گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

کریمی: مشکل نوازندگان ما عدم آشنایی با آناتومی است

فروغ کریمی: دانستن این بحث نه‌فقط برای نوازندگان سازهای بادی یا خواننده‌ها، بلکه برای تمام نوازنده‌ها نیز مهم و ضروری است. برای مثال بیشتر نوازنده‌ها در حین اجرای یک قطعه‌ی سخت، با کمبود نفس مواجه می‌شوند و نفس خود را حبس می‌کنند که این موجب می‌شود اکسیژن کافی به سلول‌های مغز نرسد و عضلات دچار گرفتگی و انقباض شوند، در‌ حالی‌که اگر نوازنده بتواند در حین نوازندگی، دم و بازدم خود را کنترل کند و همواره اکسیژن لازم برای سلول‌های بدن خود را به بهترین شکل تأمین کند، در حین نوازندگی با گرفتگی عضلات و خستگی مواجه نخواهد شد.

دیگر اینکه من نقاطی از بدن را که به «نقاط انرژی‌زا» معروف هستند، به هنرجویان نشان دادم. در آخرین بخش به فراگیری جملات مثبت و زیبا و تأثیر آن برای اجرای بهتر می‌پردازیم.

هنرجویان به‌کمک این نقاط انرژی‌زا، سیستم گردش انرژی در بدن را روان کرده و با قدرت و آرامش بیشتری نوازندگی می‌کنند. دیگر اینکه من بیشتر به شاگردانم توصیه می‌کنم که ابتدا باید بدن خود را کوک کنند و بعد از آن ساز خود را و این امر میسر نمی‌شود جز اینکه شخص در تمام مدت روز روش درست ایستادن، نشستن، تنفس و غیره را رعایت کند.


نجفی ملکی: خانم کریمی با توجه به مسترکلاس هایی که داشتید آیا می توانید ایرادات کلی که معمولاً هنرجویان در حین نوازندگی یا خوانندگی با آن مواجه می باشند را توضیح بدهید.
کریمی:
از نظر من ایراد اصلی که نوازنده‌ها و خواننده‌ها با آن مواجه هستند، تنفس نادرست و ناآگاهی از آناتومی بدن است. به‌عبارتی اگر شخص از قسمت‌های داخلی بدن خود مانند شُش‌ها، پرده‌ی دیافراگم، عضلات و ماهیچه‌های بدن، ساختمان حنجره و تارهای صوتی و نقش هر یک از آنها اطلاعات کافی داشته باشد، می‌تواند در نحوه‌ی درست نفس‌کشیدن، تقویت عضلات و غیره موفق شود. برای مثال یک نوازنده‌ی فلوت باید شناخت کاملی بر روی عضلات و ماهیچه‌های دور لب و عضلات صورت و فک خود داشته باشد، چون ماهیچه‌های دور لب و صورت اساسی‌ترین نقش را در هدایت و کنترل هوا در فلوت ایفا می‌کند و اگر نوازنده بتواند روی این عضلات تسلط پیدا کرده و آنها را تقویت کند، در هر لحظه و زمانی و به‌راحتی آمادگی نواختن مشکل‌ترین قطعات فلوت را خواهد داشت و دیگر لازم نیست برای نوازندگی، از قبل مدت زمان زیادی را برای گرم‌کردن خود صرف کند.

من در مسترکلاس‌ها سعی می‌کنم تمامی این اطلاعات را در اختیار شاگردان قرار دهم و با نشان‌دادن تصویر آناتومی بدن و نقش هر یک از اعضای بدن، به‌خصوص قسمت‌هایی که در نوازندگی نقش مهمی را ایفا می‌کنند و طریقه‌ی کنترل و تقویت هر کدام از آنها، روش تنفس درست و تمرین‌های خاص نوازندگی را آموزش بدهم.

پورقناد: آقای پورساعی، شما قبل از حضور در مسترکلاس خانم کریمی، در خصوص مواردی که خانم کریمی در رابطه با آناتومی و غیره آموزش دادند، اطلاعات کافی نداشتید، چطور شما بدون دانستن این اطلاعات، در نوازندگی نیز دچار مشکل نمی باشید؟
پورساعی:
البته بنده به‌دلیل دوره‌های آموزشی آواز که گذرانده‌ام تا حدودی به مسائل مربوط به تنفسِ درست آشنایی دارم، ولی درست است که برای مثال من در تنفس ایراد ندارم، ولی ممکن است در زمینه‌های دیگری ایراد داشته باشم. با‌ وجود ‌این و از آنجا که از کودکی به‌طور جدی به فراگیری موسیقی پرداخته‌ام، سعی کردم این قبیل مشکلات خود را به‌خصوص در نوازندگی، به‌شکل تجربی حل کنم.

پور قناد: شما دانستن این مطالب را برای معلمان موسیقی تا چه حد مفید می دانید؟
پورساعی:
بسیار زیاد، چون ما دو دسته هنرجو داریم. دسته‌ی اول که مدت کوتاهی کلاس می‌روند و بعد از آن به‌ هر دلیلی موسیقی را ادامه نمی‌دهند و دسته‌ی دوم که به‌شکل جدی موسیقی را ادامه می‌دهند و می‌خواهند حرفه‌ای شوند که این دسته از هنرجویان در دوران آموزش، یقیناً دچار مشکلاتی از‌ این ‌قبیل می‌شوند که اگر معلم بتواند این قبیل مشکلات را تشخیص دهد و به حل آنها کمک کند، بسیار مفید و مؤثر خواهد بود.

۱ نظر

بیشتر بحث شده است