گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

منصوری: آشنایی ما با خانم آداما، یک شانس بزرگ بود!

دیشب آخرین اجرای اپرای « فلوت سحرآمیز» ساخته فولفگانگ آمادئوس موتسارت توسط گروه اپرای آیو به رهبری پیمان منصوری و همراهی آرا کاراپتیان به عنوان سرپرست خوانندگان و رهبر کُـر و کارگردانی داینا آداما در تالار وحدت به اجرا گذاشته شد و با استقبال خوب علاقمندان اپرا، مواجه شد. پیش از اجرای این اپرا، در یکی از تمرین ها حاضر شدم و گفتگویی با رهبر این اپرا تهیه کردم که می خوانید:

از خودتان بگویید…
من متولد سال ۶۳ هستم. فارغ التحصیل کارشناسی موسیقی، ساز تخصصی ام پیانو بوده و یک دوره جدی کار آهنگسازی می کردم. اساتیدی مثل استاد هوشنگ استوار داشتم و خانم چیستا غریب، خانم تامارا و یکی دو سال پیش، رهبری ارکستر را تحت‌نظر آقای کریستین شولتس در انجمن فرهنگی اتریش کار کردم و ایشان رهبری این اپرا را تایید کردند تا کار جلوتر برود. یک سی‌دی هم به نام «چند قطعه» منتشر کردم که در بازار است؛ این اثر در ارمنستان ضبط شده و آقای آرام تالالیان اجرا کرده است. یک سری کوارتت زهی، تیریو، دوئت و تنور – پیانو است.

کدام انتشاراتی منتشر کرده است؟
انتشارات ارغنون منتشر کرده است که الان در بازار و شهر‌ کتاب است.

آهنگسازی خودتان است؟
آهنگسازی خودم است. در یکی از قطعات پیانو زده ام ولی سه قطعه دیگرش که ساز زهی دارد، در ارمنستان ضبط شده است که آقای آرام تالالیان تیم اش را جمع کرده است.

چطور شد که تصمیم به اجرای این اپرا گرفتید؟
این پروژه تقریبا دو سال پیش استارت خورد و شروعش با پیشنهاد آقای کریستین شولتس بود. ما وابسته به انجمن فرهنگی ایران و اتریش هستیم و بخشی از تمریناتمان در آنجا بوده و تصمیم گرفتیم که این اپرا را روی صحنه ببریم.

یعنی این ارکستر، آن ارکستر OKF است؟
نه، آن ارکستر نیست. بعد از یک مدتی ما تصمیم گرفتیم که کل اپرا را روی صحنه ببریم یعنی حدود هفت، هشت ماه پیش تصمیم جدی گرفتیم که با آرا کاراپتیان -که سرپرست خواننده ها بود- کل اپرا را روی صحنه ببریم و من هم قرار شد که ارکستر را جمع کنم و گروهی درست کنیم که بتوانیم کار را جلو ببریم. من و آرا به صورت دو نفره این قضیه را شروع کردیم. یک ارکستر دیگر جمع کردیم؛ ترکیب ارکسترمان تقریبا سه ماه پیش ثابت شد و تقریبا سه ماه است که تمرین می کنیم. ارکستر هم تقریبا ارکستر کاملی است منتها قطعا ممکن است یک سری از سازهای بادی را کمتر داشته باشیم ولی در مجموع ارکستر کاملی داریم.

جای چه سازهایی خالی است؟
به خاطر هزینه ها مجبور شدیم یک سری سازها را نداشته باشیم، مثلا هورن دو را نداریم و تنها هورن یک داریم. ما چون در کار، پیانو هم داریم یک سری ساپورتهای صدایی هم پیانو انجام می دهد.

یعنی همراه با ارکستر پیانو هم می نوازد؟
پیانو همان ریداکشن پارتیتور هست ولی به خاطر بحث هزینه ها ما نتوانستیم یک سری سازها را اضافه کنیم و برای نوازنده ها پرداختی داشته باشیم ولی در مجموع میشود گفت ارکستر کاملی است؛ تعداد بچه های خواننده هم از حدود ۷، ۸ ماه پیش تغییر میکرد، یک سری اضافه و کم می شدند، ولی حدود ۶ ماه پیش تقریبا ترکیب اش ثابت شد و بعد تصمیم گرفتیم که اینکار را روی صحنه ببریم. بعد از عید شانس آوردیم و با یک کارگردان به نام داینا آداما برخورد کردیم. ایشان کارگردان اپرا هستند و در اتریش تحصیل کردند و روی صحنه کار برده اند.

خودشان کجایی هستند؟
اهل لیتوانی هستند.

ایران زندگی می کنند؟
بله، همسرشان ایرانی هستند، به همین خاطر ایران زندگی می کنند و می توانم بگویم که ایشان از عید در پروژه وارد شدند و از آن موقع پروژه خیلی جدی تر شد و کار ما رفت به این سمت که می بینید.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

دیدگاه ها ۲

  • سلام وقتتون خوش
    من تجربه دیدن اپرا رو در هانوور آلمان نصیبم شد و از اون تاریخ به بعد مشتاقانه در انتظار اپرایى با کیفیت در کشور خودم بودم که خیلى اشتیاق دارم زودتر اجراى گروه سنا رو ببینم و امیدوارم این اجرا آغازى باشه براى اپراهاى بیشتر و شناخت بیشتر مردم با این هنر .
    موفق باشید

بیشتر بحث شده است