گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

پابلو کازالز، نوازنده ویلنسل و رهبر ارکستر

پابلو کارلز سالوادور کازالز Pau Carles Salvador Casals i Defilló مشهور به پابلو کازالز Pablo Casals از نوازندگان صاحب نام ویولنسل و رهبر ارکستر اهل کشور اسپانیا در ۲۹ دسامبر سال ۱۸۷۶ متولد شد. هر چند عمده شهرت کازالز به اجرای قطعات ویولن سل باخ طی سال های ۱۹۳۶ تا ۱۹۳۹ بر می گردد، اما از این نوازنده برجسته آثار تک نوازی و ارکستری بسیاری نیز به جا مانده است.

کازالز در شهری در جنوب غربی بارسلونا به نام کاتالونیا Catalonia متولد شد. پدرش کارلز کازالز نوازنده ارگ و رهبر دسته سرایندگان کلیسا بود، کازالز اولین تعالیم پیانو، ویولن و ارگ را نزد پدر آموخت. در سن یازده سالگی برای اولین بار صدای ویولنسل گروهی از نوازندگان سیار را شنید و در همان زمان تصمیم گرفت زندگیش را وقف آموختن این ساز نماید.

در سال ۱۸۸۸ به همراه مادرش به بارسلونا سفر کرد، در آنجا در مدرسه موسیقی Escola Municipal de Música ثبت نام نمود و به فراگیری تئوری موسیقی، ویولنسل و پیانو پرداخت. پیشرفت سریع او در نوازندگی ویولنسل حیرت همگان را برانگیخت، در فوریه سال ۱۸۹۱ در سن ۱۴ سالگی به عنوان اولین حضور رسمی اش در عرصه موسیقی، یک رسیتال ویولنسل اجرا نمود، دو سال بعد به عنوان شاگرد ممتاز از مدرسه مذکور فارغ التحصیل شد.

در سال ۱۸۹۳ آهنگساز و نوازنده پیانو اسپانیایی به نام آلبنیز Albéniz، کازالز را در حالی که در یک رستوران به نوازندگی مشغول بود، ملاقات کرد و بلافاصله از او جهت نوازندگی در کاخ ملکه اسپانیا در مادرید دعوت به عمل آورد. در این زمان کازالز در کنسرت هایی که در کاخ برگزار می شد شرکت می کرد و در مقابل به خرج دربار برای تحصیل در رشته آهنگسازی به هنرستان موسیقی Musica y Declamacion مادرید وارد شد و نزد Víctor Mirecki ، از نوازندگان مشهور ویولن سل، به فراگیری آموزش های لازم در این رشته پرداخت.

در سال ۱۸۹۵ به پاریس رفت و در ارکستر تئاتر Folies Marigny این شهر به نوازندگی مشغول شد. یک سال بعد به زادگاهش کاتالونیا بازگشت ، در Escola Municipal de Música در مقام استاد به فعالیت پرداخت، به علاوه به عنوان نوازنده اصلی ویولنسل در ارکستر سالن اپرای مشهوربارسلونا: Liceu نیز برگزیده شد.

audio file
به قسمتی از English سوییت باخ با اجرای کازالس توجه کنید


در سال ۱۸۹۷ کازالز در مقام تک نواز ویولنسل با ارکستر سمفونی مادرید همکاری می کرد، در همین سال جایزه Order of Carlos III، مهم ترین و معتبرترین جایزه خانواده سلطنتی اسپانیا ، از طرف ملکه این کشور به او اعطا شد.

در سال ۱۸۹۹ کازالز در کاخ Crystal انگلستان و متعاقب آن در مقابل ملکه ویکتوریا، به نوازندگی پرداخت. در نوامبر سال ۱۸۹۹ تکنواز کنسرت Lamoureux در شهر پاریس بود. سال های ۱۹۰۰ و ۱۹۰۱ به همراه پیانیست صاحب نام Harold Bauer توری در هلند و اسپانیا برگزار نمود، سپس طی سال های ۱۹۰۱ و ۱۹۰۲ اولین تورش در کشور آمریکا را برگزار کرد و در سال ۱۹۰۳ نیز در یک تور آمریکای جنوبی شرکت جست. در ژانویه سال ۱۹۰۴ به منظور نواختن برای رئیس جمهور وقت آمریکا – روزولت – به کاخ سفید دعوت شد.

audio file
به قسمتی از منوئت در سل ماژور اثر بتهوون با اجرای کازالس توجه کنید


در ماه مارس همان سال او در Carnegie Hall شهر نیویورک “دن کیشوت” ریچارد استراوس را تحت رهبری آهنگساز اثر- استراوس – اجرا نمود. در سال ۱۹۰۶ همکاری اش را با نوازنده ویولنسل جوان و ماهری به نام Guilhermina Suggia اهل کشور پرتقال آغاز کرد، از آن زمان به بعد این دو نوازنده در کنار یکدیگر در کنسرت های متعددی ظاهر شدند. کازالز در ۱۹۱۴ با خواننده ای آمریکایی به نام Susan Metcalfe ازدواج نمود.

پس از بازگشت به پاریس، کازالز به همراه Alfred Cortot نوازنده پیانو و Jacques Thibaud نوازنده ویولن اهل کشور فرانسه، یک گروه سه نفره تشکیل داد. همکاری این سه نفر در اجرای کنسرت ها و ضبط قطعات گوناگون تا سال ۱۹۳۷ ادامه داشت.

کازالز به رهبری ارکستر نیز علاقه بسیار داشت، به همین منظور در سال ۱۹۱۹ ارکستر Pau Casals را در بارسلونا تشکیل داد، اولین حضورش در مقام رهبر با ارکستر فوق در اکتبر سال ۱۹۲۰ بود. در سال ۱۹۳۶ با وقوع جنگ های داخلی در اسپانیا فعالیت این ارکستر متوقف شد. کازالز که از حامیان جمهوری خواهان اسپانیا بود، پس از شکست این گروه تصمیم گرفت تا برقراری مجدد دموکراسی در اسپانیا به این کشور مراجعت نکند.

طی سال های ۱۹۳۹ تا ۱۹۴۲ کازالز در دهکده Prades در فرانسه ساکن بود، در این زمان او گاه و بیگاه به برگزاری کنسرت هایی در جنوب فرانسه می پرداخت. در نوامبر سال ۱۹۶۱ به دعوت جان اف کندی، بار دیگر در کاخ سفید هنر نوازندگی خود را به معرض نمایش گذاشت و به اجرای موسیقی مجلسی پرداخت.


en.wikipedia.org

سحر افشانی

سحر افشانی

دیدگاه ها ۶

بیشتر بحث شده است