گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

خود آموختگان و نقشگذاران افزایش ظرفیت آنها (۳)

خرم و تجویدی نیز از نمونه های دیگراند، تجویدی از اخطار پدرش سر باز زد. سرانجام لازم است به گروهی اشاره کنیم که حتی مجال خودآموختگی هم پیدا نکردند. به راستی تاریخ موسیقی ما تاریخ ناکامی استعدادها است!

خاموش ای مرغ سحر
کی دارد ناله اثر

به هرحال یک تمایز مهم میان خودآموختگان با دیگر نوآموزان زشته های هنر وجود دارد و آن سرعت زیاد یادگیری آنها در فرآیندهای آموزشی است. ظرفیت بالای آنها در تولید درونی اثر.

. شوق آنها را برای فراگیری روش های تجلی اثر دوچندان میکند.

سرانجام با موضوع رابطه خودآموختگان با مخاطبان آثارشان روبرو میشویم. هر هنری دارای پیامی و طبعا
مخاطبانی است. .

این مخاطبان اثر اند که موجب میرائی یا ماندگاری اثر می شوند. هنرمند خود آموخته بدلیل حضور اجتماعی بیشتر، قادر به تولید موضوعات جذاب در آثار خود می باشد. او مینواند به درکی از نوعی زیبائی دست یابد که بر روی مخاطبان آثارش تاثیری زیاد داشته باشد و اثر در مقابل مخاطب خود جذابیت خود را حفظ کند.

اکنون میتوان مسیری که یک هنرمند خود آموخته طی میکند را بشرح زیر دنبال کرد:
 در مرحله اول او باید دارای قدرت تخیل قوی همراه با نیروی زیبائی شناسانه عشق باشد تا بتواند به تولید اثر در درون ذهن خود دست زند. به عبارت بهتر آن نرم افزار هنری را در درون خود خلق کند.

 در مرحله دوم که بویژه برای خودآموختگان در آغاز حرکت بسیار مشکل است. ردیابی تکنیک ها و روشهای عملی برای برای تجلی طرح ذهنی اولیه است.

در این مرحله خودآموخته یا ناچار است روشها یا تکنیک هائی را برای خود بیافریند یا از طریق هوشمندی و انگیزه خود آنها را از طریق دیدن و شنیدن آثار دیگران بیاموزد تا به نیروی تجلی اثر خود دست یابد.

همانطور که قبلا اشاره شد، اگر به آثار خودآموختگان هنر نقاشی توجه کنید، متوجه این نکته میشوید که آنها محرومیت خود در تحصیل تکنیک های نقاشی بویژه در زمینه مناظر و مرایا و سایه روشن ها را از طریق کاربرد بیشتر رنگهای تند جبران میکنند.

بنابراین لازم است برای این هنرمندان کلاس هائی تدارک شود تا آنها نیز از این تکنیک ها بهرمند شوند. بویژه که آنها بدلیل انگیزه بیشتر با سرعت زیادی این تکنیک ها را فرا خواهند گرفت.

باید به ثروتمندان هر منطقه کشور یادآور شد که کمک آنها برای تاسیس آموزشگاههائی برای این هنرمندان خلاق در کشور میتواند در توسعه فرهنگ منطقه کار و زندگی آنها تاثیر زیادی داشته باشد.

در نهایت لازم است برای ارتقای سطوح فرهنگی هر منطقه از کشور سه گروه بطور همزمان حضور داشته باشند. اینان عبارتند از هنرمندان خودآموخته. اساتید رشته های هنری و دو بخش خصوصی و دولتی کشور. به امید آن روز

staa-iran.com

محسن قانع بصیری

محسن قانع بصیری

۱۳۲۸-۱۳۹۶ تهران

نویسنده و نظریه پرداز در زمینه های اقتصاد، فرهنگ، هنر و مدیریت

دانشکده علوم رشته شیمی دانشگاه تهران و دانشگاه جیورجیا آمریکا

۱ نظر

بیشتر بحث شده است