گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

صمدپور: شش نرم افزار آموزشى منتشر کرده ام

نت نویسی را از کی آغاز کردید و چطور شد که تصمیم گرفتید آثار دیگران را نت نویسی کنید؟

در کلاس آقاى ظریف چشمم به کتاب سوم هنرستان که دستخط موسى معروفى بود افتاد و آقاى ظریف گفتند بعد از کتاب دوم این را مى زنیم. من داوطلب شدم تا آن را پاکنویس کنم. ایشان استقبال کردند و من آن لحظه متوجه شدم که کوچکترین تجربه اى در این کار ندارم.

منوچهر بهداد، ارشد تهماسبى و مجتبى فاطمیان کسانى بودند که نام شان را در این کار در کتاب هاى موسیقى خوانده بودم. منوچهر بهداد را از طریق آقاى ظریف در آموزشگاه بهارلو دیدم و از ایشان بسیار آموختم. مجتبى فاطمیان علیرغم اختلاف سنى زیادمان همکلاسى دانشگاهم شد در رشته ى ادبیات و ارشد طهماسبى را هم بعد از آشنایى با جمع شاگردان حسین علیزاده ملاقات کردم و از این سه نفر بسیار آموختم. بعدتر جناب آقاى حسین دهلوى هم در کنار آماده کردن نت ها براى ارکستر مضرابى بسیار به من آموختند.

چقدر نت نویسی های شما به دست خط های استادان شباهت داشته؟

این به نوع سفارش ها بستگى داشت. بعضى از کارها مثل اکثر کارهاى ارشد تهماسبى عیناً همانى بود که خودش مى نوشت و سختگیرانه همان ها را مى خواست. در مورد کارهاى آقاى علیزاده کمى متفاوت بود. بعضى کارها عینا همان بود که تحویل مى گرفتم.

درباره ى بعضى مباحثات و پیشنهادهایى در باره ى علامت گذارى داشتیم و درباره ى بعضى هم اصولا پیاده کردن اصل مطلب تا مراحل نهایى با من بود و نهایتا ایشان ویرایش نهایى را انجام مى دادند. از همه هیجان انگیزتر کار ردیف میرزاعبدالله نوشته ى آقاى طلایى بود که ایشان روش نگارش را توضیح دادند و من از اجراى ایشان گوشه ها را مى نوشتم و یا با هم این کار را مى کردیم و سپس ایشان ویرایش نهایى را اعمال مى کردند. همواره در طول کارلطف داشتند و نظریات من را به عنوان یک هنرجوى موسیقى گاهى مورد توجه قرار مى دادند.

اولین نت نویسی ها را با چه برنامه ای انجام دادید و امروز از چه برنامه ای استفاده می کنید؟
اولین ها که کتاب هارمونى تحلیلى پرویز منصورى و بیست ترانه ى محلى فارس و نگاه به غرب محمدرضا درویشى بود را با موزیک تایم (music time) و مدتى با انکور (encore) کار کردم. پس از آن، «همساز» ها را با فینال (finale) و بعد از آن هم که دیگر خیلى این کار را انجام ندادم.

چرا همکاری شما با استادانی مثل علیزاده و طلایی ادامه پیدا نکرد؟

همکارى من به عنوان دستیار براى نوشتن آثار ایشان تا هر زمانى که خواستند و کار داشتند ادامه پیدا کرد. ولى به عنوان نوازنده و موسیقى دان فقط با استادم آقاى علیزاده کار کرده ام که ایشان هم تا هر زمان که خواستند در خدمت شان بودم.

علت ادامه نیافتن حضورم در کارهاى ایشان شاید یک حس دوطرفه بود: ایشان لطف داشتند و مسیر من را در موسیقى مى دیدند و شاید تشخیص درستى دادند که بهتر است من به عنوان یک موسیقیدان مستقل کار کنم.

درباره نرم افزارهای آموزش ساز که در دست دارید صحبت کنید.

اینها درواقع کتاب هایى الکترونیک با امکانات ویژه هستند که تمام نیازهاى معلم و شاگرد را براى آموزش موسیقى در خود جمع کرده اند. از نت ها گرفته تا نمونه هاى صوتى و تصویرى و همه در یک کتاب گردشده و از طریق فروشگاه کتاب اپل (iBookstore) براى آى پد و مک قابل دریافت است.

تا کنون ۶ کتاب از این سرى را به سفارش موسسه ى فرهنگى هنرى ماهور منتشر کرده ام. کتاب اول و دوم هنرستان براى تار و سه تار به صورت جداگانه. مجموعه آثار درویش خان و دستور سنتور استاد فرامرز پایور که به نام هاى:

An Interactive Tar Course 1

An Interactive Tar Course 2

An Interactive Setar Course 1

An Interactive Setar Course 2

Works of Darvish Khan

An Interactive Santur Course

قابل دسترسى هستند. علاقمندان در ایران آن ها را مى توانند با خریدارى “iTunes Gift Card” دریافت کنند و دوستان خارج از ایران با کارت هاى اعتبارى.

به زودى کتاب هاى متنوع دیگر براى آموزش همه ى سازهاى ایرانى هم به این مجموعه اضافه خواهد شد.

آیا امکان راه اندازی این نرم افزار در سیستم عامل های غیر اپل هم وجود دارد؟

حتما این امکان وجود دارد اما فعلا سفارش دهنده براى رعایت حقوق مادى و معنوى ترجیح داده است کتاب ها صرفا با این سیستم عامل ارایه شود.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است