HarmonyTalk
home
About HarmonyTalkYour PostsJournal
نوشته های اخیر
• نت نگاری
•  پدیده های دنیای جز - ۳
• ادیت در ویولن (III)
• موسیقی در دوران ساسانیان
• بیایید موسیقی بسازیم - ۲
• آیا موسیقی ایرانی ادیت دارد؟
• ادیت در ویولن(II)
• کنسرتو ویولن برامس
• Philip Glass - 1
• آکوستیک اتاق - ۳
• محمود ذوالفنون از زبان خودش
• با هنر مینیمال آشنا شویم
• موسیقی مناسب تماشاگر را میخکوب میکند - ۲
• موسیقی فلیپ گلس
• نخستین موسیقیدان حرفه ای جامعه بانوان ایران
• پدیده های دنیای جز - ۲
• نکاتی در آموزش نوازندگی
• آکوستیک اتاق - ۲
• بیایید موسیقی بسازیم - ۱
• موسیقی مناسب تماشاگر را میخکوب میکند - ۱
• U2 ، موفق ترین برنده گرمی
• استاد فلوت کاندید دریافت جایزه گرمی شد
• خاطراتی در مورد حسین تهرانی
• اجرای رباعیات خیام با ارکستر سمفونیک آلنتون
• سمفونی شماره یک بتهوون
• پدیده های دنیای جز - ۱
• آکوستیک اتاق - ۱
• لئو فندر شخصی که نمی توانست حتی یک نت بنوازد
• یادی از خانواده داوید
• فستیوال موسیقی زیر آب
• پیانو، نحوه انتخاب - قسمت هشتم
• نگاهی به کتاب «موسیقی و سازهای موسیقی نظامی»
• چرا موتزارت؟
• انیو موریکونه - ۲
• انیو موریکونه - ۱
• حسین دهلوی: موسیقی و شعر باید در خدمت " معنا و مفهوم مورد نظر" باشد
• آرشیو موسیقی بلوز قبل از جنگ جهانی
• سونات
• بخوانید ارکستر ملی، بشنوید ارکستر ملل
• اعظم علی ، وس ، نیاز ، شبهای برره
• خواهر و برادری که موسیقی پاپ را متحول کردند - ۲
• سیبلیوس : چرا سمفونی باید چهار موومان داشته باشد؟
• نی هفت بند و شیو های نوازندگی آن
• سیبلیوس : یک سمفونی از اول تا آخر باید موسیقی باشد
• گروه اسکراک - اتصال به گذشته
• گروه کر اسکراک
• نگاهی به سبک فرامرز پایور
• خواهر و برادری که موسیقی پاپ را متحول کردند - ۱
• لئونارد کوهن و باب دیلان ، شعر و ترانه - ۶
• تنظیم همراهی برای ملودی - ۲
• بن بست تحقیقات روی جمجمه موتزارت
• کاترین مانوکیان فرزندی از دو ویولنیست
• وضعیت اجتماعی تنبک نوازان
• پیانو، نحوه انتخاب - قسمت هفتم
• موسیقی در کوهستان
• دو خبر از دنیای موسیقی
• موسیقی و ايدئولوژي (قسمت سوم)
• کارمینا بورانا - ۱
• «ضرب تار» آلبومی تازه از حمید متبسم
• دو خبر از دنیای موسیقی
• آلبوم فراموش شده پینک فلوید - ۳
• موسیقی درمانی برای کودکان
• بداهه نوازی، معضلی در موسيقی ايران
• موسیقی بلوز - قسمت هشتم
• چرا مشکاتیان؟
• موسیقی و ايدئولوژي (قسمت دوم)
• تنظیم همراهی برای ملودی - ۱
• Green, Green Grass of Home
• پیانو، انتخاب - قسمت ششم
• موسیقی در دوران هخامنشی
• ۸۵ سالگی اسطوره جاز - ۲
• سخنی از فعالیت های علی محمد خادم میثاق
• ۸۵ سالگی اسطوره جاز - ۱
• بازار خرید موسیقی دیجیتال
• موسیقی بلوز - قسمت هفتم
• ادیت در ویولن (I)
• آلبوم فراموش شده پینک فلوید - ۲
• زندگی موسيقايی علی حاتمی و فيلمهايش
• داستان تصنیف فندق شکن
• Comping جلوتر از هارمونی
• سلطان بوگی - قسمت دوم
• حدیث آرزومندی(ضرورت فعالیت مجدد گروه عارف)
• لئونارد کوهن و باب دیلان ، شعر و ترانه - ۵
• طلوع مشکاتیان
• پیانو، انتخاب - قسمت پنجم
• قدردانی از ترنر و بنت
• به یاد جرج هریسون
• «تا چه پيش آيد...»
• مستند مارتين اسکورسيزی - ۳
• کنسرتو ویولن بتهوون
• احساسات واگنر
• پیانو - نحوه انتخاب ، قسمت چهارم
• آلبوم فراموش شده پینک فلوید - ۱
• نگاهی به فعالیت ها و آثار مزدک خامدا
• رهبر ارکستر
• صداهای مشهور II - Star Wars
• نامه سر گشاده علی رهبری به وزير فرهنگ و ارشاد
• صداهای مشهور i - Star Wars
• استفاده بهینه از دست چپ
• انتشار تاریخچه هنرستان موسیقی تبریز
• پای صحبت طراح صداهای Star Wars
• مسابقات بین المللی نوازندگی پیانو شوپن ، قسمت دوم
• مستند مارتين اسکورسيزی - ۲
• خداوندگار سنتور (قسمت دوم)
• بوسانوا در برزیل
• Barcarolle
• پیانو - نحوه انتخاب ، قسمت سوم
• مستند مارتين اسکورسيزی - ۱
• چهلمین سالروز درگذشت روح الله خالقی
• سلطان بوگی - قسمت اول
• هندرسون، رهبر ارکستر و پیانیست درگذشت
• نوازنده و تمرین-6
• پیت فاونتین همچنان مینوازد
• موسیقی و ايدئولوژي
• مسابقات بین المللی نوازندگی پیانو شوپن ، قسمت اول
• پیانو - نحوه انتخاب، قسمت دوم
• بداهه نوازی، محاسن و معایبش
• رامین جوادی و "Batman Begins"
• باربد
• پیانو - نحوه انتخاب، قسمت اول
• خداحافظی بی بی کینگ و بازگشت فرانک سیناترا
• گذر از کوچه گلستان
• تغییر رفتار بازار موسیقی در اینترنت
• بیاییم قراری خودآگاه بگذاریم!
• تمرین بداهه نوازی و همراهی
• سواران دشت امید
• پیانو، نگهداری - قسمت دوم
• چالشهای یک موسیقی
• سرنوشت او از پیش رقم خورده بود
• شرلی هورن، پیانیست و خواننده جاز درگذشت
بدون شک یکی از عناصر ی که میتوان با آن فرهنگ یک ملت را محک زد و اطلاعات زیادی از آداب و رسوم و اعتقادات آنها کسب کرد موسیقی آن ملت است.

موسیقی در گذشته های دور مانند زبان و گفتار به روش سینه به سینه و شفاهی نقل میشد تا به نسلهای بعدی برسد و در این میان هیچ تضمینی نبود که عوامل محیطی چه اثری بر آن بگذارند یا اینکه اصلآ باقی بماند یا خیر. از این رو آنها به فکر افتادند تا موسیقی خود را جایی ثبت کنند.
March 01, 2006
Jelly Roll Morton
Jelly Roll Morton - 1885 , 1941
کمی به عقب برگردیم، به روزگاری می گویند موسیقی Jazz ابداع شد؛ در این زمان بدون شک با نام جلی رول مورتون برخورد خواهیم کرد. او که به مخترع موسیقی Jazz معروف است (هرچند ممکن است کمی اغراق باشد) نوازنده پیانو و موسیقیدان آمریکایی بود که اولین قطعات موسیقی Jazz را تصنیف و منتشر کرد.
February 28, 2006
ر-3: گاهی برای پرش از پوزیسیون اول به پوزیسیون های بالاتر و یا برعکس، از نواختن نت های مذکور به شکل سیم آزاد استفاده می کنیم. در این حالت استفاده از سیم آزاد، امکان رهایی و پرش دست چپ از پوزیسیونی که نوازنده مشغول نواختن در آن است را به او می دهد. (نمونه-7: بتهوون- کنسرتو ویلن اپوس61)
February 27, 2006
گستره امپراتوری ساسانی
گستره امپراتوری ساسانی
دوره حکومت ساسانیان بالغ بر چهارصد سال بطول انجامید و این عصر را در میان اعصار تاریخ ایران پیش از اسلام، درخشانترین دوره موسیقی نام نهاده اند. در این دوره قدرت متمرکز به جای قدرتهای پراکنده در ایران حاکمیت یافت و با تمرکز قدرت و جذب تدریجی ارباب هنر به دربار، زمینه رشد، پیشرفت و پرورش هنرمندان، بویژه موسیقیدانان فراهم آمد.
February 26, 2006

قسمتی از ابتدای موسیقی نوشته قبل
در نوشته قبل مشاهده کردید که چگونه بسادگی می تواند با تشکیل بلوکهای چهارتایی و انتخاب هارمونی برای آنها موسیقی ساده ای را تهیه کرد. در این قسمت سعی می کنیم برخی تکنیک های دیگر از جمله استفاده از مدولاسیون را برای توسعه و گسترش طرح موسیقی خود ارائه دهیم.
February 25, 2006
Mojtaba Mirzadeh
مجتبی میرزاده
همزمان با مقالاتی که در این سایت در مورد علم ادیت ویلن نوشته میشود، امروز به این موضوع میپردازیم که "آیا در موسیقی ایرانی هم ادیت وجود دارد؟" جواب این سئوال کمی دشوار است، چراکه از طرفی بعضی اساتید، از ادیت بخوبی استفاده میکنند، ولی هنوز بصورت نوشته شده روی آن کار نکرده و قادر به تدریس آن به شکلی که نظیر آن در ویولون موجود است نیستند؛ نمونه مشهور این اساتید را می توان جلیل شهناز و محمد موسوی دانست. هستند عده ای هم که سالها روی نگارش ادیت شخصیشان تلاش کرده و آن را تدریس کرده اند مثل فرامرز پایور و مسعود شعاری.
February 24, 2006
تذکر-3: هرگاه علامت قراردادی لگاتو بر روی دو یا چند نت قرار گیرد و در عین حال بر روی این نت ها علامت چپ و راست آرشه نیز گذاشته شود، بهتر است جهت آرشه کشی نت ها طبق علامت چپ و راست آرشه ها تعویض گردد. در این حالت، تعویض آرشه ها بایستی بگونه ای ظریف انجام گردد که حالت لگاتوی صدایی و یا پیوستگی صوتی میان نت ها باقی بماند.( نمونه-1: بروخ- کنسرتو ویلن اپوس26 )
February 23, 2006

یوهان برامس
نسیم آغازین و وسوسه انگیز بادی ها در ابتدای نخستین موومان، به آهستگی ارکستر را چون دریایی خروشان می سازد که در تموجش اثری از سازگاری و آرامش نیست و تکنواز به ناگاه و بسیار زود هنگام همانند ذره ای کوچک به میان این طوفان می افتد. کوشش آغازین تکنواز برای رهایی از این تلاطم راه به جایی نمی برد و سر انجام او در میان موجهای سرگردان این دریا، غوطه ور می شود.
February 22, 2006