HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
ادیت در ویولن (III)
ر-3: گاهی برای پرش از پوزیسیون اول به پوزیسیون های بالاتر و یا برعکس، از نواختن نت های مذکور به شکل سیم آزاد استفاده می کنیم. در این حالت استفاده از سیم آزاد، امکان رهایی و پرش دست چپ از پوزیسیونی که نوازنده مشغول نواختن در آن است را به او می دهد. (نمونه-7: بتهوون- کنسرتو ویلن اپوس61)

ر-4: همینطور در اجرای پیتسیکاتوهای متوالی دست چپ نیز، می توان با اجرای نتهای:( می- لا- ر)، به شکل پیتسیکاتوی سیم آزاد دست چپ، امکان رهایی و پرش دست چپ نوازنده را از پوزیسیونی که در آن مشغول اجرای این تکنیک است ، فراهم آورد.

تذکر-8: در بعضی از موارد، در اجرای بند فوق قائل به ایجاد استثنا هستیم. بعنوان مثال در " لگاتوهای سریع" ، در صورتی که نوازنده از سیم های فلزی ( (steel string استفاده کند، در هنگام تعویض سیم این امکان وجود دارد تا از سیم اول ساز صدایی "سوت مانند" حاصل گردد، برای جلوگیری از این حالت می توان از انگشت چهارم بجای سیم آزاد استفاده نمود. ( نمونه-8: مندلسون-کنسرتو ویولن اپوس64)


ر-5: برای اجرای آرپژهای - سه سیمه - یا- چهار سیمه- متوالی، که در آنها از سه نت مذکور استفاده شده است، ملاک عمل، شکل نواختن آرپژ می باشد، که بصورت- سه یا چهار- سیمه است. ( نمونه-9: باخ –شاکن )


ر-6: در صورت استفاده از سیم آزاد امکان بهره گیری از زنگ صدایی آن وجود دارد، بنابراین در جملاتی که فضای موسیقایی جمله، نیاز به وجود زنگ صدایی دارد از سیم آزاد استفاده می گردد.( نمونه-10: ویوالدی- کنسرتو ویولن اپوس3 شماره 6)


ر-7: هر گاه در اثر تکرار نت های مذکور( می – لا – ر )، نیاز به ایجاد تنوع صدایی میان زنگ صدای سیم آزاد و پختگی صدایی سه نت مذکور در جمله احساس گردد، می توان بطور متناوب از ترکیب سیم آزاد و انگشت گذاری استفاده کرد. ( نمونه-11: باخ- پارتیتا شماره III )


ر-8: گاهی می توان از زنگ صدایی قویی که از ترکیب دوبل سیم های آزاد ویولن بدست می آید، بهره گیری نمود و با اجرای دست باز این دوبل ها، تحریر زیباتری از آکورد را بدست آورد.( نمونه-12: باخ- شاکن)


تذکر-9: با توجه به موارد گسترده ای که برای کاربرد سیم آزاد وجود دارد، در اینجا لازم است که مروری کوتاه، بر نحوه ویبراسیون دادن به صدای سیم آزاد نیز داشته باشیم:


نوازنده می تواند برای ویبراسیون دادن به صدای هر یک ازنتهای : ( سل- ر-لا)، در حالتی که به شکل سیم آزاد نواخته می شوند، از آرشه کشی بر روی سیم آزاد و اجرای همزمان ویبراسیون دست چپ بر روی نت هم نامی که یک اکتاو زیرتر از نت اصلی است، استفاده کند.

هرچند از روش های دیگری نیز می توان به صدای سیم آزاد ویبراسیون داد، اما روش گفته شده در تذکر بالا، خصوصا در حالتی که از انگشت سوم برای ویبراسیون دادن استفاده گردد، معمول ترین و بهترین روش اجرای این کار است. ( ادامه دارد...)

از علی نوربخش
نوشته هاي مرتبط :
ادیت در ویولن (I)
ادیت در ویولن (II)

February 27, 2006

نظرات شما
- مرسی از مطلب خوبتون، امیدوارم این سری مقالات ادامه داشته باشن.
سحر , March 01, 2006
- اســــــــــــتــــــــــــاد رو خوب آمدید ها. مگه مطالب ایشان غیر قابل هضم هست!
, February 27, 2006
- منهم با نظر آرن موافقم؛ من خودم از علاقه مندان مطالب استاد نوربخش هستم اما ترجیح می دهم مطالب ایشان را با فاصله های 7و8 روزه در سایت قرار بدید چون دراین صورت هم زمان برای درک و هضم مطالب هست و هم علاقمندان اینگونه نوشته ها هر هفته مطالبی برای خواندن دارند. متشکرم
پیمان , February 27, 2006
- ممنون. مثل هميشه عالي. اما يه گلايه!! ببينيد نيدونم كه خيلي از خواننده هاي سايت شما خواهان مطالب آموزشي هستند و مي دونم كه ارضاي خواسته همه ميسر نيست. اما ببينيد شما با سايت به اين خوبي و پر محتوايي، كمي بدون برنامه هستيد. مثلا يه دوره پشت سر هم از جز مينويسيد، يه مدت مدام از موسيقي ايروني و يه مدت همش مطالب علمي. اكه نوشته هاتون رو به تدريج و متناوب بگذاريد، همه نوع سليقه رو در طول يه مدت زمان راضي كرديد. به هر حال بازم ممنون. منتظر مطالب موسيقي جز و بلوز و معاصر هم هستيم. خيلي وقته گروهها يا آهنگساز ها رو معرفي نمي كنيد. با تشكر
Aren , February 27, 2006

Comments