ما واقعا میخواستیم اثری مستحکم و قابل لمس به وجود بیاوریم. هرچند که این کار، موسیقی رقص است و برای خوشی و سرگرمی است، اما هنوز در اعماق آن غذای روح هم پیدا میشود."

اغلب اشعار فارسی این آلبوم متعلق به شاعر و عارف قرن سیزدهم، مولانا جلال الدین رومی است. اعظم از وجود آلبومهایشان در ایران بسیار خوشحال است و میگوید "هر چند آلبومهای تکی من و رامین برای فروش در ایران پخش نشده بود، اما دوستانی که در رفت و آمد به ایران هستند به ما گفته اند که آلبومهایمان را در منزل دوستان و اقوام خود دیده اند. ما از اینکه توانسته ایم چنین ارتباطی را ایجاد کنیم، بسیار خوشحال و مفتخریم."

Barareh
شبهای برره
موسیقی فیلم همواره از جمله عوامل بسیار مهمی است که در موفقیت یک فیلم می تواند موثر باشد و بدون شک یکی از دلایل موفقیت سریال تلویزیونی شبهای برره، ترانه ای است که بعنوان موسیقی تیتراژ اول این سریال انتخاب و اجرا شده است. حتی به جرات می توان گفت که در هفته های اول هنگامی که سریال در حال بدست آوردن مسیر اصلی خود بود و پیش از آنکه جایگاه هم اکنون خود را میان مردم پیدا کند، این موسیقی توانسته بود توجه بسیاری از علاقمندان را به خود جلب کند.

زیبایی و دلنشینی موسیقی تیتراژ سریال را می توان از آن ترانه محلی خراسانی دانست که با سبک خاص خوانندگی و تنظیم جدید (حالت تعدیل یافته شور و دشتی)، زیبایی انکار ناپذیری را به ترانه داده است؛ بطوری که حتی بدون توجه به سریال شبهای برره این ترانه را می تواند یک کار موفق موسیقی مردمی دانست.

اما نکته جالبی که به آن برخورد کردیم، شباهت بسیار زیاد تنظیم و سازبندی این ترانه سریال شبهای برره با یکی از اجراهای گروه نیاز بود؛ که خوب یا بد ما را برآن داشت تا راجع به گروه نیاز نوشته ای تهیه کنیم. به قسمتی از یکی دیگر از کارهای گروه نیاز با نام Hunt (شکار) که در ماه April سال 2005 تهیه شده است ، گوش کنید.

audio.gif قسمتی از ابتدای ترانه شکار، Hunt از گروه نیاز

audio.gif قسمتی از انتهای ترانه شکار، Hunt از گروه نیاز

در اینجا می توانید موسیقی تیتراژ سریال طنز "شبهای برره" را با صدای مهران مدیری و موسیقی بهرام دهقانیار بشنوید و آنرا با اجرای گروه "نیاز" مقایسه کنید :

audio.gif موسيقي تيتراژ شبهاي برره

با تشکر از شاهین محمدی و سحر شهاب
vasmusic.com , niyazmusic.com

January 21, 2006

نظرات شما
- ejraye in tarane tavasote gruh kor be rahbarie khanume malihe saeedi khaili pish az in anjam shode ast,va ahange an ba tarane vojud darad,fekr konam agar ham kasi cpo zade bashe,in gruh bashand!
mohamadreza , February 09, 2006
- man alan chand vaghte ke daram donbale karhaye groohe vas va niaz miagardam va chon kheyly adame khosh shansy hastam hichi peyda nakardam age kasy midoone ke man az koja mitoonam ahangashoono download konam ya tahie konam mamnoon misham age bege
majid , January 27, 2006
- I heard this song with Khalili performance which is very nicer than Niaz group.
meena , January 24, 2006
- khaste nabashid . mikhastam az shoma khahesh konam dar soorat emkan dar morede Mrceaux Choisis matlabi tahie konid . tashakroe mojaddad.
vahid , January 23, 2006
- نه قربان. اين موسيقی قبل از برره و اين گروه وس هم بوده. اما معروفيتش اين همه نبوده. من خودم شخصاً این موسيقی رو چند سال قبل تو کافه های بين راه شنيده بودم(اما نه از گروه وس)
محسن , January 23, 2006
- دوست عزیز، موسیقی های لازم از Ennio Morricone تهیه شده و بزودی مطلب مورد نظر شما منتشر خواهد شد.
گفتگوی هارمونیک , January 23, 2006
- خیلی جالب و غنی بود اصلا نمی توانستم تصور چنین مطالبی رو در سایت بکنم. سایت قوی در ضمینه موسیقی دارید ادامه دهید. ببخشید این مطلب رو باز می گم اگه میشه کمی هم در باره انیو موریکونه اهنگساز بزرگ ایتالیایی بنویسید.
مسعود قربانخانی , January 23, 2006
- very good
tima , January 22, 2006
- دوست عزیز، فرشاد، از شما سپاسگذاریم و حتمآ یادآوری شما را مد نظر قرار می دهیم.
گفتگوی هارمونیک , January 22, 2006
- بی سر و ته تر از همیشه،البته با تشکر.
, January 22, 2006
- میخواستم بگم، برره ایها(که اصلا ازشون خوشم نمیاد) و خانم اعظم علی، هر دو این ترانه محلی رو با ملودی اولیه خودش اجرا کردند و هیچ کدوم ابتکاری نه در اجرا و نه در کپی کاری به خرج نداده اند.البته نمیشه گفت کپی، چون بعضی از اشعار ، ترانه ها و ملودیها جزو میراث ملی محسوب میشوند و اگر به آنها خدشه ای وارد نشود، چه بهتر که با اجراهای متعدد، در یادها بمانند.
سحر , January 22, 2006
- سلام به دقت نظرتون آفرین میگم.راستش از این گروه نیاز خوشم اومد .میشه اگه ممکنه آدرس سایتشون رودر اختیارم بگزارید .البته اگه موجود باشه.باز هم از همتون متشکرم.
hossein , January 22, 2006
- salam ' bayad begam ke chand vaghti ye matalebi mofid va elmi kam shode dar site lotfan az matalebi benevisid ke be elme man va amsale man ezafeh kone ba sepas az shoma
farshad , January 22, 2006
- sedash mesle in khanande hayi hast ke be zoor 1 octave mitoonan bekhoonan.
Babak , January 21, 2006
- kheili kheili mamnon az zahamti ke mikeshid shado paydar bashid
siamak pishdadian , January 21, 2006
- عجب ! ؟
, January 21, 2006
- be nazare man mousighi yek film az jomle shabhaye bararare hichvaght be arzeshe film ezafe nemikone va mohem mohtavaye yek filme shayad baraye sahnearaye rohi be dard mikhore amma vase baraye mesal vase arzeshe yek film taiin konande nist hmoontor ke sazandeye filme eshghe bi sefat james elises goft ke mousice yek film faghat vase jalbe tavajjohe binande hast dar zemn az site khoobetoonam mamanoon harmonytalke aziz
mahsa , January 21, 2006
- والا چي بايد گفت وقتي، کتاب بدون اجازه افست ميشه، فيلمهاي سه چهار ماه پيش هاليوود تو تلويزيون نمايش داده ميشه، کارتون و برنامه هاي ماهواره با يک برچسب روي آرم شبکه پخش ميشه، کپی بسیاری از محصولات خانگی یا خوراکی بدون اجازه با اسم مشابه یا نزدیک خارجی ساخته میشه و .... اينکه ديگه مشکلي نيست. باز خدا عمرشون بده که اجراش کردن، البته شايد اگه معذوريت نداشتن همين رو پخش مي کردن. کار این گروه زیبا و جدید هست، مرسی از دقت نظرتون.
سعید , January 21, 2006
- سلام خیلی عذر میخوام که این مطلب رو اینجا مینویسم اما چونکه عده ای از دوستان مایل بودند سمفونی فینلندیا FINLANDIA رو به صورت کامل بشنوند من هم یک لینک از این سمفونی رو پیدا کردم امیدوارم لذت ببرید: http://home.snu.edu/~bballweg/finlandia/finlandia.mp3
saeed1922 , January 21, 2006
- ba tashakkor az zahamate shoma, nemikham khastegi ro betane shome bezaram, motmaen hastam ke baraye tahiye in mataleb zahmat keshidid, vali in nokte ro mikhastam arz konam ke in goone mataleb aslan dar hadd o andaze haye matalebe digare in site nist... omidvaram bedoonid manzooram chie.
ali , January 21, 2006