گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

بیانیه دبیر سومین جشنواره سایت ها و وبلاگ های موسیقی

بالاخره پس از ۷ ماه رایزنی با مدیران و مسئولان موسیقی برای برگزاری سومین دوره از جشنواره سایت ها و وبلاگ های موسیقی، روز ۲۸ بهمن ماه یعنی ۲۴ روز پیش توانستیم، فراخوان این دوره از جشنواره را منتشر کنیم. امسال با وجود تاخیری که در برگزاری جشنواره روی داد، استقبال از جشنواره بیشتر از سال گذشته بود و ۶۵ اثر به جشنواره رسید که البته از این تعداد، متاسفانه نزدیک به یک سوم به دلیل رعایت نشدن قوانین مربوط به ارسال آثار در جشنواره، حذف شدند.

در جشنواره امسال تغییری در رشته های جشنواره داشتیم و آن حذف شدن بخش مسابقه عکس بود؛ در دوره گذشته این بخش بوسیله یک داور میهمان داوری می شد که در این دوره داور میهمان نداشتیم.

امسال بر خلاف دو سال گذشته، در بخش جنبی مقالات زیادی نداشتیم و ۹۰ درصد مطالب ارسال شده در بخش اصلی جشنواره بود هرچند پایین بودن کیفیت بسیاری از مقالات موجب شد، بر خلاف تصور قبلی ما، شاهد رقابت نزدیکی در رشته های اصلی نباشیم.

در سال گذشته، تعدادی از داوران پیشنهاد دادند، برای دوره های مختلف جشنواره، هر دو سال از داوران مختلفی دعوت به همکاری کنیم و بنا به این درخواست، به جای آقایان حمیدرضا عاطفی، ابوالحسن مختاباد، پیمان سلطانی و آروین صداقت کیش چهار داور جدید دعوت به همکاری شدند؛ آقایان محسن قانع بصیری، شهرام صارمی، پیروز ارجمند و خانم نرگس ذاکر جعفری؛ همچنین آقای پویا سرایی همچون دوره قبل در ترکیب هیات داوران برای دومین سال حضور دارد.

سال گذشته آقای حمیدرضا نوربخش، مدیر عامل خانه موسیقی، قول حمایت از نویسندگان موسیقی را دادند و با برگزاری «کارگاه آشنایی با نقد موسیقی» با تدریس آقای آروین صداقت کیش در خانه موسیقی، به عهد خود وفا کردند. بدون شک این دوره کلاسها که گزارش مفصل آن در چند وب سایت به صورت کامل منتشر شده؛ تاثیر مهمی در ارتقاء سطح دانش انتقادی نویسندگان موسیقی داشت. هرچند تعداد شرکت کنندگان در این دوره به حدی نبود که تاثیر بزرگی در انبوه نوشته های موسیقی چه در مطبوعات کاغذی و چه اینترنتی بگذارد و همچنان با وضعیت مطلوب فاصله زیادی داریم.

در این دوره جشنواره، پس از مطالعه آثار دریافتی توسط داوران، مقرر شد، برای بهبود کیفی مقالات ارسال شده، داوران در مورد شرایط داوری توضیحاتی را به سایت اضافه کنند تا شرکت کنندگان بتوانند بر اساس آن، پارامترهای مورد نظر برای ارتقاء سطح نوشته هایشان را بشناسند.

در اولین و دومین جشنواره سایت ها و وبلاگهای موسیقی، حامیان ما خانه موسیقی، خانه هنرمندان و موزه موسیقی بودند. در این دوره فرهنگسرای ارسباران با مدیریت جناب آقای صافی و همیاری مدیر محترم موسیقی این فرهنگسرا، نوازنده و نویسنده موسیقی، جناب آقای شهرام صارمی از این جشنواره حمایت مادی و معنوی کردند که از همینجا از این عزیزان سپاسگذاری می کنیم.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است