گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

جیمز براون، پدرخوانده موسیقی سول، درگذشت

اسوشیتدپرس، آتلانتا- جیمز براون James Brown، پدرخوانده پرانرژی موسیقی سول Soul، که صدای خش دار و ریتمهای انقلابی وی، او را به یکی از مهمترین بنیان گذاران موسیقی رپ، فانک و دیسکو تبدیل کرده بود، صبح روز دوشنبه ۲۵ دسامبر، در سن ۷۳ سالگی درگذشت.

براون روز گذشته (یک شنبه) به علت ابتلا به التهاب الریه در بیمارستان بستری شد و در اولین ساعات روز دوشنبه درگذشت. به گفته نماینده و پیشکار او فرانک کوپسیداس Frank Copsidas، دلیل قطعی درگذشت او هنوز مشخص نیست.

جیمز براون مانند الویس پریسلی Elvis Presley، باب دیلن Bob Dylan و عده دیگری از هنرمندان دیگر، از جمله تاثیرگذارترین موسیقی دانان ۵۰ سال اخیر به شمار می آید. حداقل یک نسل کامل از اهالی موسیقی مرید او بوده و گاهی از او تقلید میکردند.

اگرچه با وجود ری چارلز Ray Charles و سام کوک Sam Cooke نمیتوان جیمز براون را خالق موسیقی سول دانست، اما در نقش اساسی او در شکل گیری رپ، دیسکو و فانک شکی وجود ندارد. نسبت او به ریتم و موسیقی دنس dance music (از شاخه های موسیقی پاپ با ریتمی مناسب برای کلوبهای رقص، ایستگاههای رادیویی و شوهای تلویزیونی) مانند نسبت باب دیلن به اشعار ترانه است: هر دو آنها بدعت گذاران بی رقیب چیزی مردمی هستند.

تک ترانه های بسیار موفق او شامل آثاری چون Out of Sight، I Got You -I Feel Good- و Say It Out Loud – I’m Black and I’m Proud هستند که انتشار این آخری ( با صدای بلند بگو- من سیاهم و به آن میبالم) در سال ۱۹۶۸، نقطه عطفی در سربلندی نژاد سیاهان به شمار می آید.
براون در یک مصاحبه در سال ۲۰۰۳ چنین گفته بود:” من به وضوح به یاد دارم که ما خود را رنگین پوست مینامیدیم و پس از این ترانه، خود را سیاه نامیدیم. این ترانه حتی به مردم آن دوره هم ثابت کرد که شعر، موسیقی و یک ترانه میتواند جامعه را تغییر دهد.”

او علاوه بر دریافت دو جایزه گرمی در سالهای ۱۹۶۵ و ۱۹۸۷، در سال ۱۹۹۲ به دریافت جایزه گرمی افتخاری به مناسبت یک عمر دستاورد هنری نائل شد. او از اولین هنرمندانیست که در سال ۱۹۸۶، در تالار شهرت راک اند رول پذیرفته شدند.

audio file
قطعه I Feel Good را با صدای جیمز براون، بشنوید

جیمز براون از سال ۱۹۵۶، زمانی که اولین ترانه موفق خود Please, Please, Please را منتشر کرد تا میانه دهه ۷۰، به اجرای تورهای متعدد در سراسر کشور، کنسرتها و ضبط و انتشار ترانه های تازه پرداخت، تا جایی که “پرکارترین مرد در حرفه نمایش” لقب گرفت.

شانس در دارالتادیب

براون در سال ۱۹۳۳، در خانواده ای تهیدست متولد شد و در سن ۴ سالگی به امید خویشاوندان و دوستان رها شد و در کوچه و خیابانهای منطقه نه چندان خوشنام آگوستا، جورجیا راه و رسم زندگی را آموخت. به گفته خودش :”دلم میخواست کسی باشم”

در سال ۱۹۴۹، براون به دلیل سرقت از اتوموبیلها، سه سال و نیم در دارالتادیب بود و در طی این مدت با بابی بیرد Bobby Byrd (متولد ۱۹۳۴ موسیقیدان آمریکایی) آشنا شد. خانواده بابی او را در میان خود پذیرفتند و جیمز به گروه موسیقی گاسپل (مذهبی) Gospel Starlightersبابی بیرد پیوست. این گروه به زودی سبک خود را به R&B و نام خود را به Famous Flames تغییر داد.

گروه در سال ۱۹۵۶ قراردادی با کمپانی کینگ رکوردز امضا کرد و چهار ماه بعد، ترانه Please, Please, Please در فهرست تاپ ۱۰ موسیقی R&B قرار گرفت.


مشکلات قانونی

با وجود اینکه زندگی براون بیشتر پر زرق و برق و تجملی بود، اما مشکلاتی نظیر محکومیت به دلیل استفاده از مواد مخدر، الکل و ضرب و شتم همسرش نیز دامنگیر او میشد. براون در سپتامبر ۱۹۸۸، در حالی که تحت تاثیر ماده مخدر بود و تفنگی شکاری در دست داشت، به اتاقی در جنب دفتر کار خود که سمیناری در آن جریان داشت، وارد شد و از حاضران پرسید که آیا میتواند از دستشویی خصوصی آنها استفاده کند؟

براون پس از تعقیب و گریزی ۳۰ دقیقه ای و پس از اینکه پلیس به تایرهای خودرو وی شلیک کرد تسلیم و به ۶ سال زندان محکوم شد وی در سال ۱۹۹۱ و پس از گذراندن ۲۵ ماه در زندان و در یک برنامه بازپروری، به طور مشروط آزاد شد.

audio file
قطعه Get Up Offa That Thingرا با صدای جیمز براون، بشنوید

مدت کمی پس از آزادی، براون مجددا بر روی صحنه رفت و این بار میلیونها تماشاگر از تلویزیونهای کابلی، به هواداران او پیوستند. جیمز براون در طی سالهای اخیر مدام در حال اجرای برنامه بود به طوری که دو سال قبل نیز به علت خستگی شدید و همچنین اعتیاد به قرصهای مسکن، در بیمارستان بستری شده بود. وی تا چند روز قبل از بستری شدن و درگذشتش نیز به اجرای برنامه مشغول بود و کنسرت خود را به بعد از مرخصی از بیمارستان موکول کرده بود.

thestate.com

دیدگاه ها ۱۳

  • چرا بیشتر آدمایی که با موسیقی رپ راک … به شهرت رسیدن خیلی بیشتر از اونهایی که با موسیقی کلاسیک سرو کار دارن همه معتاد، الکلی و از لحاظ اخلاقی کاملا منحرفن ؟ به نظر میرسه این شخصیت و ذات درونی یه موزیسینه که موسیقی اونرو شکل میده.

  • دوست عزیز، اگر تاریخ موسیقی کلاسیک را به دقت بخوانید بخوبی متوجه مشکلات زندگی بزرگان این سبک موسیقی نیز خواهید شد. تنها تفاوت در این است که وقتی یکنفر بیش از حد از بزرگ و مشهور می شود دیگر مشکلات زندگی او در کنار افتخاراتش گم می شوند.

  • والا ما یک استاد موسیقی داشتیم که میگفت بیشتر موسیقی دانان کلاسیک یا همجنس گرا بودن یا دیوانه! هرچند این حرف خیلی غلو آمیز به نظر میرسد، اما تا حد زیادی هم درست است. برای اثبات این ماجرا مطلبی پیدا کردم که در حال حاضر مشغول ترجمه اش هستم . خیلی جالب است و عنوانش اینه: آوای اذهان آشفته…

  • javabe shoma sade ast: inha aksaran adam haye faghiri budan ke baraye gozarane zendei majbur be ejraye barname dar clubhaye mokhtalef budan va baraye inke betunan az shab ta sobh yeksare bidaro active bashan nachar be masrafe alkol va mavade moharrek budan.

  • همجنس گرایی بیماری نیست و کاملا اثبات شده ست که به ژن های افراد مربوطه . این دلیل بر ضعف نمیشه . کلا سبک موسیقی رپ و سول ( که اینطور که از این نوشته بر میاد پایه ی رپ بوده ) سبک چرند و بی خودیه ، درست مثل متال و به همین دلیله که در این دو نوع سروصدا ( کلمه ی موسیقی رو برای این دو چرند کوچیک نکنید ) اعتیاد دیده می شه .
    البته سبک راک سبک هنری و خوبیه ( البته راک چرند هم داریم ) و کلا با حرف خانم مارال در زمینه ی راک مخالفم .

  • مهم نیست که الکل مصرف میکرده یا نه مهم اینه که اهنگاش همه گوش میدن تازه(happy song)هم هست و همه جور ادم از اهنگاش لذت میبرن!در ضمن من از طرف دارای پرو پا قرص راک هستم

  • اون دوستی که به متال میگه چرند،میخوام بدونم تا حالا متال شنیده؟
    دوست عزیز به سبک جواد یساری نمیگن متال!به سبک گروهی مث opeth میگن
    ضمنا تمام دلیلتون برای اینکه یه متال میگید چرند قول میدم در استفاده از distortion خلاصه میشه!
    شما اگه به صداهای clean عادت دارید،دلیل نداره به distortion بگید چرند!این موسیقی یه روحیه‌ی خاصی میخواد
    شما اگه این روحیه رو ندارید دلیل بر «چرند» بودنش نیست.
    توصیه میکنم اگه تحمل شنیدن این به قول خودتون «سر و صدا» رو ندارید،یه بار تبلچر یکی از این آهنگای متال(مثلا سبک پراگرسیو متال)رو در برنامه‌ی گیتار پرو باز کنید و پیچیدگیشو به چشم خودتون ببینید و به گوش خودتون بشنوید.

  • امروز بصورت اتفاقی آهنگ this is the mans world این بنده خدارو شنیدم،قبل ازاینکه روی معنی شعرش زووم کنم مجذوب اون تحریر خاصش که میگه nothing without a women or girl شدم،بعد که معنی اهنگ رو با دقت پیگیرشدم سورپرایز شدم حقیقتا!!!! چنان لذتی بردم از این اهنگ که وصف نشدنیه حقیقتا،چقد خوبه این بشر….

  • عمرم به فنا میرفت اگه به این دنیا میومدم و میرفتم اما آهنگهای جیمز براون رو گوش نمیدادم. عالی و بی نظیره، از صداش گرفته تا رقص بریک و اجراهای خاصش.
    بنظرم آدمها گرفتارِ ارث و شرایط و محیط و تجربیات بد و تلخ و یا خوبی هستند که توش از کودکی بزرگ شدند.

بیشتر بحث شده است