گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

موریکونه و اولین تجربه رهبری در ۷۸ سالگی

انیو موریکونه Ennio Morricone که در زمینه ساخت و اجرای موسیقی سابقه فعالیتی ۶۰ ساله دارد، به هالیوود میرود تا پس از مدتها جایزه اسکاری که همه اهل فن سالهاست آنرا حق این موسیقیدان کهنه کار میدانند، دریافت کند. وی در این سفر برای اولین بار دست به رهبری ارکستر زده است.

شب قبل از اولین کنسرت رسمی وی در رادیو سیتی Radio City، این ایتالیایی ۷۸ ساله در مراسمی خصوصی در تالار اصلی سازمان ملل و در حضور میهمانان شاخص، به رهبری ارکستر سمفونیتا (ارکستر سمفونیک کوچک) رم Rome Sinfonietta Orchestra پرداخت. او این برنامه را ادای احترام به سازمان ملل خواند و اجرای خود را به تمام کارکنان سازمان ملل و کوششهای آنان در راه صلح، تقدیم نمود.

موریکونه که موسیقی نمادین او برای فیلم “خوب، بد، زشت” در میان کارنامه ای با بیش از ۴۰۰ اثر سینمایی قرار دارد، پس از پنج مرتبه غفلت آکادمی هنر و علوم سینمایی، در آخر ماه جاری به دریافت اسکار افتخاری نائل خواهد شد.

بان کی مون Ban Ki-moon دبیرکل جدید سازمان ملل که تنها دو ساعت از سفر ۹ روزه اش به ۱۱ کشور بازگشته بود، خطاب به وی چنین گفت: ” استاد موریکونه، تمام ما کسانی که برای رسیدن به این هدف میکوشیم، عمیقا از این حرکت متحدانه شما سپاسگذاریم. موسیقی شما، تصویر تمام نمای سازمان ملل است. پر از ماجرا و داستانهای متعدد. این موسیقی میتواند داستانهایی درباره مردمی با رویاهای عمیق حکایت کند و همچنین میتواند خوب، بد و زشت را نمایان سازد.”

اولین قطعه برنامه به نام “آوایی از سکوت” Voices From Silence، درباره بد و زشت است، موریکونه این قطعه را پس از حمله تروریستی ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ نوشت و آن را به قربانیان جنگ و خشونت تقدیم نمود.

این قطعه با غرش ویولو سلها آغاز میشود که پاساژهای نوسان دار و شوم سازهای بادی به آن پاسخ میدهند، سپس موجی از سازهای زهی با صدای زیر وارد شده، تنش با وزش باد جنگ به اوج میرسد.

پس از یک کاهش شوم صدا _ diminuendo- یک ترومبون به نمایندگی از زشتی نبرد به صدا در می آید و متنی از ریچارد رایو Richard Rive خوانده میشود:

“جایی که رنگین کمان به پایان میرسد، برادرم، جایی است که جهان میتواند هر ترانه ای را بخواند. وما با هم آواز خواهیم خواند، برادر، تو و من، هرچند تو سفیدی و من نه. هرچند که این ترانه، آوازی غمگین خواهد بود، زیرا ما آهنگ آن را نمیدانیم و آموختن این آهنگ بسیار دشوار است. اما ما میتوانیم آن را بیاموزیم، برادر، تو و من. در دنیا چیزی به نام آهنگ سیاه وجود ندارد، چیزی به نام آهنگ سفید هم نیست. اینجا تنها موسیقیست، برادر، و چیزی که ما خواهیم خواند موسیقی خواهد بود، جایی که رنگین کمان به پایان میرسد.”

این کلمات همراه با همنوازیهای کشیده و ناموزون بیان میشوند و اصوات ضبط شده مناجات، از خاور میانه و نقاط دیگر، بر این اصوات سازی تاکید میکنند و در این میان گروه کر با نتهای بدون کلام و آهسته خود بر تاثیر این قطعه می افزایند. این کابوس دیوانه کننده مانند طوفانی گسترده میشود و به اصوات گوشخراش و مسلسل مانند طبلها تبدیل میشود. سپس لحظه تطهیر فرا میرسد. طوفان ناگهان فروکش میکند، بحران به پایان رسیده و رنگین کمان به صورت ملودی آبشار Falls-از فیلم “ماموریت مذهبی” The Mission- پدیدار میشود .

پس از تنفس، به بخش “خوب” میرسیم، موریکونه ارکستر را برای اجرای تعدادی از موسیقیهای فیلم بدون کلام خود رهبری میکند که با موسیقی او برای فیلم “تلفات جنگ” Casualties of War به کارگردانی برایان دی پالما Brian De Palma، آغاز میشود. برنامه آنقدر که در توصیف آن به نظر میرسد خشک و رسمی نیست و با موسیقی شاد فیلمهایی چون “دسته سیسیلیها” The Sicilian Clan و کمدی ایتالیایی H2S دنبال میشود.

در انتهای برنامه، پس از تشویق ایستاده و ۴ دقیقه ای حضار، موریکونه و ارکسترش به اجرای موسیقی فیلمهای وسترنی پرداختند که به اصطلاح وسترن اسپاگتی spaghetti western نامیده میشوند و موجب شهرت بین المللی ستاره خود کلینت ایستوود Clint Eastwood شدند: روزی روزگاری در غرب Once Upon a Time in the West، تب طلا Ecstasy of Gold و البته تم کویوت از فیلم به یادماندنی خوب، بد، زشت The Good, the Bad and the Ugly.

washingtonpost.com

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۳۴

  • موسیقی خوب را همه دوست دارند. موسیقی خوب مخصوص اشراف اصیل یا گروه خاصی نیست.شنیدن آن بر کودک و بزرگسال و افسرده و شاد تاثیر می گذارد. موسیقی موریکونه بهترین نمونه برای این نوع موسیقی است.

  • بسیار ممنون از مطلب خوبتون…موریکونه انسانی است که تصویر را در موزیک خود حل نموده وانرا در تاریخ ثبت کرده است…امید است که باز هم این چنین اشخاصی ظهور کنند…
    با سپاس فراوان.

  • موسیقی موریکونه, روح بخش است و در لحظه لحظه ی این زندگی های آغشته به شلوغی و دود و اندوه کنار ماست و در درون ما جریان دارد… از ماموریت مذهبی, روزی روزگاری در آمریکا, تم های عاشقانه, نبرد الجزایر, افسانه ی ۱۹۰۰ و همه و آن همه اثری که خلق کرده…

  • Ba arze sharmandagi bayad dar mored matlabi ke neveshitid begam , in avalin bare Ennio Morricone nist ke rahbarie orchest ro anjam mideh , man khodam shakhsan barha concert haye ishoonu didam va khode ishun rahbar orchest bude !

  • از مطلب جدید در مورد موریکونی ممنون درمورد موسیقی انیو می توان گفت که هر موقع موسیقی او از هر منبع صوتی به گوش رسد ما بوی سالن سینما-پرده سفید وصندلیهای تاشو و آن مرد چراغ به دست و سابق بوی تخمه را می شنویم و این نوستالجی سینما ست.

  • آهنگ های موریکونه بسیار دل نشین است من با شنیدن آهنگ های او به دنیای دیگری می روم در واقع موزیکهای او گویای صحنه های زیبای زندگی ماست

  • بله، بنا به گفته نویسنده مطلب، این اولین تجربه رهبری ارکستر سمفونیک او در مراسمی رسمی است، نه رهبری ارکسترهای کوچک یا استودیویی.

  • اقای موریکونه در تاریخ موسیقی دنیا جاودانه خواهد ماند اون شخص موززارت معاصر دوران ماست امیید که ادمییان قدر چنین اشخاصی را بدانند.

  • سلام،
    من خیلی دنبال آهنگ فیلم حرفه ای ساخته دست انیو موریکونه که توش ژانپول بلموندو بازی می کنه می گردم ولی متاسفانه پیداش نمی کنم 🙁
    اگر شما دوست عزیز از این آهنگ خیری دارید لطفاً به ایمیلم بفرستید.
    یه خرده از آهنگ:
    دینگ، دینگ، دیدیدنگ، دین دین دین دیددنگ …

  • سلام
    از اینکه چنین اقدام جالبی رو انجام دادید دستتون درد نکنه ولی هرچه گشتم نتونستم آهنگ فیلم حرفه ای رو دانلود کنم

  • آقای موریکونه در موسیقی بی نظیر بی نظیر … است chi mai او ماندگاترین موسیقی خواهد بود. من وقتی گوش میدم از مادیات فاصله می گیرم.

  • سلام
    از زحماتتان بسیار سپاس گذارم اما برای همه بسیار متاسفم(بخصوص جامعه هنرمندان) که گنجینه های خودمان رامثل واروژان بابک بیات و…را به دست فراموشی سپرده ایم .

  • سلام
    بارها با موریکونه گریسته ام..احساس عشق کرده ام نسبت به همنوع خویش..و…. مدتهاست که اثار موریکونه همراه احساسهای من است.و روزی نیست که برای دل خودم یکی از اثار را ننوازم.از شما به خاطر نوشتن این مطلب ممنونم.امیدوارم هر یک از ما به درک زیستن برسیم همانطور که موریکونه به درک نت به نت اثارش نایل امده.

  • سینما پارادیزو یعنی موریکونه
    مالنا یعنی موریکونه
    آثار جاودان سینمای زیبا و زنده ایتالیا
    باموریکونه قلبها و اشکها را تسخیر می کند .
    با تمام وجود i love him

  • موریکونه علاوه بر یه موسیقی دان کسیه که باعث شد قهرمان دوران کودکیم یعنی کلینت ایستود مخصوصا تو فیلم به خاطر یک مشت دلار همیشه تو ذهنم بمونه امیدوارم حالا حالا ها باشه وبه کارش ادامه بده

  • با تشکر از مطلب -انیو واقعا یکی از بینظرترین موسیقدانان دنیا است. لطافت روح او را زمانی که در مراسم اسکار ۲۰۰۷صحبت می کرد درک کردم و فهمیدم که او با این روح لطیف است که آثار جاودانه ای خلق می کند آثاری که هر چه قدر از زمان آن می گذرد بر ارزش آن افزوده می شود به نظر من موسیقیهای او فراتر از خود فیلم است و در تمام زمان وزندگی جریان دارد.
    وقتی آثار موریکونه را گوش میکنم فقط فکر می کنم و فکر و ارزش لحظات وزندگی …..
    chi mai
    C’era Una Volta Il West
    Malena
    Once Upon A Time In The West
    Cinema Paradiso
    Gabriel’s Oboe
    و…..
    این آثار هیچ گاه از ذهن انسان پاک نخواهد شد هیچگاه…

  • سلام به شما خوبان
    سلام امین خان
    من هم مدت زیادی دنبال آهنگ حرفه ای میگشتم و روزی آن را پیدا کردم
    الان هم خیلی وقت هست که دنبال آهنگ تیراج پایان برنامه خانواده میگردم ولی پیدا نشد ترا خدا اگه کسی داره بهم ایمیل بزنه و من را از انتظار در بیاره
    همون که هر روز ساعت ۴۵/۱ میاد
    بهترین آهنگهای دنیا همین آهنگ هست + آهنگ حرفه ای

بیشتر بحث شده است