گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

“‌ ضرب ادراک “ نام دستگاهی است که بر اساس گرایش اول یک تئوری نوین اختراع گردیده واحتمال تغییراتی را در نحوه آموزش موسیقی به همراه دارد نکته حائز اهمیت اینکه برای اولین بار در جهان ادعای این تئوری و اختراع و تحول احتمالی در نحوه آموزش موسیقی به نوآموزان را یک هنرمند ومخترع ایرانی به نام علی نواب زاده ودر کشور عزیزمان ایران ارائه کرده است.

در گفتگو با ایشان آگاه شدیم که موسیقی را از سن پانزده سالگی بدون حضور در مکتب استاد و در رشته نوازندگی پیانو آغاز کرده اند؛ ذوق و استعداد سرشارشان باعث گردید تا در سن نوزده سالگی اولین موسیقی فیلم را بسازند، تحصیلات عالی خود را در رشته برق به پایان برند و مشاغل مختلفی را در سازمانها در جهت اعتلای هنر موسیقی بعهده گیرند و توانائی های خود را هر چه بیشتر در حوزه آموزش موسیقی مصروف دارند. برای آشنائی بیشتر با فعالیت های علمی و هنری ایشان مصاحبه امروز را تقدیم حضور خوانندگان عزیز میکنیم.

آقای نواب زاده لطفآ بفرمائید که این اختراع چه کاری را انجام میدهد ؟

بصورت اعم “ دستگاه ضرب ادراک “ برای القاء کردن جریان منظم زمان به ذهن نوآموز، برای دستیابی به اجرای صحیح قطعات موسیقی از بعد ریتمیک، همراه با ایجاد تفکر فعال ، طراحی و ساخته شده است . بصورت اخص بهتر است فرآیند تحقق پذیری را در این اختراع شرح دهم .

خواهش میکنم، بفرمائید.

فرآیند عملیات القاء زمان علی رغم بهره گیری از اصوات ضرب شناختی که باید از طریق گیرنده های شنیداری صورت گیرد و در آموزش متداول است، بوسیله نوعی شبیه سازی تصویری محقق میگردد. اگردر اجرای نت های موسیقی قابلیت شنیده شدن “ ضرب “ یا جریان زمان به عنوان عنصر برتر، از طریق چشم مقدور شود! بایستی قابلیت القاء پذیری یازده برابر افزایش یابد.

این جمله بدین معنی است، چون ۸۹% اطلاعات وارد شده به مغز از طریق گیرنده های حس بینائی و سیستم عصبی آن و ۱۱% مابقی از طریق چهارحس دیگر و گیرنده های آنها انجام می پذیرد، در صورتی که سهم حس شنوائی و سیستم عصبی آن فقط ۸% لحاظ گردد، تاثیرپذیری مغز از تمامی مولفه های صوتی که به تصویر تبدیل شده اند، باید ۸ / ۸۹ یا ۱/۱۱ برابر افزایش نشان دهد .

اگر ارتباط قسمت های مختلف مغز برای شناسائی پالسهای تصویری و صوتی و مراکز تعبیر موسیقی، در حد متوسط باشند، عدد “ ۱/۱۱ “ ضریب اعجاب انگیزی در ورود مفاهیم واقعی موسیقیائی نظیر “ ضرب “ محسوب می شود، این ضریب هنگام ابداع تئوری آموزشی که اختراع مذکور یکی از گرایشات آن است، آنقدر بزرگ بود که در بدبینانه ترین حالت ارزش آزمایش و تحقیق برای دستیابی به یک موفقیت را داشت.

آمار نمونه جمعیتی تهیه شده از نو آموزان درگروههای سنی ۹ تا ۱۲ سال نشان دهنده موفقیت نسبی در انتخاب پارامترهای اساسی وتشخیص درست اصول موضوعه در تئوری و اختراع دستگاه مذکور در گرایش اول آن بوده و مدعای مناسبی در استفاده از دستگاه “ ضرب ادراک “ در آموزش موسیقی، به همراه ورود دو قانون جدید سرخط نویسی و متریک نویسی به سیستم نت نویسی بین المللی است.

آیا آمار نمونه جمعیتی که به آن اشاره نمودید تا چه حد قابل استناد هستند؟

این سوال بسیار بجاست، در حقیقت ارائه این تئوری نوین و عملیاتی نمودن یکی از گرایشات آن به نام “ ضرب ادراک “ که نام دستگاه اختراع شده مذکور نیزهست را باید از یک زاویه نگاه کرد و اینکه آیا این اختراع تا چه حد میتواند در دست اساتید، مدرسین و هنرجویان به صورت یک ابزار کار آمد جهت پیشبرد، تسریع و تفهیم مطالب آموزشی در موسیقی بکار گرفته شود را بایستی از زاویه دیگر نگریست.

امروز بر پایه تئوری پردازی، محاسبات و تجارب آموزشی اینجانب این دستگاه اختراع گردیده و مرحله ای دشوار پشت سر گذاشته شده، اما قدم مهم کنونی که اعضای تیم تحقیقاتی درحال پیاده سازی آن هستند، آمار گیری و استخراج ضرایب صحیح از اطلاعات بدست آمده می باشد که بسیار وقت گیر، پرهزینه و هنوز به حداقل های تعیین شده نرسیده است.

آیا میتوانید از بودجه های تحقیقاتی که دولت در اختیار مراکز ذیصلاح گذاشته است استفاده نمائید؟

قطعآ، امروز نسبت به گذشته بودجه های قابل توجهی در اختیار بعضی طرحها قرار میگیرد، اما ابتدا بر این عقیده ام، اگر نوع کار پتانسیل تامین هزینه های تحقیقاتی خود را داشته باشد باید اجازه داد تا بودجه های تحقیقاتی به پیشبرد اهداف دیگر محققان برسد و دوم اینکه تراوش سخاوتمندانه ذهن مبتکرین، مخترعین، تئورسین ها و هنرمندان که بی واسطه جاری است و غنای علمی و هنری یک سرزمین را رقم میزند در لابلای بروکراسی اداری و ضمانت های اجرائی لازم می خشکد. امیدوارم مکانیزم مدیریتی مملکت به نقطه ای نزدیک شود که توانائی جذب و حمایت همه نخبگان را داشته باشد.

شایان ذکر است اضافه نمایم، قویترین عامل در شکل گرفتن این مصاحبه، سرعت عمل اداره اختراعات ایران در به ثبت رساندن اختراع همراه با حمایت های حقوقی لازم بود و تحسین برانگیزتر از آن آگاه شدن عوامل برنامه کوانتوم ( مرکز رویدادهای علمی ایران ) در رادیو جوان و خانه موسیقی ایران بود که ظرف مدت بسیار کوتاهی بعد از تکمیل اظهار نامه اختراعات پوشش خبری و حمایتی خود را ارائه دادند و البته حسن اعتماد و اعتبار روزنامه همشهری که محمل بسیار مناسبی برای اطلاع رسانی ایجاد نموده است.

در حال حاضر مهمترین نیاز شما در جهت پیشبرد اهدافتان چیست ؟

یکی از مهمترین ابزارهای کار برای بنده در شرایط کنونی و آتی در اختیار داشتن مکان و مجوزی در حوزه آموزش و مورد تائید ارگانهای ذیربط است که بتوان با استقرار تجهیزات آزمایشی لازم در هر کلاس و در حین آموزش، بصورتی کاملاً طبیعی از نو آموزان تستهای لازم را بعمل آورد و ضرایب عملیاتی را استخراج نمود.

Ali Navabzadeh
علی نوابزاده

چنین امکانی برای شما و گروه تحقیقاتی را چه سازمان یا ارگانی باید محیا کند؟

دانشگاه، وزارت فرهنگ و ارشاد، اداره اختراعات و سازمان صدا وسیما عمدتآ میتوانند و یا قادر به پیشبرد بعضی از اهداف هستند، کما اینکه تا به حال نیز بوده اند و البته جای قدردانی فراوان دارد که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدت قریب به یکسال در حال بررسی است که چنین امکانی را ایجاد نماید. معاونت امور هنری و سینمائی، مرکز آموزش و توسعه فعالیتهای هنری و خانه موسیقی ایران از این جریان استقبال شایانی را بعمل آورده اند.

جای تشکر بسیار از جناب آقایان عظیمی، باقری، شالوئی، زارعی، نوربخش و جناب آقای دکتر روشن روان استاد عالیقدر بنده است که با نگرشی صحیح و بسیار سخت گیرانه در ابعاد مختلف و موسیقیائی در حال کمک رساندن به بنده هستند. امیدوارم بزرگوارانی که نامشان را از قلم انداخته ام بر بنده ببخشایند.

تا به حال تحقیقات و آمار گیری و ساخت اختراع در کجا انجام گرفته یا میگیرد و چند نفر در حال فعالیت هستند؟

طراحی اختراع و محاسبات مکانیک اجزاء و سیستمهای الکترونیکی برای نمونه سازی بخشی در شرکت حافظ سریر، بخشی در زمان دانشجوئی من در دانشگاه و بخشی در آزمایشگاه خصوصی در منزل محقق گردیده است.

جمع آوری آمار در کانون موسیقی شیدا در کرج صورت پذیرفته و هم اکنون نیز ادامه دارد. جناب آقای هوشنگ فراهانی استاد تار و سه تار، نویسنده و مدیریت محترم کانون مذکور در تیم تحقیقاتی عهده دار پیاده سازی گرایش اول تئوری یعنی “ ضرب ادراک “، و بررسی امکان آموزش جمله های موسیقی سنتی ایران با دستگاه مذکور به نوآموزان میباشند و جناب آقای علیرضا جواهری مولف، فارغ التحصیل رشته موسیقی و نوازنده چیره دست سنتور در حال بررسی و پیاده سازی گرایش سوم تئوری هستند.

گرایش سوم نیز مانند گرایش اول در پیاده سازی، گرایشی دشوار و وقت گیر در تحقیق و جمع آوری آمار است، به دلیل اینکه دستگاه اختراع شده گرایش سوم به ثبت نرسیده، توضیحات آنرا بعد از دریافت شماره ثبت اختراع خدمتتان ارائه خواهم کرد. اما بصورت اجمال جناب آقای جواهری با استفاده از تجهیزات پیشرفته روز در استودیوی شخصی خود در حال بررسی تاثیر استفاده از دستگاههای اختراع شده، در هنگام اجرای موسیقی بطریقه تکنوازی و گروه نوازی در سطوح آماتور و حرفه ای هستند.

سرکار خانم مهندس مهناز قبه ای و خانم مهندس پرستو امامی در حال طراحی پلات فرم عملیات پروگرامینگ و سافت ورینگ برای گرایشات چند گانه، جهت استفاده از کامپیوترهای شخصی در امر آموزش و اجرای موسیقی، مبتنی بر تئوری مورد نظرهستند. جناب آقای دکتر محمد شریفی (بنیانگذار و ریاست محترم انجمن درد در ایران ) و جناب آقای دکتر رامین امامی فوق تخصص مغز و اعصاب، مشاوران بالینی و جناب آقای مهندس مهرداد اهرابی طراح خط تولید در این برنامه تحقیقاتی هستند.

تا به حال چه افرادی از اساتید یا متخصصین امر این اختراع را مورد تائید قرار داده اند؟

تائید بزرگان موسیقی ایران بی شک مدعای بسیار محکمی بر استفاده از این اختراع در آموزش موسیقی است اما تا دستیابی به حد نصاب کمیت های آماری تعریف شده و قابل قبول علمی و بدست آوردن یک معدل قابل استناد، موفقیت قطعی محقق نگردیده است، گرچه تا کنون به نتایج مناسبی دست یافته ایم.

چه پیام یا سخن دیگری در رابطه با مصاحبه امروز دارید؟

باعث خرسندی است وقتی که یک هنرمند یا محقق یا مخترع و یا یک دانشمند ایرانی به این نتیجه می رسد که کشورش محمل مناسبی برای تبلور اندیشه هایش است.

امیر صدیقی

امیر صدیقی

دیدگاه ها ۱۷

  • باسلام. بسیار خوشحالم و مفتخرم که هنوز هم از هموطنان عزیزم با خلاقیت و استعدادهای خدادادی خود در عرصه های علمی- هنری تلاش کرده و باعث سربلندی ایران و ایرانیان در سطح جهانی می گردند. این اختراع را به آقای علی نواب زاده رضوی تبریک عرض می کنم و آرزوی موفقیت روزافزون ایشان و دیگر عزیزان را دارم./.

  • با سلام. صمیمانه ترین تبریک خود را خدمت آقای علی نواب زاده رضوی عرض می کنم. آرزو دارم بنده هم بتوانم با الگو قراردادن ایشان در عرصه جهانی علم و صنعت موفق گردم./.

  • متاسفانه متوجه نشدم بالاخره چه چیزی اختراع شده و تقریبا هیچ کدام از سئوالات جواب داده نشد و رندانه تفره رفته شد.
    لطفا بیشتر توضیح دهید . باتشکر

  • خوب دوست عزیز کمی واضح تر توضیح می دادی هاپیما که اختراع نکردی همچین سکرت صحبت کردی که انگار شق القمر کردی
    ضمن تشکر از زحماتت ولی کمی واضح تر توضیح می دادی تا آدم بفهمه لپ مطلب رو من که هیچی از گفته هات نفهمیدم

  • baa salaam va Tabrik be aaqaa ye navvaab-zaade.va rezuye movaffaqiat haaye bishtar. Vali man ham baa nazare dustemun ( Sardra) movaafeqam! man ham dar aaxar nafahmidam in moxtare ye honarmand va aziz , ci exteraa kardand.tozihaat e ezaafi , hamraah baa sabke neveshtane maqaale ( baazi baa kalamaat ! ) aslan baraaye moarefi ye in exteraa va kaare in dastgaah dar musiqi , vaazeh nabud ! baa tashakkor !

  • ba salam be dostan.kheyli km lotfiye agar injori dar morede mohagheghi sohbat beshe:havapeyma ke nasakhtid????????ya vaghean matlab ra naghereftid va ya faghat khastid chizi neveshte bashid.dar hame jaye donya chizi ke ekhtera mishe ta be marhaleye tolid va tayide sad dar sad narese raje behesh tozihe kamel dade nemishe.
    fekr konam dostan kami kam lotfi mikonan

  • saghar عزیز
    پس لطف کنید شما آنچه را که از این مصاحبه دریافتید
    برای ما هم بنویسید.
    اگر قرار است هدف از این مصاحبه اطلاع رسانی باشد خوب به رسالتش اصلا عمل نشده و لی اگر قرار است معرفی مخترع باشد باشد باز هم نامفهوم بود. کئام کم لطفی.
    چیزی رو متوجه نشدیم پرسیدیم.اگر secret هست خوب اصلا عنوان نمی کردولی اگر قرار است عنوان بشه خوب چرا نصفه نیمه. در ضمن پرسیدن که عیب نیست.شما زحمتشو بکش

  • به نظر من آدم باهمچین مخترعی که همچین چیزی را اختراع کرده نباید این طور صحبت کرد وباید به او افتخار کرد که توانسته همچین چیزی اختراع کند من از حرف امیر اصلا خوشم نیومد چون که معلومه چیزی از موسیقی سر در نمی آورد که این طوری حرف می زنه من که به همچین آدمی افتخار می کنم وآرزوی سربلندی رابرایش می کنم وهمین طور به خودم چون همچین استاد خوبی دارم

    باتشکر

  • ایشون استاد من هستن و اگه راستش رو بخواید من اصلا نمی دونستم که اختراعی هم در باب موسیقی دارن … یه جورایی کف کردم

  • ای کاش به جای سپاسگزاری از افراد و نهادها و سازمان‌های گوناگون این عزیز هنرمند مشخص می‌کردند که دقیقاً چه اختراعی نموده‌اند.

بیشتر بحث شده است