گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

درگذشت دنی دوهرتی

دنی دوهرتی شصت و شش ساله، یکی از چهار عضو گروه مشهور فولک-راک دهه ۱۹۶۰ به نام the Mamas and the Papas ، که به خاطر همنوایی بی نقصشان در ترانه هایی چون California Dreamin و Monday, Monday، مشهور بود.

به گفته خواهرش فرانسس آرنولد Frances Arnold ، این خواننده و ترانه سرا پس از یک دوره کوتاه بیماری در منزل شخصی خود در تورنتو درگذشت.

گروه the Mamas and the Papas در سال ۱۹۶۶ و با ترانه بسیار موفق خود California Dreamin – که بلافاصله به فهرست Top 10 راه یافت- وارد صحنه موسیقی شد. این گروه در دوره ای که اکثر گروههای موسیقی متشکل از اعضایی هم جنس بود، با در کنار هم قرار دادن اعضای زن و مرد، اتفاقی تازه بود. جان فیلیپس John Phillips ترانه سرای اصلی گروه، همسرش میشل Michelle و یک خواننده زن دیگر به نام کیس الیوت Cass Elliot همراه با دوهرتی گروه را تشکیل میدانند.

ترانه Monday, Monday در چارتها رتبه اول را کسب کرد و جایزه گرمی برای بهترین اجرای گروهی معاصر را به همراه داشت. از ترانه های دیگر این گروه میتوان به I Saw Her Again Last Night، Go Where You Wanna Go و اجرای مجدد ترانه هایی چون I Call Your Name و Dedicated to the One I Love را نام برد.

بنابر گفته کارشناسان موسیقی معاصر یکی از مهمترین دلایل موفقیت آنها و آنچه این گروه را متمایز میساخت، هم آوازی عالی و تاثیر گذار آنان بود.
گروه the Mamas and the Papas در سال ۱۹۹۸ در تالار شهرت راک اند رول پذیرفته شدند.

آوای گیرای گروه ترکیبی از موسیقی پاپ شاد دهه ۶۰ و موسیقی فولک بود که در اوایل این دهه به محبوبیت فراوانی رسیده بود. ترانه Creeque Alley داستان شکل گیری گروه را در میان صحنه نا آرام موسیقی فولک نقل میکند و در اشعار آن به اعضای گروه Lovin’ Spoonful (گروه پاپ-راه دهه ۶۰ آمریکا) و Byrds (گروه راک آمریکایی دهه ۶۰) نیز اشاره شده است.

با این حال، روزهای اوج گروه کوتاه بود و آنها در سال ۱۹۶۸، پس از طلاق جان و میشل فیلیپس، از یکدیگر جدا شدند. در سال ۹۷۱ گروه با آلبوم People Like Us گردهم آمدند اما امید برای برای بازپیوست گروه با درگذشت ناگهانی الیوت در سن ۳۲ سالگی در سال ۱۹۷۴، از میان رفت.

در سال ۱۹۸۲،گروهی متشکل از اعضایی جدید و قدیم، فیلیپس و دوهرتی همراه با دختر بازیگر فیلیپس به نام مکنزی Mackenzie و الن مک فارلین Elaine McFarlane، با نام the Mamas and the Papas شکل گرفت. این چهار نفر با اجرای ترانه های قدیمی و تعدادی ترانه جدید به اجرای تور پرداختند.
جان فیلیپس در سال ۲۰۰۱ و در سن ۶۵ سالگی درگذشت.

audio file
بشنوید California Dreamin


در سال ۲۰۰۳، دوهرتی به عنوان همکار نویسنده و بازیگر در یک نمایش موزیکال به نام Dream a Little Dream: The Mamas and the Papas Musical شرکت داشت که درباره سالهای اول این گروه، شهرت مبهوت کننده و از هم پاشیدن آنها بود.

دوهرتی درباره این نمایش گفته بود: ” قسمتی از این ماجرا هست که اگر مراقب نباشم، روی صحنه به یگ گلوله گریان تبدیل میشوم. همه آدمها مرگ و نیستی و اندوه را تجربه کرده اند، و این نوعی تمرین برای باقی ماندن در لحظه و احساساتی نشدن درباره دوستان درگذشته ات است.”

دوهرتی که متولد هالیفاکس Halifax، نووا اسکوچیا Nova Scotiaبود، کار حرفه ای موسیقی را از سال ۱۹۶۰ و با تشکیل گروه Colonialsکه بعدها به Halifax Threeتغییر نام داد، در مونترال آغاز کرد. او آلبوم سولویی در سال ۱۹۷۴ منتشر کرد و با حضور بی نظیر خود در نقش رئیس بندر و اجرای صدای تمام شخصیتهای سریال کودکانه ” یدک کشی به نام تئودور” Theodore Tugboat (که در ایران نیز به نمایش در آمده است) ، در دنیای هنر نامی جاودانه یافت.

msnbc.msn.com

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است