گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

لئون گرگوریان، موسیقیدانی از نسل سوم گرگوریان

لئون گریگوریان Leon Gregorian استاد موسیقی، رهبر ارکستر و مدیر بخش فارغ اتحصیلی رشته رهبری ارکستر در دانشکده موسیقی دانشگاه ایالتی میشیگان و فرزند روبیک گریگوریان رهبر نامی ارکستر سمفونیک تهران است. او لیسانس موسیقی را از هنرستان موسیقی نیوانگلند و فوق لیسانس را از دانشگاه ایالتی میشیگان دریافت نموده، در زمینه های متعدد موسیقی به فعالیت پرداخته، مدیر هنری و رهبر ارکستر سمفونی Midland میشیگان بوده، رهبری ارکستر موسیقی نیوانگلند را به عهده داشته و در ایالت های مختلف آمریکا، آمریکای جنوبی، مکزیک، اروپا و شرق دور در کنار بزرگان موسیقی به رهبری ارکستر پرداخته است.

او همچنین مدیر و رهبر ارکستر سمفونی های Owensboro و Plymouth ، استاد ثابت کالج های Brescia و Kentucky Wesleyan و دانشگاه های Evansville و Western Kentucky بوده است. این موسیقیدان برجسته، جایزه بهترین استاد دانشگاه ایالتی میشیگان را درسال ۱۹۹۹ دریافت نموده و در سال ۱۹۸۸ نیز جایزه Apollo این دانشگاه را به خود اختصاص داده است.

لئون گریگورین فراگیری موسیقی را از سن پنج سالگی با آموزش پیانو نزد مادام نادیا خراطیان Nadia haratyan در تهران آغاز نمود و در سن هفت سالگی اولین کنسرت تکنوازی اش را اجرا کرد. در سال ۱۹۵۲ همراه خانواده به کشور آمریکا مهاجرت کرد و تعالیم پیانو را در شهر بوستون از ایالت ماساچوست در خدمت اساتیدی چون Aurilio Greslin و Alfred Mirovitch ادامه داد.

در سال ۱۹۶۱ به منظور ادامه تحصیلات به هنرستان موسیقی نیوانگلند وارد شد و نزد Miklos Schwalb از اساتید برجسته پیانو اهل کشور مجارستان، به تحصیل پرداخت. در آن زمان او کنسرت های تک نوازی بسیاری در هنرستان برگزار نمود و به عنوان تک نواز میهمان با ارکسترهای مختلف در نیوانگلند و نیویورک همکاری کرد. او مدرک دیپلم را دررشته نوازندگی پیانو و در پی آن لیسانس موسیقی را از این هنرستان دریافت نمود.

در تابستان سال های ۱۹۶۲ و ۱۹۶۳ گریگورین به دعوت مدیر ارکستر سمفونی بوستون در کنار اساتید مشهور و بلندمرتبه دیگری چون Charles Munch نوازنده ویولن و رهبر ارکستر فرانسوی تبار ، Richard Burgin آهنگساز و Erich Leinsdorf رهبر ارکستر اهل کشور در مرکز موسیقی Tanglewood در ماساچوست، به تحصیل در رشته رهبری ارکستر پرداخت. پس از فارغ التحصیلی در سال ۱۹۶۶ به عنوان استاد پیانو به دانشگاه میشیگان وارد شد. پس از مدتی به سمت دست یار رهبر ارکستر سمفونی و ارکستر مجلسی این دانشگاه برگزیده شد.

او نوازندگی پیانو را کماکان نزد Luboshutz و Nemenoff و پس از آن Joseph Evans ادامه داد. اجرا و رهبری کنسرت های متعدد در دانشگاه میشیگان و دریافت جوایز بسیار، ماحصل سالهای فعالیت او در این دانشگاه است. در سال ۱۹۶۸ پس از اخذ مدرک فوق لیسانس موسیقی درسال ۱۹۶۸، اقدامات لازم به منظور کسب درجه دکترا در رشته فلسفه را به انجام رساند.

گریگورین در مقام نوازنده پیانو آثار بسیاری را برای پخش از شبکه های رادیویی و تلویزیونی ماساچوست، میشیگان، کنتاکی و ایندیانا ضبط نموده، او همچنین به عنوان تک نواز بهترین ارکسترهای دانشگاهی در سراسر آمریکا به فعالیت پرداخته است. این نوازنده برجسته به دعوت استاد Arthur Fiedler بارها و بارها با ارکستر پاپ بوستون – به عنوان زیر شاخه ارکستر سمفونی بوستون – همکاری نموده و اجراهایش به همراه ارکستر مذبور توسط شبکه VOA ضبط شده و در اروپا و روسیه به کرات از رادیو پخش شده است.

طی سال های ۱۹۷۱ تا ۱۹۸۶ لئون گریگورین در مقام مدیر و رهبر ارکستر سمفونی Owensboro در شهر Owensboro ایالت کنتاکی به فعالیت مشغول بود، سال هایی که برای ارکستر نامبرده جزو سالیان طلایی رشد هنری محسوب می گردد. او در سمت مدیریت اقدامات شایان توجهی را به انجام رساند که از آن میان می توان به برگزاری برنامه های آموزشی متنوع برای اعضای ارکستر و راه اندازی جشنواره جهانی نوازندگی پیانو با عنوان Helen Hart اشاره نمود. همزمان با فعالیت های فوق او استاد دانشگاه Western و کالج Wesleyan ایالت کنتاکی نیز بود.

لئون گریگورین در حال رهبری ارکستر MSU

در سال ۱۹۸۴ دانشگاه ایالتی میشیگان از گریگورین برای پیوستن به دپارتمان موسیقی با عنوان استاد، مدیر ارکسترها و مدیربخش فارغ اتحصیلی رشته رهبری ارکستر دعوت به عمل آورد. این بار نیز تلاش های مستمر او در برگزاری کنفرانس های بین المللی و تورهای مختلف سبب شد در سال ۱۹۹۲ ارکستر مجلسی و گروه کر این دانشگاه در زمره بهترین ارکسترهای کشور قرار بگیرند. در دسامبر سال ۱۹۹۶ استاد گریگورین رهبری ارکستر سمفونی دانشگاه میشیگان را در دو کنسرت بزرگ در شیکاگو عهده دار شد.

در مقام استادی، او توجه رهبران ارکستر جوان سراسر دنیا را به خود معطوف نموده و از اقصی نقاط جهان در این رشته هنرجو جذب می کند. امروزه بسیاری از شاگردانش در کشورهای مختلف از جمله آمریکا، کره جنوبی، برزیل، ونزوئلا، کلمبیا، سوئیس، آلمان و استرالیا جزو رهبران ارکستر موفق به شمار می روند. در سال ۱۹۸۸ از طرف دانشگاه ایالتی میشیگان به دلیل مهارتش در امر استادی به او جایزه ای اعطا شد، ده سال پس از آن در ۱۹۹۸ جایزه Apollo برای خدمات بی شائبه اش به دپارتمان موسیقی این دانشگاه به او تعلق گرفت. متعاقبا در فوریه سال ۱۹۹۹ گریگورین جایزه استاد منتخب دانشگاه ایالتی میشیگان را دریافت نمود.

لئون گریگورین در مقام رهبر، با ارکسترهای کشورهای بسیاری از جمله ونزوئلا، کره جنوبی، ایتالیا، رومانی، ارمنستان، روسیه و آرژانتین همکاری داشته، در داخل آمریکا نیز رهبری ارکسترهای متعددی چون ارکستر سمفونی و ارکستر پاپ بوستون را برعهده داشته است.

در سال ۲۰۰۰ گریگورین به همراه ارکستر سمفونی دانشگاه میشیگان، سمفونی شماره چهار Ellen Taaffe Zwilich و نیز کنسرتوی سازهای بادی و زهی را با تکنوازی Charles Vernon برای انتشاراتKoch International Classics ضبط نمود.

اخیرا نیز انتشارات دانشگاه آریزونا یک سی دی از آثار Milhaud، Marcello و Rachmaninoff اجرا شده توسط ارکستر مجلسی دانشگاه ایالتی میشیگان و با هنرنمایی Joseph Lulloff در مقام تکنواز ساکسفون به رهبری لئون گریگورین منتشر
نموده است.

سحر افشانی

سحر افشانی

۱ نظر

بیشتر بحث شده است