گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

شارل ازنوور (۱)

شارل ازنوور (Charles Aznavour) با نام اصلی شاه نور واریناژ ازنووریان (Chahnourh Varinag Aznavourian) بیست و دوم می سال ۱۹۲۴ در پاریس متولد شد. شارل نویسنده ترانه، آهنگ ساز، خواننده، بازیگر، مولف و دیپلمات فرانسوی – ارمنی است. وی در حال حاضر در شهر ژنو در کشور سوئیس زندگی می کند و سفیر ارمنستان و نماینده دائم این کشور در سازمان ملل متحد است. او همچنین از سال ۱۹۹۵ نماینده دائم ارمنستان نزد سازمان آموزشی، علمی و فرهنگی سازمان ملل متحد (UNESCO) وابسته به سازمان ملل متحد، است.

دوران کودکی

شارل ازنوور در ۲۲ می ۱۹۲۴ در خیابان موسیو –لو- پرنس (Monsieur-le-Prince) در شهر پاریس در خانواده ای هنری دیده به جهان گشود. پدرش میشا ازنووریان (Micha Aznavourian) اصلیت ارمنی داشت و در شهر آخالتسیخه (Akhaltsikhé) شهری در جنوب غربی گرجستان، به دنیا آمد.

مادرش، کنار باغداساریان (Knar Baghdassarian) از خانواده ی بازرگانان ارمنی بود که در کشور ترکیه ساکن بودند. در حالی که پدر و مادر شارل در شهر پاریس منتظر دریافت ویزای ایالات متحده آمریکا بودند، پسرشان شارل به دنیا آمد. پس از متولد شدن شارل، پدر و مادرش در آن جا ماندگار شدند.

میشا رستورانی ارمنی در شهر پاریس گشود و در آنجا برای مهاجران و تبعیدشدگان اروپای مرکزی آواز می خواند. میشا به همراه همسرش که او نیز بازیگر بود، دو فرزند خود، شارل و خواهر بزرگش آیدا را در فضای موسیقی و تئاتر و در میان هنرمندان زیادی که به رستوران آن ها رفت و آمد می کردند، پرورش دادند. شارل زمانی که فقط نه سال داشت نام ازنوور را به عنوان نام هنری و برای صحنه انتخاب کرد و حرفه ی خوانندگی و بازیگری خود را آغاز کرد.

حرفه و استعداد هنری ازنوور اولین بار در سال ۱۹۴۶ هنگامی که توسط ادیت پیاف (Édith Piaf) کشف شد، شکوفا شد. در آن زمان شارل با نوازنده پیانو، پیر روش (Pierre Roche) گروه دو نفره ای به نام روش و ازنوور تشکیل داده بودند، آن دو، پیاف و گروه “les Compagnons de la chanson” را برای اجرای کنسرت در فرانسه و ایالات متحده آمریکا بین سال های ۱۹۴۷ و ۱۹۴۸ همراهی کردند. گروه روش و ازنوور در همان سال ۱۹۴۸ به کبک (Québec) سفر کردند و به مدت یک سال و نیم در آن جا برنامه اجرا می کردند.

آن دو بین سال های ۱۹۴۸ و ۱۹۵۰، شش دیسک ۷۸ دور که شامل عنوان های J’ai bu ،Départ express Le feutre taupé بود، تولید کردند.
بین سال های ۱۹۵۰ و ۱۹۵۵، ازنوور چندین ترانه نوشت که ژیبر بِکو (Gilbert Bécaud) آن ها را موسیقی گذاری و اجرا کرد. اوایل دهه ی پنجاه میلادی بود که کم کم ازنوور به شهرت رسید و به دنبال آن منتقدانی نیز پیدا کرد.


audio.gif
اجرایی از ازنوور را بشنوید

سال ۱۹۵۶ اولین جهش در زندگی این خواننده رقم خورد. هنگامِ اجرای رسیتال کازابلانکا، واکنش مردم به قدری پر شور و هیجان بود که او را تا حد مقام یک ستاره هنری به جلو راند. اولین اثر او «Sur ma vie» در اُلمپیا (l’Olympia) بود که در سال ۱۹۵۶ اجرا شد که به اولین موفقیت واقعی مردمی او تبدیل شد.

این موفقیت او باعث شد که قرارداد های متعددی با سالن های مختلف امضا کند و پس از قرارداد سه ماهه دیگری در اُلمپیا در سال ۱۹۶۰ با اجرای موفق “Je m’voyais déjà” به سالن موزیک هال الامبرا (Alhambra) راه پیدا کرد.

منیره خلوتی

منیره خلوتی

متولد ۱۳۶۰
مترجم
دکترای زبان و ادبیات فرانسه

۱ نظر

بیشتر بحث شده است