گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

چیستا غریب: تکنیک تدریس من شبیه به استادم اصلانیان است

چیستا غریب فرزند زنده یاد غلامحسین غریب موسیقیدان و ادیب نامدار ایرانی است. وی بیش از ۳۰ سال است که در مراکز آکادمیک موسیقی کشور ما به تدریس پیانو می پردازد و امروز بسیاری از بهترین نوازندگان پیانوی ایران، شاگرد ایشان بوده اند. امروز اولین قسمت از مصاحبه ای که با ایشان انجام گرفته را می خوانید:

از دوره تحصیل موسیقی تان بگویید.

من از سن ۹ سالگی در هنرستان عالی موسیقی زیر نظر خانم سعید خانیان شروع به تحصیل کردم. بعد از ۳ سال، کار را زیر نظر آقای امانوئل ملیک اصلانیان ادامه دادم و مدت ۸ سال شاگرد ایشان بودم و برای فراگیری پیانو کلاسیک با تکنیک های مختلف پیانو آشنا شدم. بعد از اینکه دیپلم دبیرستان را اخذ کردم، برای ادامه تحصیل به کشور انگلستان رفتم و در کالج ترینیتی (Trinity) در رشته اجرا (performance) و تدریس (teaching) کارم را آنجا ادامه دادم. بعد از ۵ سال که فارغ التحصیل شدم به ایران برگشتم و تدریس را شروع کردم.

شما اینجا لیسانس داشتید بعد در آنجا فوق لیسانس گرفتید یا دیپلم داشتید؟

من از اینجا با دیپلم هنرستان رفتم.

مدرکی که آنجا گرفتید مطابق چه مدرکی می شد؟

در حد فوق لیسانس است.

در ایران چه کارهایی انجام دادید؟

وقتی که برگشتم تقریبا ۲ سال و نیم از انقلاب گذشته بود و هنوز هنرستان تقریبا نیمه تعطیل بود. به وزارت ارشاد مراجعه کردم؛ چون میخواستم در هنرستان تدریس کنم ولی آن موقع تقریبا هنرستان تعطیل بود. کارم را به صورت خصوصی شروع کردم و بعد در کانون چنگ که زیر نظر آقای گرگین زاده بود و اکثر موسیقیدان ها، آن موقع آنجا کار می کردند شروع به کار کردم و بعد از آن یک مدتی در مدرسه ادبیات صدا و سیما کار کردم که آن زمان گروه کُر داشتم و آموزش صدا سازی (سلفژ) با بچه ها را شروع کردم. یک مقدار سرودهای مختلف را کار کردیم. مشغول به آهنگسازی شدم و بعد آن که ۴، ۵ سال گذشت، آنجا تدریس رشته پیانو کلاسیک شروع شد و من به کار اصلی خودم برگشتم و شروع به تدریس پیانو کردم. همزمان و اواخر کارم در آنجا (حدود ۲۰ سال پیش) در دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد تدریسم را در رشته پیانو تخصصی کلاسیک ادامه دادم و از همان سال تا به امروز به این کار مشغولم.

پس بیشتر فعالیتتان در زمینه تدریس بوده تا اجرا؟ فکر می کنم آن دوره اجرای موسیقی ممنوع بوده؟

اوایل که بسیار سخت بود؛ اصلا اجرایی نبود و بیشتر فعالیتتم را برای تدریس و تربیت شاگردان مختلف که دانشجو یا هنرجویانِ آزاد بود، گذاشتم.

فکر می کنید سیستم آموزشی که دارید نزدیک به سیستم آموزشی آقای اصلانیان است یا روش دیگری است؟>
این تکنیکی که من کار می کنم، بخش زیادی اش مربوط به آقای ملیک اصلانیان است. در انتقال وزن و تأکید برای ریلکسیشن برای نوازندگی است و بعد هم تکنیک های کسانی که در انگلستان زیر نظر آنها کار کردم مثل آلفرد کیچین (Alfred Kitchin). تکنیک های ایشان را هم کار می کنم و به خصوص در زمینه نوانس و درک موسیقایی، تأکیدم بیشتر با آن چیزی است که در انگلستان فرا گرفتم.

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

دیدگاه ها ۳

  • سلام به استاد عزیز و گرامی خانم چیستا غریب من خیلی خوشحال شدم که بعد چندین سال عکس شما را دیدم من یکی از هنرجویان شما در مدرسه هنر و ادبیات بودم خیلی دوست دارم بتوانم شما را نزدیک ببینم آرزوی سلامتی و تندرستی برای شما و خانواده محترمتان

  • سلام به خانم چیستای عزیزم. که آرزوی دیدارش به شدت بیتابم کرده. اگرچه در طول عمرم چند دقیقه ای بیشتر دیدار نداشتیم. در منزل مادر. دوستان گرد هم…….

بیشتر بحث شده است