HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
آکوستیک اتاق - ۲
Room Acoustic
انعکاسهای متوالی صوت در اتاق
در نوشته قبل ملاحظه کردیم که امواج صوتی منتشر شده از یک منبع صوتی در یک اتاق علاوه بر آنکه بصورت مستقیم به گوش ما می رسند، بصورت غیر مستقیم و از طریق دیواره ها نیز می توانند انعکاسهایی داشته باشند که مستقیمآ به همان محلی که ما ایستاده ایم هدایت شوند.

نکته قابل توجه آنکه با وجود اسباب و اثاثیه، پوشش های دیوار، پنجره، سقف و کف اتاق، در یک اتاق معمولی منزل (مثلآ 12 متر مربع) اولآ انرژی صوت با عبور و انعکاس در محیط بسیار کم خواهد شد و ثانیآ اختلاف زمانی رسیدن صوت مستقیم با انعکاسهای اول که قوی تر هستند (به نوشته قبل مراجعه کنید) بقدری ناچیز است (کمتر از ده - بیست میلی ثانیه) که شنونده تقریبآ هیچ احساس مشخصی از وجود انعکاس صدا نخواهد داشت.

اما در اصل اینگونه هم نیست! در واقع صدایی که در یک اتاق معمولی شما می شنوید آن چیزی نیست که بصورت خالص از دستگاه صوتی یا سازی که می نوازید بیرون می آید. با وجود آنکه انرژی صوت در اثر انعکاسهای متوالی از بین می رود ترکیب صداهای گذشته با آنچه شما مستقیمآ می شنوید بشدت صدای اصلی را تحت تاثیر قرار می دهد.

بیایید قبل از ادامه این بحث نگاهی به انعکاسهای متوالی صوت در اتاق داشته باشیم، فراموش نکنید که در نوشته قبل به موضوع تنها به انعکاس اول صوت پرداختیم.

انعکاسهای متوالی
در یک اتاق معمولی انعکاسهای مستقیم اول مسافتی حدود 4-3 متر را باید طی کنند تا به گوش مخاطب برسند و به همین دلیل با توجه به سرعت نسبتآ بالای صوت اختلاف زمانی محسوسی با صوتی که بصورت مستقیم به گوش ما می رسد نخواهند داشت.

اما اگر به شکل اول نگاه کنید، متوجه می شوید که ممکن است امواج صوتی در برخی از جهت ها آنقدر در دیوارها منعکس شوند تا در نهایت پس از طی این مسافت طولانی به گوش شما برسند. بدیهی است این دسته از امواج در مسافت زیادی را طی کرده و به همین دلیل با تاخیر زمانی بسیار به گوش می رسند؛ هرچند با توجه به شرایط اتاق ممکن است ضعیف شده باشند اما در صورت داشتن انرژی کافی، بوضوح قابل تشخیص از صدایی که در حال حاضر بصورت مستقیم می شنویم خواهند بود. به بیان دیگر تاثیر قابل توجهی به آنچه هم اکنون از منبع صوتی بیرون می آید می گذارند.

Room Acoustic
نمودار انرژی و زمان Reverb ناشی از انعکاسهای متوالی صوت
بنابراین می توان نتیجه گرفت که با توجه به میزان کاهش انرژی صوتی پس از عبور و انعکاس در محیط یا بهتر بگویم با توجه به مقدار ضریب جذب صوت در دیوارها و محیط ، صوت از لحظه تولید می تواند تا مدتها وجود داشته باشد و به گوش برسد، هرچند به تدریج میرا شده و انرژی آن برای به حرکت درآوردن پرده گوش ما کاهش پیدا می کند.

Reverb
مجموعه انعکاسهایی از صوت که ناشی از بیش از یک انعکاس باشند، با اختلاف قابل ملاحظه ای به گوش می رسند که به آن Reverb گفته می شود. مشخصه اصلی Reverb بیشتر از آنکه دامنه - یا انرژی - موج باشد، میزان تاخیری است که طی آن به گوش می رسد.

برخلاف انعکاسهای اول که از یکدیگر فاصله دارند، از آنجایی که Reverb ممکن است پس از انعکاسهای متوالی در بسیاری از جهت ها به گوش شنونده برسد، معمولآ پوشی پیوسته دارد که در شکل بوضوح نشان داده شده است.

تجربه نشان می دهد که مقادیر کم Reverb بین 0.5 تا یک ثانیه برای گفتار می تواند بسیار دلنشین باشد و مقادیر بین 1 تا 3 ثانیه برای انواع سبکهای موسیقی. همچنین نباید فراموش کرد که استفاده از Reverb از سالهای اولیه پیدایش موسیقی نیز متداول بوده است. بعنوان مثال بسیاری از قطعات آوازی مخصوص فضا و آکوستیک کلیساها با میزان Reverb زیاد نوشته شده اند که اجرای آن در سالنهای معمولی جالب نخواهد بود.

مطلب مربوطه : آکوستیک اتاق - ۱

کاوه رهنما

February 12, 2006

نظرات شما
- salam man khili khosh halam ke matalebhaye jalebi ro miferestin va maro bahremand mikonin man dar morede otghe ecodar bishtar tozih lazem daram mamnoono tashakoe
seedth49 , February 19, 2006
- merci kheili mamnon ke tavajoh kardid.montazere neveshtehaton mimonam
pink floyd , February 14, 2006
- دوست عزیز، حتمآ در آینده نزدیک راجع به این دو موسیقی که فرمودید صحبت خواهیم کرد.
گفتگوی هارمونیک , February 14, 2006
- be nazare man bejayee in hahfha beshinid tamrin konid. tamrin tamrin
meisam , February 14, 2006
- حرفاتون قبول ،پس باید منظور من انرژی کل باشه و منظور شما انرژی جنبشی که میتونه به پتانسیل یا انواع دیگه تبدیل بشه،اگه اشتباه هست لطفآبگید.مرسی.
sheyda , February 13, 2006
- درسته این چیزایی که میخوام اینجا بنویسیم ربطی به موضوع شما نداره ولی میشه لطف کنید در مورد 2 آهنگ به نام های PROPHET از GARY MOORE و MAROONED از PINK FLOYD بنویسید ممنون میشم
PINK FLOYD , February 13, 2006
- سلام، خیر دوست عزیز، دقیقآ منظور انرژی بوده، اگر با معادلات و نظریه شرودینگر آشنا باشید می دانید که انرژی موج با مجذور دامنه رابطه مستقیم دارد، هرچه موانع با ضریب جذب بالا در محیط انتشار بیشتر باشد انرژی موج سریع تر مستهلک می شود. موج پدیده ای است که انرژی را حمل می کند و ممکن است در مسیر خود آنرا به صور مختلف تبدیل کند، اگر اینگونه نبود هم اکنون می توانستیم صداهای تولید شده از ابتدای هستی را بشنویم!
کاوه , February 13, 2006
- من فکر میکنم منظورتون از انرژی صوت تو هم این مقاله و هم قبلی،شدت صوت بوده .چون طبق قانون پایستگی انرژی ما کاهش انرژی نمیتونیم داشته باشیم.درسته؟ باتشکر
sheyda , February 13, 2006
- tnx
, February 13, 2006
- thanks,
amir , February 13, 2006
- مرسي ممکن است راجع پارامترهاي ديگه اي مصل attack يا decay يا release و ... هم صحبت کنيد. مرسي.
امير , February 12, 2006

Comments