گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

دومین دوره‌ی کارگاه‌های موسیقی دعوت به شنیدن

دومین دوره‌ی کارگاه‌های موسیقی دعوت به شنیدن (به یاد پرویز منصوری) مدرس: حمیدرضا دیبازر

این کارگاه‌ها که در آخرین جمعه‌ی هر ماه برگزار می‌شود با دو هدف کلیِ ایجاد مخاطب فعال برای آثار موسیقی تولید شده و کنسرت‌‌های کشور و و بالا بردن سطح علمی دست‌اندرکاران موسیقی بنیان گذاشته شده است. تمام کسانی که به موسیقی به عنوان امری جدی و نه فقط سرگرمی نگاه می‌کنند و به دنبال درک بهتر و عمیق‌تر و به دنبال آن لذت بیشتر از موسیقی هستند، با هر سطح شناخت از موسیقی، می‌توانند از این کارگاه‌ها استفاده کنند.

دیبازر با بررسی موضوعات مختلف از دیدگاه آهنگساز و مدرس آکادمیک موسیقی، هر جلسه بر یک موضوع کلیدی در ارتباط با موسیقی تمرکز کرده و سعی می‌کند تا آن را از زوایای مختلف بررسی کند.

برای مثال در جلسه‌ی “آشنایی با آثار و زندگی واگنر”، زندگی شخصی واگنر، تفکرات فلسفی و هنری او، افرادی که بر روی شخصیت و آثار او تاثیر گذاشته‌اند، اتفاقات اجتماعی دروه‌ی او، نوآوری‌های او در موسیقی و بسیاری موارد دیگر مورد موشکافی قرار گرفت.

در انتها نیز پرلود “تریستان و ایزُلده” به عنوان یکی از شاهکار‌های این آهنگساز شنیده شد و مورد بررسی قرار گرفت تا حضار با توجه به آنچه در این جلسه به دست آورده بودند با دیدی متفاوت به این اثر گوش فرا دهند و لایه‌های مختلف آن را کشف کنند.

همچنین وی در برخی از جلسات به نقد روش‌های آموزشی موجود در مورد برخی از موضوعات می‌پردازد.

برای مثال در جلسه‌ی “مبانی دیکته” دیبازر به سوء برداشت‌هایی که بعضاً در مورد این مبحث در برخی کلاس‌ها وجود دارد اشاره کرده و با بررسی روش‌های مختلف و معرفی روش‌های مرسوم در آکادمی‌های معتبر موسیقی دنیا و شنیدن نظر حضار پیشنهادات خود را برای بهبود روش آموزشی، به همراه ارائه‌ی نمونه‌های صوتی و تصویری و پارتیتور، مطرح کرد.

اجرای زنده‌ از آثار برجسته‌ی موسیقی کلاسیک و مرتبط با موضوع کلاس از دیگر موارد قابل توجه در این جلسات می‌باشد.

برای مثال در جلسه‌ی “مبانی فرم موسیقی” بعد از توضیح ویژگی‌های فرم‌های مختلف، قطعاتی اجرا گردید و در مورد فرم آن‌ها و نحوه‌ی تشخیص فرم در هنگام شنیدن اثر با حضار گفت‌و‌گو کرد.

درگیری مستقیم افراد با موضوع و سعی در استفاده کردن عملی از آنچه در این جلسات مطرح شده است، از نکات مهم این جلسات می‌باشد.

این کارگاه‌ها در سال آینده برای دو گروه از مخاطبان، افرادی که در زمینه‌ی موسیقی فعالیت می‌کنند و افرادی که صرفاً مخاطب موسیقی می‌باشند، به طور جداگانه برگزار خواهد شد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید از صفحه‌ی فیس‌بوک این کارگاه‌ها دیدن فرماید.

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است