گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

منصوری: تا امروز اسپانسری نداشتیم

برای اجرای اپراهای دیگر برنامه دارید؟

قطعا ولی فعلا ما یک سری مشکلات داریم. می دانید که ما اگر بخواهیم یک اپرای کامل را با تمام ابعادش روی صحنه ببریم به خاطر مشکلات دکور، مشکلات لباس، جای تمرین و این قبیل مشکلات که داریم چه پروژه سنگینی است. اگر یک سری مساعدتها بشود، امیدوار هستیم اپراهای زیادی را روی صحنه ببریم. در حقیقت ما به سازمانی نیاز داریم که همه چیز را به صورت مستقل مدیریت کند و ما، درگیری هایی به غیر از درگیری موسیقی نداشته باشیم. مثلا آرا کاراپتیان وقتی بخواهد کار خوانندگی را انجام دهد، فقط درگیری خوانندگی را داشته باشد یا من که کار ارکستر و رهبری اپرا را انجام می دهم، دیگر درگیری خارج از برنامه نداشته باشم که مثلا من امروز جای تمرینم کجاست یا مثلا فردا چه جور تمرین کنیم یا مثلا این هزینه لباس و دکور را چکار کنیم.

این چیزهای جانبی در اپرا خیلی نفس گیر است.

به خاطر اینکه کار در حد یک ارکستر است. ما با یک ارکستر تقریبا ۳۰، ۴۰ نفره روبرو هستیم، با یک تیم خواننده سولوی ۱۴-۱۵ نفره، با یک کر کودک ۱۵ نفره، یک کر ۴۵ نفره و در مجموع با طراح لباس تقریبا ۱۱۰ تا ۱۲۰ نفر در این پروژه فعالیت می کنند و جمع کردن این افراد نیاز به جا و برنامه ریزی منسجم دارد.

شما اسپانسر نداشتید؟
تا الان اسپانسری به صورت قطعی وارد نشده است.

دستمزد به هنرمندان می پردازید؟
بله، دستمزد به نوازنده ها می دهیم و به گروه کر و خواننده ها به یک نسبتی دستمزد می دهیم. اگر دقت کنید ما کمی هم بلیط ها را گران حساب کردیم تا بتوانیم یک بخشی از هزینه ها را جبران کنیم. یعنی تا حدودی و میتوانیم پرداخت کنیم.

تالار رودکی که الان در حال تمرین در آن هستید به صورت رایگان در اختیارتان قرار داده شده است؟

خیر، ما برایش پول پرداخت کردیم، منتها خوشبختانه بچه ها الان در تالار وحدت تمرین می کنند و ما پولی برای این تالار پرداخت نکردیم و خیلی همکاری کردند و این ساعت ها را در اختیار ما گذاشتند. یعنی تالار وحدت یک ساعتهایی را در اختیار ما گذاشته است، منتها ما به خاطر دکور و بچه های بیشتری که در تالار وحدت هستند، متاسفانه توانستیم فقط اجازه ۳ شب اجرا را در تالار وحدت بگیریم که این مساله باعث می شود که هزینه هایمان سخت تر جبران شود.

چون اگر ۵، ۶ شب شود، هم بلیط ها را میتوانیم ارزانتر حساب کنیم و هم میتوانیم بخش بهتری از هزینه ها را جبران کنیم ولی به خاطر اینکه اجازه ۳ شب اجرا را داریم، این امکان وجود ندارد. خوشبختانه تالار وحدت از لحاظ زمانبندی تمرین با ما همکاری زیادی کرده است و از امروز به ما تقریبا هر روز وقت تمرین داده است تا اجرا که تقریبا ۱۰ روز دیگر است.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

بیشتر بحث شده است