گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

دینا شور، ستاره دهه پنجاه

دینا شور Dinah Shore، در زمره یکی از مهم ترین ستاره های موسیقی در دو دهه آغازین پخش برنامه های تلویزیونی در آمریکا بود. در حقیقت طی سالهای ۱۹۵۶ تا ۱۹۶۳ شخصیت های تلویزیونی انگشت شماری به محبوبیت دینا پدیدار گشتند. در کنار آواز خواندن، حضور او سمبل شخصیتی پر انرژی و بشاش در دهه پنجاه بود.

او اجرای شوی تلویزیونی محبوبThe Dinah Shore Chevy Show را از اکتبر سال ۱۹۵۶ در شبکه NBC آغاز نمود و تا اواخر سال ۱۹۶۳ ، با تهیه کنندگی کمپانی جنرال موتورز ادامه داد.

به طور کلی موفقیت دینا شور در اجرای شوهای مختلف تلویزیونی تاثیر عمده ای بر شهرت او داشت، رخدادی نادر در حضور زنان در عرصه تلویزیون. سبک خوانندگی اش که از هر گونه تظاهری مبرا بود او را به ستاره ای مبدل کرد که نامش چهار بار در لیست زنان تحسین شده جهان قرار گرفت.

در حقیقت او ابتدا کارش را در دهه ۳۰ با حضور در برنامه های رادیویی آغاز نمود، سپس وارد تلویزیون شد و با حضور طولانی و مداومش، بیش از پنجاه سال از اعضای این رسانه باقی ماند.

فرانسس رز شور Frances Rose Shore زمانی که دختر کوچکی بیش نبود، بسیار به خواندن علاقه داشت و مادرش که خود از خوانندگان contralto بود، مشوق اصلی او به شمار می رفت. پدرش غالبا او را همراه خود به فروشگاهش می برد تا برای مشتریان آواز بخواند و آنها را سرگرم نماید. ابتلا به بیماری فلج اطفال در سن دو سالگی سبب شده بود پاهای او تا اندازه ای از فرم خارج شوند و به هنگام راه رفتن لنگ بزنند، مشکلی که در سنین نوجوانی باعث خجالت او بود و شاید به همین دلیل به طور جدی به فعالیت در رشته های مختلف ورزشی پرداخت و این کار را سالها ادامه داد.

زمانی که دانشجوی کالج بود، در رادیوی شهر زادگاهش Nashville به فعالیت پرداخت و خرج تحصیلش را از این طریق تامین می کرد. او تحصیلاتش را در رشته جامعه شناسی در دانشگاه Vanderbilt University ادامه داد. اجرای آهنگ Dinah از آثار خواننده جز مشهورEthel Waters که موسیقی متن برنامه رادیویی اش را نیز تشکیل می داد، سبب شده بود تا همه او را با عنوان ” Dinah girl” بشناسند، او نیز این نام را برای شخصیت هنری خود برگزید. سرانجام دینا با تلاش بسیار برای کار در شبکه رادیویی WNEW استخدام شد و در کنار ستارگان آینده این رشته همچون فرانک سیناترا به فعالیت پرداخت.

audio fileبشنوید Sweet Violets را با صدای دینا شور

حضور موفقش در شبکه رادیویی فوق، مقدمات لازم جهت نقل مکان به شهر نیویورک را برایش فراهم نمود. تلاش های بی وقفه و پشتکارش علیرغم عدم موفقیت هایی که در مقام خواننده در دهه ۳۰ داشت، سبب شد در یک گروه موسیقی با عنوان ” WNEW ” ، بدون اثری از نا امیدی، به فعالیت هایش ادامه دهد. سر انجام در دهه ۴۰ آهنگ ” Yes, My Darling Daughter ” او با استقبال بی نظیری روبرو شد، به طوری که یک میلیون نسخه از آن به فروش رسید. در پی این موفقیت دینا آهنگ های بسیار دیگری از جمله ” Blues in the Night “، ” Buttons and Bows “، ” Dear Hearts and Gentle People ” که توسط Bing Crosby نیز اجرا شده و ” It’s So Nice to Have a Man Around the House ” را نیز اجرا نمود.

در سال ۱۹۵۰ دینا برای اولین بار به عنوان مهمان در برنامه Bob Hope در شبکه تلویزیونی NBC ظاهر شد، یک سال پس از آن این شبکه قرارداد حضور در یک شوی تلویزیونی را با او به امضاء رساند که تا سال ۱۹۵۶ از این شبکه پخش می شد و در حقیقت آغازی نو بر موفقیت های این هنرمند تلقی می شد.

شوی تلویزیونی The Dinah Shore Chevy Show حضوری دیگر از او در عرصه برنامه های تلویزیونی بود. دینا جایزه بهترین خواننده زن Emmy Awards را در سال ۱۹۵۴ به خود اختصاص داد، در سال ۱۹۵۶ به عنوان موفق ترین شخصیت مونث سال، برگزیده شد و بالاخره در سال ۱۹۵۹ بهترین هنرپیشه زن سریال های موزیکال شناخته شد.

پس از The Dinah Shore Chevy Show او سه برنامه تلویزیونی دیگر را اجرا نمود : یک talk show نود دقیقه ای با عنوان ” Dinah ” که سالهای ۱۹۷۴ تا ۱۹۸۰ ادامه داشت، ” Dinah’s Place ” از سال ۱۹۷۰ تا ۱۹۷۴ و سرانجام ” Dinah and Friends ” که طی سالهای ۱۹۷۹ تا ۱۹۸۴ پخش می شد.

audio fileبشنوید یک ترانه ایرانی را با صدای دینا شور

دینا شور DINAH SHORE : با نام اصلی فرانسس رز شور در وینچستر آمریکا چشم به جهان گشود، در اول مارس ۱۹۱۷ متولد شد، تحصیلاتش را در سال ۱۹۳۹ در دانشگاه Vanderbilt وینچستر به پایان رساند. اولین ازدواجش با George Montgomery در سال ۱۹۴۳ بود که حاصلش یک فرزند پسر و یک فرزند دختر بود. Maurice Fabian Smith همسر دومش بود که در سال ۱۹۶۳ با یکدیگر ازدواج کردند ، ازدواجی که یک سال بیشتر به طول نینجامید. او در سال های ۱۹۵۶، ۱۹۵۷، ۱۹۷۳، ۱۹۷۴ و ۱۹۷۶ برنده جایزه Emmy Awards شد. دینا در ۲۴ فوریه سال ۱۹۹۴ در بورلی هیلز، کالیفرنیا در اثر ابتلا به سرطان در سن ۷۷ سالگی در گذشت.

از میان معروف ترین برنامه های تلویزیونی او می توان به :

۱۹۵۱-۵۷ The Dinah Shore Show
۱۹۵۶-۶۳ The Dinah Shore Chevy Show
۱۹۷۰-۷۴ Dinah
۱۹۷۴-۷۹ Dinah’s Place
۱۹۷۶ Dinah and Her New Best Friends
۱۹۷۹-۸۴ Dinah and Friends
۱۹۸۹-۹۱ A Conversation With Dinah

اشاره نمود.

از میان فیلم هایی که دینا در آنها به ایفای نقش پرداخته می توان :

Thank Your Lucky Stars, 1943; Up In Arms, 1944; Belle of the Yukon, 1944; Follow the Boys, 1944; Till the Clouds Roll By, 1946;) ; Aaron Slick from Punkin Crick, 1952; Oh God!, 1977.

را نام برد. در دو فیلم ake Mine Music در ۱۹۴۶ و Fun and Fancy Free در سال ۱۹۴۷ نیز از صدای دیانا استفاده شده است.


museum.tv

سحر افشانی

سحر افشانی

دیدگاه ها ۲

بیشتر بحث شده است