گفتگوی هارمونیک | Harmony Talk

چیستا غریب: درست نیست که بچه را به بردگی وادار کنیم!

با روش های سیستم آموزش الکساندر هم کار می کنید؟

الکساندر کار نمی کنم ولی بیشتر روی ریلکسیشنی کار می کنم که از همان تکنیک انتقال وزنی ریشه گرفته که آقای اصلانیان روی آن تأکید داشتند، همان تکنیک را با شاگردهایم سالها کار کرده ام که تقریبا نزدیک به تکنیک الکساندر و تأکید آن روی ریلکسیشن بدن است.

این سیستم آقای اصلانیان بوده یا خودشان از جایی این را آموخته اند؟
آقای ملیک اصلانیان یک مقدار از این روش را خودشان خلق کرده بودند و البته استاد ایشان در برلین کسی بوده که خیلی بر این روش تأکید داشته و خودش از شاگردان فرانس لیست بوده است.

سوال دیگری که خیلی از نوازندگان و مدرسین پیانو دارند این است که موقعی که می خواهیم با کودکان کار بکنیم،

آیا باید با روش خاصی درس بدهیم یا می شود با همان روشی که به بزرگسالان درس می دهند کار کرد؟

من معتقدم که بچه ها بایستی در سن ۵، ۶ سالگی با کلاسهای اُرف شروع بکنند، ولی مدت کوتاه، نه اینکه ۴ سال طول بکشد؛ برای ۶ ماه تا ۱ سال کار کنند؛ کمی با موسیقی آشنا شوند. من معتقدم که از ۸ سالگی به بعد پیانو باید شروع شود. زمانی که شاگرد می تواند راحت پشت پیانو بنشیند و آن دیسیپلین پشت پیانو نشستن و آن فراگیری را بتواند درک کند. مسلما با کودک کم سن این روش تدریس باید آرامتر، با محبت و خیلی آهسته انجام شود.

آیا شما از روشهایی که نت را برای بچه ها رنگ می کنند استفاده می کنید؟

من سالهای بیشتری به تدریس بزرگسالان پرداخته ام ولی شاگردانم که به بچه های کوچک تدریس می کنند از روش رنگ استفاده می کنند.

به نظر شما این روشها جواب داده و خوب است؟

بد نیست؛ بله، خوب است. بچه ها یاد می گیرند.

در سیستم های قدیمی چنین چیزی را دیده بودید یا این روش جدید است؟

این روش تقریبا جدید است، فکر نمی کنم در سیستم های قدیم بوده باشد. بعد هم در سالهای گذشته بچه را اینقدر زود پشت پیانو نمی نشاندند؛ معمولا از سن ۸ سال یا ۹ سال بود، یعنی به نظر من بچه زمانی باید پشت پیانو بنشیند که بتواند مسائل خیلی ساده تکنیکی را بفهمد و درک کند. من برای شروع تدریس پیانو برای بچه ۵ ساله موافق نیستم.

اکثر کسانی که تأکید دارند بچه هایشان از سن خیلی کم کلاس پیانو بروند، فیلمهای نوازنده های خردسال چینی که در حال اجرا هستند را می بینند، روش های آموزشی این ها چیست؟ چطور بچه ها در آن سن می توانند آن قطعات مشکل را اجرا کنند، چون به نظر می رسد کلاویه برای دست بچه ای در آن سن سفت باشد؟
بله! بچه ها به این صورت آموزش می بینند، سیستم های خاصی است مثل سیستم سوزوکی که در ویولن به کار برده شده و حالا برای پیانو هم به کار برده می شود. آنها از سنین بسیار پایین شروع می کنند ولی به طور کلی هم آقای ملیک اصلانیان فکر می کردند و هم من فکر می کنم که این درست نیست که بچه را به بردگی وادار کنیم!

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد

سجاد پورقناد متولد ۱۳۶۰ تهران
نوازنده تار و سه تار، خواننده آواز اپراتیک و سردبیر مجله گفتگوی هارمونیک
لیسانس تار از کنسرواتوار تهران و فوق لیسانس اتنوموزیکولوژی از دانشکده فارابی دانشگاه هنر تهران

۱ نظر

  • با سلام

    با جستجو در منابع، به نظر می رسد این که “این روزها کودک را در سنین پایین تر پای پیانو می نشانند” مبنای علمی دارد و بر اساس همین یافته های علمی، متخصصین، سن مناسب برای شروع آموزش پیانو را با در نظر گرفتن ویژگیهای منحصر به فرد هر کودک، بین ۵ تا ۸ سالگی می دانند. بنابراین ضرورتا اموزش پیانو به کودک با سن کمتر از ۸ سال “وادار کردن او به بردگی نیست”…

بیشتر بحث شده است