گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

نقش سل در حیات سایتهای موسیقی ایران

امروز با گسترش اطلاعات در محیط وب و امکان کپی برداری سریع از مطالب سایتها، وب سایتهایی که ماهیتی بجز سرقت مطالب از سایتها و نشریات اینترنتی دیگر ندارند، عرصه ای برای خودنمایی یافته اند. جالب اینکه شیوع این سایتها و حتی آگاهی کاربران از رویه ی این سایتها – به دلایلی که بررسیدن آنها در حوصله ی این مطلب نمی گنجد ـ امری عادی تلقی شده و این سایتها با وجود ماهیت و روش ناعادلانه ی خود در کنار دیگر سایتها به فعالیت خود ادامه می دهند و گاه بازدید کنندگانی فراوان نیز به دست آورده اند.

بویژه اگر این سایتها به جمع آوری اخبار و مطالب گوناگون از چند منبع بپردازند رفته رفته ترجیح بازدید کنندگان به دلیل صرفه جویی در وقت به سمت بهره برداری از یک سایت برای بدست آوردن کلیه اخبار و اطلاعات مربوط به آن روز معطوف شده که این امر به تدریج به کاهش بازدید کنندگان منابع اصلی و از بین رفتن وقت و انرژی سایتهای دیگر می انجامد.

در اکثریت سایتها به رسم معمول و قدیمی نشریات کاغذی عبارت « استفاده از مطالب سایت بدون ذکر منبع مجاز نمی باشد.» به چشم می خورد. نتیجه قرار دادن این عبارت و تاکید موکد مسئولین سایتها در نهایت آنست که سایتهای سارق به خود زحمت می دهند و در زیر مطالب بصورت کمرنگ و نا واضح از سایتی که مطلب از آن دزدیده گردیده نیز یادی می کنند و قطعا می پندارند با این کار که بدون اجازه صاحب اثر و نویسنده انجام گرفته در جهت نشر و گسترش مطلب او قدم بزرگی برداشته اند!

حال آنکه تفاوت نشریات کاغذی و مجلات اینترنتی در اینست که علاوه بر ذکر عنوان منبع با برقراری لینک، امکان رجوع به منبع اصلی را هم برای بازدید کننده فراهم آورد که طبعا رجوع به منابع اصلی او را با
میزان گسترده تری از مطالب آشنا می سازد.

در بیشتر سایتهای سارق ذکر عنوان سایتها بدون برقراری لینک به چشم می خورد و با این حرکت عملا هیچ اقدامی در جهت معرفی واقعی منابع صورت نگرفته زیرا بازدیدکنندگان باید وقت زیادی را صرف جستجوی منبع اصلی کنند.

هرچند که امروز برای برخی از مجلات و نشریات کاغذی که دارای سایت هم هستند، تعداد بازدیدکنندگان به دلیل برخورداری از مخاطبان عمده غیر اینترنتی، چندان دارای اهمیت نیست اما برای برخی از سایتها که فقط در فضای مجازی مخاطب دارند، میزان بازدید کننده اهمیت حیاتی دارد. چرا که برخی از این سایتها تنها با وجود تبلیغات، قادر به ادامه فعالیت هستند.

با توجه به آنچه گفته شد، تنی چند از اداره کنند گان سایتهای موسیقی، گرد هم آمده و در جهت چاره جویی از این مشکل، برآمدند تا با توجه به کمبود سایتهای فعال و جدی در زمینه موسیقی، راه بر فعالیت همین تعداد اندک نیز بسته نشود.

در جریان این جلسات تصمیم برآن شد که پایگاهی برای معرفی وب سایتهای فعال موسیقی( غیر تجاری) و همچنین جمع آوری و در اختیار گذاشتن اخبار روز با لینک مستقیم به منبع، تاسیس گردد.

با گذشت یک سال از فعالیت سایت «سل»، هر روز بسیاری از علاقمندان موسیقی به این فهرست رجوع میکنند و از اخبار و مقالات جدید موسیقی، بهر میبرند. تا امروز ۶۵۰۲ خبر و مقاله در قسمت فارسی این فهرست وارد شده است.

در Sol.ir، فقط مقالاتی جمع آوری میشود که به نوعی به موسیقی -غیر تجاری و جدی- ایران (نه فقط موسیقی ایرانی) میپردازند و در ستون هنرمندان آن نیز هنرمندانی که فعالیت جدی موسیقی داشته اند (با تایید هیات گردانندگان سل) وجود دارند. اخیرا بخش انگلیسی این سایت نیز راه اندازی شده که فهرستی از اخبار موسیقی ایران را به زبان انگلیسی شامل می شود و به تازگی امکان جستجو در لینکهای پیشین نیز فراهم آمده است.

www.Sol.ir

گفتگوی هارمونیک

گفتگوی هارمونیک

مجله آنلاین «گفتگوی هارمونیک» در سال ۱۳۸۲، به عنوان اولین وبلاگ تخصصی و مستقل موسیقی آغاز به کار کرد. وب سایت «گفتگوی هارمونیک»، امروز قدیمی ترین مجله آنلاین موسیقی فارسی محسوب می شود که به صورت روزانه به روزرسانی می شود.

دیدگاه ها ۷

  • به واسطه ی زحمات بدون چشمداشت هنرمند و هنردوست گرانقدر سجاد پورقناد عزیز وهمکارانشان به راحتی در جریان اخبار روز موسیقی قرار می گیریم
    جا دارد در اینجا از زحمات سجاد عزیز و تمامی دوستان همکار ایشان تشکر و قدر دانی کنم

    با سپاس

    علیرضا جواهری

  • با سلام
    از زحمات همیشگی دوست عزیز آقای سجاد پورقناد و دوستان ایشان در سایت سل و هارمونی تاک سپاسگزارم. گردآوری اخبار و مطالب گوناگون حوزه موسیقی سنتی کشور، حرکتی بسیار بزرگ و ارزنده بود که امیدوارم در سال آینده نیز تدوام داشته باشد.
    موفق باشید

  • بهتر نیست قضاوت رو به خود بازدید کننده یسپاریم ؟؟؟
    این کار در صورتی که با ذکر منبع باشد دزدی نیست / مهم این است که کاربر مطالب مربوطه را مطالعه کند و به پیشرفت موسیقی کمک کنیم
    حال اگر با ذکر منبع باشد مشکلی نیست …
    استفاده از کلمه سارق برازنده شخصیت شما نیست

بیشتر بحث شده است