گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

اهمیت آموزش موسیقی در مدارس ابتدایی انگلستان


بودجه ای معادل ده میلیون یورو به منظور افزودن واحدهای درسی موسیقی و آواز به مدارس ابتدایی در انگلستان، تخصیص داده خواهد شد.

مبلغ فوق به منظور سرمایه گذاری در طرح ملی ترویج موسیقی در مدارس ابتدایی به رهبری هاوارد گودال (Howard Goodall) آهنگساز که “سفیر آواز” نام گرفته است، مورد استفاده قرار می گیرد. طرح مذکور امکان همکاری تنگاتنگ مدارس موسیقی و مدارس محلی را فراهم می نماید.

بدین منظور یک کتاب شعر جدید شامل ۳۰ اثر از آوازهای سبک های مختلف تالیف می گردد، معلمین و دانش آموزان نیز می توانند آوازهای پیشنهادی خود را برای افزودن به لیست ارائه نمایند.

منشی آموزش و پرورش انگلستان آلن جانسون (Alan Johnson)، هفته گذشته در فستیوالی در شمال لندن به بررسی جزئیات این طرح پرداخت. در حقیقت این اقدام عکس العمل دولت به دومین بیانیه ای است که خبر از رو به زوال گذاشتن آموزش های موسیقی در مدارس داشت.

جانسون در این باره اظهار داشته :”علاوه بر اینکه چنین فعالیتی به خودی خود ارزش صرف وقت را داراست، موسیقی نیز به عنوان یک ابزار قدرتمند آموزشی، در افزایش اعتماد به نفس کودکان، قابلیت کارهای گروهی و مهارت های دیگر، تاثیر بسزایی خواهد داشت . ”

او می افزاید : “توسعه بیش از پیش روش های آموزش موسیقی می تواند به بهبود روند تحصیلی دانش آموزان نیز منجر گردد. به طور کلی موسیقی نه تنها تاثیر مثبتی بر زندگی نوجوانان دارد، بلکه مطالعات انجام شده نشان داده، آن دسته از کودکانی که از آموزش های موسیقی برخوردارند، در حفظ کردن و به خاطر سپردن دیگر مطالب درسی، توانایی بیشتری دارند.”

بخشی از این طرح به پروژه ” Music Start” تخصیص داده شده و در آن خانواده ها و کودکان نیز در فعالیت های مربوطه موسیقی همکاری خواهند نمود. نتایج تحقیقاتی که در سال ۲۰۰۶ در مورد نوجوانان انجام شد، نشان داد ۷۹% از دانش آموزان آواز خواندن را بخش مهمی از فعالیت های مدرسه می دانند.

تلاش بی وقفه
در حال حاضر از هر ده مدرسه، هفت مدرسه علاوه بر واحد های موسیقی، واحد درسی آواز را جزو برنامه تحصیلی استاندارد قرار داده اند.

گودال در این باره می گوید :”به عقیده من آواز خواندن اولین مرحله قابل درک از دنیای موسیقی برای هر کودک است، در عین حال می تواند به منبعی قدرتمند برای جذب استعدادهای آینده مبدل گردد. با نگاهی دقیق در می یابیم که اکثر افراد بزرگسال با خود می گویند: ایکاش قادر بودند با اعتماد به نفش بیشتری آواز بخوانند، شاید اگر در کودکی به صدای آنان توجه بیشتری می شد و یا به روش مناسب تری آواز خواندن را در مدرسه آغاز می کردند، شرایط متفاوتی داشتند. ”

او می افزاید : “این طرح استعدادهای سراسر کشور را در همان مراحل اولیه، یعنی از دبستان کشف کرده و پرورش می دهد. ”

به عقیده حامیان طرح مذکور، اجرای پروژه آموزش موسیقی در مدارس انگلستان موفقیتی است که بر پایه تلاش مداوم و تصمیم گیری متخصصین صورت پذیرفته است. هرچند هنوز نیز در بین بسیاری از والدین کلاس های موسیقی فرزندان چندان جدی گرفته نمی شود، در این مورد نیز لازم است سازمان های مختلف مرتبط با موسیقی برنامه های بیشتری برای شرکت دادن عموم مردم در اینگونه فعالیت ها برگزار نمایند.

در این میان پاول هولمز(Paul Holmes)، سخنگوی لیبرال دمکرات ها، اظهار داشته تنها ۱۳ درصد از دانش آموزان دبستانی نواختن سازی را در مدرسه فرا می گیرند.

او معتقد است : “پیش از این دولت متعهد شده بود که برای تک تک کودکان شرایط لازم برای آموختن یک ساز را فراهم نماید، اکنون افزودن آواز به برنامه درسی کودکان مطمئنا در مقایسه با تعهد مذکور روش بسیار ارزان تری خواهد بود. ”

سحر افشانی

سحر افشانی

دیدگاه ها ۱۰

  • سلام.بسیار مطلب زیبایی است.
    به خدا ادم وقتی این مقاله هارو می خونه ناامید میشه…تو یه کشور دیگه موسیقی جزء زندگیشون می دونند اما تو این مملکت هنرمند به خصوص موزیسینها جزء ادمهای بدبخت جامه هستند…مطمعن باشه اون کسی که توی انگلستان به دنیا امده هنر نکرده که تونسته یه وکالیست بشه اگه میتونه تو ایران یه موزیسین بشه.انهاییی که مجبور هستند تو این مملکت باشند و با تمام وجودشون موزیک کار میکنند واقعا سخت.با تشکر

  • دوست عزیز کاش فقط جزو آدمهای بدبخت محسوب می شدیم، من فکر می کنم در این کشور – البته نه مردم – موسیقدان تنها بنا به مصالح امنیت ملی تـــحـــمــل میشه نه چیزه دیگه وگرنه اگر مصلحتی نبود خدا می دونه چه بلایی سرمون می آوردند.

  • با سلام و تشکر
    واقعا جای تاسف داره که نسبت به اهمیت ساختار آموزشی کودکان در زمینه موسیقی توجهی نمیشه!!!
    البته مگه در سطوح دیگه چقدر توجه وجود داره
    من فارغ التحصیل کارشناسی موسیقی هستم و به خاطر عدم تمکن مالی نتونستم فوق لیسانس بخونم چون شبانه قبول شدم!!!

  • نباید می گفتین ما فقط بدبختیم. ما جزو بدبخت ترین مردم جهانیم چون فقط بلدیم مرگ بر این و اون کنیم در حالی که همین کشورایی که اینقدر نفرینشون می کنیم و پرچم هاشون رو می سوزونیم از ما جلو افتادن و دارن پیشرفت می کنن. امریکا کشوریه که از زمان کشفش خیلی نمی گذره ولی الان ابر قدرت دنیا هستش در حالی که ما جزو قدیمی ترین کشورهای دنیاییم و جهان سوم هستیم.

بیشتر بحث شده است