گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

۴- کادانس نیمه تمام (Half C.D):

این کادانس بیشتر در آخر جملات دیده می شود اما آخرین آکورد به جای تونیک V می باشد و احساسی بی نهایت و نا تمام را ایجاد می کند.

نکته: می توانیم قبل از آخرین آکورد (دومینانت) از آکورد (تونیک معکوس اول) و یا حتی V of V نیز استفاده کنیم. نوع خاص دیگری از این کادانس به نام ششم افزوده وجود دارد که توضیح آن در این محبث نمی گنجد.

مثال: در این قطعه از بتهوون می توان کادانس نیمه تمام را به راحتی شنید. البته شایان ذکر است که دومینانت اینجا معکوس می باشد.


audio fileاین بخش را بشنوید

۵-الف) کادانس فرعی: کادانس نیمه تمام فیریژین (Phrygian half-cadence)
کادانس نیمه تمام فیریژین به طور قطع یک کادانس بسیار زیبا و دارای حسی شرقی است که فرزند کادانس نیمه تمام حساب می شود. این کادانس در اتصال IV به V اتفاق می افتد وقتی که IV را ۶ نمائیم و آنرا به آکورد تونال بعدی یعنی V متصل کنیم. با اینکار یک درجه ۱ پرده ای به آخرین نت آکورد اضافه کرده ایم که مد فیریژین را تداعی می کند. به مثال توجه نمائید:


audio fileاین بخش را بشنوید

در اثر “Chorale- Schau Lieber” از باخ اسطوره بی بدیل آهنگسازی، کادانس نیمه تمام فیریژین به شکلی بی نقص استفاده شده است.


audio fileاین بخش را بشنوید


۵- کادانس بریده یا گول زننده (deceptive C.D یا Authentique C.D):

این کادانس مختص گام مینور است. در این کادانس یک حقه زیبا و اسرار آمیز نهفته شده است که به بررسی آن می پردازیم. هنگامی که کادانس شنیده می شود، شنونده به طور معمولی مسیر خود را به طرف کادانس کامل (Prefect C.D) احساس می کند اما به جای آخرین آکورد بعد از دومینانت آکورد VI (آکوردی که در دو نت با تونیک مشترک است) شنیده می شود و سپس به روی آکورد دلخواهمان و در نهایت به تونیک باز می گردد.

فرمول هارمونیک:
I 6-4 – V – [VI] …– I

مجموعه پنج کادانس و یک کادانس فرعی که گفته شد، مهمترین کادانس ها بودند. قطعات بدون کادانس (No Cadans) هم وجود دارد و تعداد زیادی کادانس دیگر در دنیا وجود دارد که قابل مطالعه هستند که در بحث های بعدی به آن ها خواهم پرداخت.

مسعود یزدی نژاد

مسعود یزدی نژاد

دیدگاه ها ۲

بیشتر بحث شده است