گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

ارکستر فیلارمونیک چک (۱)


اولین کنسرت ارکستر فیلارمونیک چک (ارکستر فیلارمونیک چک (CPO) در ۴ ‍ژانویه ۱۸۹۶ در رودلفینوم به رهبری دورژاک (Antonín Dvořák) بود. در سال ۱۹۰۱ لودوویک گلانسکی (Ludvík Čelanský) رهبر اصلی این ارکستر شد و از سال ۱۹۰۳ تا ۱۹۱۸ توسط دکتر ویلم زمانک (Dr. Vilém Zemánek) اداره شد کسی که علی رغم مشکلات حیاتی اقتصادی در آن دوره توانست ارکستر را در حد مرکز اصلی موسیقی پراگ تثبیت کند. در سال ۱۹۱۹ اولین سال پس از جنگ، جدا از وقفه به وجود آمده بین سالهای ۱۹۱۳ تا ۱۹۳۳، رهبری CPO به واکلاو تالیچ (Václav Talich) سپرده شد کسی که ارکستر را تا سال ۱۹۱۴ رهبری کرد.

تالیچ ۹۲۴ کنسرت را در فیلارمونیک رهبری کرد و او به درستی به عنوان پیشگام سنتی CPO شناخته شده است.

بعد از دوره کوتاه اما بسیار پر ثمر و هنری رافائل کوبلیک (Rafael Kubelík) به عنوان مدیر و رهبر CPO از سال ۱۹۲۴ تا ۱۹۴۸، این سمت به کارال آنچرل (Karel Ančerl) از سال ۱۹۵۰ تا ۱۹۶۸ تعلق یافت که در این دوره ارکستر به عنوان بهترین گروه موسیقی دنیا شناخته شد.

در برنامه کاری موسیقی CPO تمرکز آنان بیشتر بر روی موسیقی کلاسیک به خصوص معاصر است، اما همچنین آثار آهنگسازان خارجی مانند ایگور استراوینسکی (Igor Stravinsky)، اشترائوس (Strauss)، بلا بارتوک (Béla Bartók)، شوستاکوویچ (Shostakovich) و پروکفیف (Prokofiev) را اجرا می کردند. سالهای رهبری آنچرل به عنوان فوق العاده ترین دوره ارکستر از لحاظ پیشرفت هنری شناخته شده.

بعد از مهاجرت وی به کانادا، رهبری اصلی ارکستر با واکلاو نئومان (Václav Neumann) ادامه پیدا کرد که دوره طولانی وی تا سال ۱۹۹۰ از لحاظ کیفیت و موفقیت بسیار درخشان بود. بعد از تغیرات سیاسی در کشور در دهه ۹۰ موسیقیدانان مشهوری با موفقیتهای پی در پی رهبری ارکستر را بر عهده گرفتند، همچون؛ جری بلولاواک (Jiří Bělohlávek) از ۱۹۹۰ تا ۹۲، ژرد آلبرشت (Gerd Albrecht) از ۱۹۹۳ تا ۹۶ و
ولادیمیر آشکنازی (Vladimir Ashkenazy) از ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۳، افرادی بودند که پیشرفت و موفقیت بین المللی فراوانی برای ارکستر به ارمغان آوردند.

فیلارمونیک فصل جدید ۲۰۰۳-۰۴ را با رهبری جدید آغاز کرد، ژنیک ماکال (Zdeněk Mácal) رهبری شایسته (۱۹۶۸ تا ۱۹۶۶ ، متولد ۱۹۳۶، شخصی که در اوج تجربه خویش در هنر و در زندگی به حضوری مهم در ارکستر دست یافت.)

از شروع فعالیت CPO در سطح بین المللی شهرتی داشت که سبب می شد رهبران مهمانی از دیگر کشورها به حضور در آنجا جذب شوند، از جمله: ادوارد گریگ (Edvard Grieg)، اوژن ایزایی (Eugene Ysaye)، سرگی راخمانینوف (Sergei Rachmaninov)، آرتور نیکیچ (Artur Nikisch) و گوستاو مالر (Gustav Mahler) که وی اجرای جهانی “سمفونی هفت” ساخته خودش را به همراه CPO در پراگ سال ۱۹۰۸ اجرا کرد.

همچنین از رهبران بزرگی که بارها در ارکستر حضور داشتند می توان از؛ ایریک کلیبر (Erich Kleiber)، برونو والتر (Bruno Walter)، الکساندر زیملینسکی (Alexander Zemlinsky)، جرج سولتی (Georg Széll) ، چارلز مونش (Charles Munch)، ایوگنی ماروینسکی (Yevgeny Mravinski)، لئونارد برنستین (Leonard Bernstein)، لئوپولد استوکووسکی (Leopold Stokowskii)، فرانز کویتچنی (Franz Konwitschny)، سرجیو چلیبیداکه (Sergiu Celibidache)، جندی روژستوینسکی (Gennady Rozhdestvensky)، کیریل کندراشین (Kirill Kondrashin)، لرین مازل (Lorin Maazel)، زوبین مهتا (Zubin Mehta)، برنارد هایتینک (Bernard Haitink)، کلودیا آبادو (Claudio Abbado) و ریکاردو موتی (Riccardo Muti) در میان دیگر رهبران سرشناس نام برد.

دیگر مشارکت بین المللی و فوق العاده CPO اجراهای خارج از کشور آنان می باشد. ارکستر پیش از جنگ، شهرتی بین المللی در سطح اروپا به دست آورده بود، از سال ۱۹۰۲ در بریتانیای کبیر شهرتی فوق العاده کسب کرد، آنطور که از آن زمان تا به امروز در رقابت BBC Proms و جشنواره ادینبورگ حضور دارد.

اولین کنسرت خارج از کشور ارکستر در استرالیا، ژاپن، نیوزلند، چین، هند و روسیه بود. CPO تا سال ۲۰۰۱ یعنی برای چهل و دو سال در چین اجرایی نداشت، اجراهای آنان در ژاپن آنقدر فراوان بود که تالار معروف سانتوری در توکیو مکانی بود که همیشه انتظار حضور ارکستر را می کشید.

اولین سفر CPO به آمریکا و کانادا در سال ۱۹۶۵ بود که در آن زمان موفقیت چشمگیر کارل آنچرل، ارکستر را در آمریکا بسیار مطرح کرد که تا به امروز همچنان به عنوان بهترین اجرا کننده موسیقی چک شناخته شده اند. در مارچ ۲۰۰۴ گروه به همراه آندری بوریکو (Andrey Boreyko) به آمریکا سفر کرد و در آنجا کاری از دورژاک را اجرا کرد.

bach-cantatas.com

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است