گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

تور کنسرت‌های اروپائی علی رهبری با ارکستر فیلارمونیک اسلواکی

علی (الکساندر) رهبری، رهبر ارکستر مشهور ایرانی بار دیگر با دعوت کشورهای آلمان، بلژیک چک، اسلوواکی، اتریش و سوئیس برای اجرای کنسرت‌هایی در این کشورها از ۱۹ اسفندماه تا ۹ فروردین ۹۳ با ارکستر فیلارمونیک اسلواکی همراه می‌شود.

در این تور ۲۰ روزه ارکستر اسلواکی، با همراه علی رهبری قطعاتی از شوبرت، گلینکا، مندلسون، دووژاک، موسورسکی، بروخ، کورساکوف را اجرا خواهد کرد.

در این کنسرت، دو سولیست معروف از کشورهای آلمان و روسیه، رهبری را همراهی خواهند کرد.

آقای «جولیان اشته‌کل» (Julian Steckel) نوازنده چیره‌دست ویولون‌سل آلمانی و خانم «آلنا بائه‌وا» (Alena Baeva) نوازنده توانای روسی ارکستر را همراهی می‌کنند. این دو نوازنده، از سولیست‌های شناخته جهانی هستند که تاکنون در چندین رقابت مهم جهانی از جمله مسابقه روستروپوویچ برای نوازندگی ویلن سل و مسابقه پاگانینی برای نوازندگی ویلن، جوایزی را از آن خود کرده‌اند.

خانم «آلنا بائه‌وا» نوازنده ۲۹ ساله ویولون روس، با توجه به سن کم خود شهرت قابل توجهی دارد و مخصوصا موفقیت او در پاگانینی و وینیاوسکی کامپتیشن، باعث درخشش او شده است.

ارکستر فیلارمونیک اسلوواکی که هر سال به تورهای بین المللی دعوت می‌شود، تاکنون توسط مشهورترین رهبران دنیا به اجرا پرداخته است. علی رهبری نیز برای ۳۳ سال رهبری آن را برعهده داشته و همراه با آن در بسیاری تورهای بین‌المللی شرکت کرده است.

علی رهبری تا امروز دو اثر ایرانی را نیز با این ارکستر به استودیو برده است که اولی اپرای «مانا و مانی» ساخته حسین دهلوی (که به دلیل عدم وجود تعدادی خواننده کلاسیک فارسی زبان کلاسیک در اروپا، هنوز بخش آوازی آن ضبط نشده است) و دیگری «ایرانه خانم» ساخته پیمان سلطانی که امروز در مراحل میکس قرار دارد.

علی رهبری علاوه بر رهبری ارکستر فیلارمونیک اسلواکی تاکنون چندین بار با ارکسترهایی همچون فیلارمونیک بی‌بی‌سی منچستر، لیورپول، بی‌بی‌سی گلاسکو، سالزبورگ، درسدن، هامبورگ، اشتوتگارد، پراگ، زاگرب، بروکسل، مالاگا، مادرید و بارسلونا روی صحنه رفته است.

علی رهبری تا کنون با سولیست های برجسته ویولونسل و ویولون مانند، روستروپویچ، مایسکی، موتر، رپین، ساک، مارکوف و… به اجرای کنسرت پرداخته است.

علی رهبری پس از آخرین شب از اجرای سمفونی نهم بتهوون در تهران، در حضور مخاطبان از وضعیت مالی ارکستر انتقاد کرد و با انتشار نامه ای سرگشاده به وزیر ارشاد، پیشنهاد های خود را برای بهبود وضعیت ارکستر سمفونیک تهران مطرح کرد.

نامه او بی جواب ماند و امروز با وجود اظهار تمایل رهبری برای همکاری مجدد با ارکستر سمفونیک تهران، هیچ دعوتی از او صورت نگرفته است و این هنرمند، همچنان به رهبری ارکستر های اروپایی می پردازد.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است